Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst 2014- 01-15 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Samtala om böcker.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
RINKEBYSKOLAN
Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen.
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Släktskapsregeln för 6a
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Källbystugans kvalitetsarbete
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Musik & kommunikation 50p.
Mål och betygskriterier
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Romantiken 1760 – 1840.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Ett arbetsområde om poesi
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Musik: Nightengale Serenade
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
1. Uppgiften presenteras
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Alla har rätt till läsning Johanna v.Rutenberg
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Demokrati och diktatur
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
Skolutveckling via digitala medier
Skriva noveller.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Alla har rätt till läsning – läsombud gör det möjligt Johanna v.Rutenberg
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Debattartikel.
Identitet Vad formar oss till oss?.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Vem är jag, Vem är du?.
Utveckla skrivandet.
MAKTLEKAR.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Vad gör Kulturrådet inom läsfrämjande och vad har det här med biblioteken att göra?
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Novellanalys.
Presentationens avskrift:

Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst

Livslångt läsande Efter Litteraturutredningen – mer läsfrämjande? “Vägarna till läsande, och ett ökat läsande, ser helt enkelt olika ut. De gemensamma framgångsfaktorerna är individens behov och intressen, i kombination med lästräning, inspirerande möten och tillgång till ett varierat utbud av litteratur.” Kultur i Väst

Vad är läsfrämjande? 2/3 av alla studiecirklar innehåller textbearbetning Kultur i Väst

Läsfrämjande = bokcirkel? ”När jag läser en författare som skriver väldigt målande, så är det som om jag går jämsides, sitter vid samma köksbord eller på samma bänk och ser samma landskap. När jag sedan går ut själv funderar jag på hur jag känner, hur jag skulle ha skrivit och tolkat det jag upplever. Det luktar och smakar mer nu. Ögonen har öppnats.” Kenneth Zandihn har startat en läsecirkel genom Kulturens tillsammans med sina kollegor på Västerås Lasarett. Kultur i Väst

Läs för mig pappa! Kultur i Väst

Allas barnbarn – Läs och berätta •”För dig som är pensionär och tycker om böcker och barn. Tillsammans lär vi oss hur man blir en bra sagoläsare. Efter kursen kan du gå ut till förskolor och läsa för barnen.” Kultur i Väst

Rap = litteratur ?! Hit kommer de med sina egna låttexter och visar varandra. Ingen tycker att det är jobbigt att andra läser, även om det kan vara personligt och handla om känslor. ”Vi känner varandra.” Och det är okey att kritisera eller föreslå andra ord som funkar bättre ihop med musiken. Det märks att det finns en stolthet över texterna och musiken, över att berätta och var en del av hip hop-kulturen. Kultur i Väst

Hip hop är det bildning? ”Man startar en bildningsresa där det finns något i den globala historien om hiphop-kultur som fungerar över hela världen som ett slags hopp som de förtrycktas kultur. Samtidigt, att börja skriva raptexter utvecklar språket. Det bara är så med en skrivande kultur, du får en skrivande identitet på ett sätt du inte får av att spela elgitarr, säger Johan Söderman.” Kultur i väst

Författarmöten Mio, 17 år, efter att ha lyssnat på David Lagercrantz: ”Jag känner igen mig i Zlatans historia, i hur jobbigt det kan vara att känna sig annorlunda. Vi delar samma drömmar. Boken fick mig att verkligen vilja fortsätta att kämpa med det som är svårt i livet.” Kultur i Väst

På andra språk ”På mellanstadiet hade jag hemspråk, men när man är yngre är det annat än språk som är viktigt. Först nu, när jag har blivit lite äldre, har jag kommit på hur viktigt det arabiska språket är för mig och för min kontakt med min kultur och mina släktingar.” Fatima Naji går en studiecirkel i arabiska hos Ibn Rushd Kultur i Väst

Samverkan med andra aktörer Utan språk är du körd! började som en tvåårig satsning 2010 som ville lyfta språkets och läsandets betydelse för människors delaktighet i samhället, för hälsa, jämställdhet och mångfald. ”Tillsammans med forskare, författare och litteraturpedagoger blev vi inspirerade, entusiasmerade och engagerade.” Projektet pågår fortfarande. Kultur i Väst

Och plötsligt… ”Utanför skolan har folkbildningen en betydelsefull roll i det läsfrämjande arbetet, inte minst för vuxna som idag inte läser. Regeringen bedömer att 30 miljoner kronor av det statliga stödet till folkbildningen bör destineras för planerad läsfrämjande verksamhet. Medlen fördelas av Folkbildningsrådet.” Kultur i Väst

Folkbildningsrådet: •Folkbildningsrådets styrelse beslutade att fördela bidraget så att 150 folkhögskolor får kronor vardera och de tio studieförbunden får kronor vardera samt 10 miljoner fördelade utifrån andel unika deltagare. •Studieförbund och folkhögskolor ska redovisa till Folkbildningsrådet hur bidraget använts och lämna exempel på läsfrämjande verksamhet. Aktuellt möte/presentationstilllfälle

Och sen då? •Förbättrad läsförmåga? •Fler läsare? •Ökad kunskap om läsningens betydelse? Kultur i Väst