Pedagogisk dokumentation med videokameran Kajsa Svaleryd.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Advertisements

Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Liten begreppsgenomgång
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En förskola att förundras i!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Lösningsinriktad Pedagogik.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Källbystugans kvalitetsarbete
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Välkommen till kattens magiska värld
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Intervju inför ViV-projektet.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Lund Studentlitteratur
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna.
Reflektera Hur reflekterar jag? Vad reflekterar jag över?
Konferens och evenemang
Etik- Modet att välja!.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Förskolan Ekot´s modell för
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Etik Moral Filosofi.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Det reflekterande samtalets inre liv
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Förskolan Ekot´s modell för
Etik.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Att referera och ange källa!
Formellt, skarpt och snyggt
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Att referera och ange källa!
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Present.me Gratis program Skapa konto ”Ett digitalt verktyg på fritidshemmen”
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
”Förskolebarnens röst”
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Pedagogisk dokumentation med videokameran Kajsa Svaleryd

Analys av videoobservation  Analys i arbetslag ger vinster, vi ser ofta barnet med ögon som är summan av våra egna upplevelser  Gå från antaganden till insikt  Avsikten är inte att bedöma eller döma någon, utan för att synliggöra samspelet ur ett genusperspektiv  Undvik ”varför” frågor. Vad kan vi lära av situationen, hur kan vi förändra den för att få en annan effekt?  Verktyg för utveckling och inte en måttstock.  Handlar inte om dig personligen utan en lärande situation som kan utvecklas

Analys av videoobservation  Stort efterarbete med analyser  Filma ofta och kort  Juridiska och etiska regler vad kan visas, för vem, vad gör vi med inspelat material, märkning och förvaring av videokassetter, hur länge ska det sparas, föräldrars godkännande  Redskap för att utveckla det pedagogiska arbetet  Du kan välja fokus och avgränsa specifika situationer  Välj en utgångspunkt eller frågeställning Byt perspektiv/fråga och se filmen igen  För protokoll och gör statistik Det ger stöd till objektiva diskussioner

Analys av videoobservation i arbetslaget  Se den filmade sekvensen i tysthet  Skriv ned dina intryck av filmen  Den observerade pedagogen får ordet  Läs upp dina intryck  Se därefter filmen igen med summen av varandras ögon  vad är bra?  Vad kan utvecklas?  Snabbspola filmen  Förundras över vardagens komplexitet!