Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Källkritik.
Advertisements

MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Staten och det civila samhällets organisationer
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Källbystugans kvalitetsarbete
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Närvaro!!.
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Modeller.
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Den nationella ungdomspolitiken
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vad innebär ett barnperspektiv
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Eller formativt lärande…
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
LUPP – lokal uppföljning av ungdomspolitiken LUPP är myndigheten Ungdomsstyrelsens verktyg för lokal uppföljning av ungdomspolitiken – en kvalitetsmätning.
Demokrati och hur Sverige styrs
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Det ungdomspolitiska samarbetet i EU ska genomföras i dialog med unga – en dialog som i Sverige drivs av LSU och två EU-representanter.
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
1 1.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
Bra uteliv – för unga.
Delaktighet.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Ledarutveckling över gränserna
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
LUPP 2007 Lupp - lokal uppföljning av ungdomspolitiken.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Ett rumsligt perspektiv på fritidsgårdens verksamhet se aktiviteter och insatser i ett sammanhang tydliggöra vad fritidsledare gör skapa en normativ struktur.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Barnkonventionen i förskolan
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Presentationens avskrift:

Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka metoder har ni använt? Varför har ni lyckats så bra med detta? Vilka utmaningar & dilemman ser du? Att ni har i projektet?En kort diskussion/inventering Gör en runda, var och en får berätta om sina framgångar. Skriv ned sammanfattande rubriker på rapport bladet. Varje bord ger varandra positiv feedback och uppmuntran till vilket bra arbete den har gjort!

Om vi fick bestämma

3 3

För, med & av unga

20 november 1989 Barn upp till 18 år. Barn lyfts in i på den politiska agendan. Barn har sina rättigheter som fullvärdiga medborgare Barn är subjekt

Barnkonventionen Artikel 2 Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Artikel 3 Det som är det bästa för barn ska alltid gälla.

Artikel 6 Att få leva och må bra, borde vara självklart för alla barn. Ingen får bestämma om sånt som gäller dig, utan att först höra vad du tycker!

Regeringens mål Ungdomspolitiken alla ungdomar mellan 13 och 25 år ska ha verklig tillgång till välfärd och inflytande.

Vad är politik?

Dialog Delaktighet Ansvar Påverkan Tränings arenor för att kunna utveckla det aktiva demokratiska medborgarskapet Dialog Delaktighet Ansvar Påverkan

Transportsträckan Veta att man tycker något En process att kunna formulera sina åsikter: Att få en chans att reflektera över mina åsikter innan ex en enkät! Veta att jag kan påverka& hur jag ska göra Veta vad som händer med mina åsikter 11 11

Demokrati ? Former för att komma överens om gemensamma angelägenheter 12 12

Utmaning Relationer istället för organisering

Inflytande ? Bild från SKL Medborgardialog hemsida april 2010

Elevinflytande arbetet på skolorna behöver utvecklas ordentligt Unga upplever att deras förslag inte tas på allvar Internet sociala medier ger nya perspektiv,sociala instutioner & verktyg

Vad krävs av dig & mig?

Ledarens förhållningssätt Lyhördhet Dialog i demokratisk anda Uppmuntran till kritiskt tänkande

Ledarens kompetens att förmedla till deltagarna Slussning ( föra över kunskap) Empowerment redskap Projektkunskap Ungas egen organisering ( föreningskunskap) Demokratisk möten

Lokalt områdesarbete Samverkan Kunskap & förmedlare av demokrati & mänskliga rättigheter, barnkonventionen i synnerhet

Arbeta med ett ungdomsperspektiv Synliggöra och motverka diskriminering Kunskap om härskartekniker, normkritisk tänkande

Aktuell omvärldskunskap, anknytning till forskning Kunna mäta kvalité och analysera sin egen profession & verksamhet, för att kunna utvecklas

Skapa och utveckla hjälpsamma stödstrukturer

KASAM Känslan av Sammanhang Antonovsky

Metoder är en framgångsfaktor