PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Nu sätter vi fokus på dem som utsätts för våld i nära relation Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten.
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Psykiatridelegationens arbetsgrupp för samverkan kring barn och unga.
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Programområde Personer med funktionsnedsättning
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Arbetsgivarens ansvar regleras i lag & föreskrifter
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Haparanda, Kalix, Överkalix och Övertorneå
Boden Bodens kommun Norrbottens läns landsting
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Psykisk hälsa barn och ungdom Modellområden –
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Uppdrag: Att utarbeta förslag till riktlinjer för barn med språkstörning för att tydliggöra uppdrag och ansvarsgränser Syfte: Att kartlägga hur många och.
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Så planerar och samverkar vi bättre för våra mest sjuka äldre
LÄNSLEDNING VÄLFÄRD Presentationen ger en bild av:
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Västbus – hur funkar det?
SAMVERKANSPLAN - östra Norrbotten
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa
Samverkan mellan landstinget och kommunerna i Norrbotten - med helhetssyn utifrån individen Agneta Ekman Ingrid Carlenius Anneli Granberg.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Psykiatri Vård- och stödsamordningsprojektet Psykiatrin i Dalarna
Samordnad individuell plan (SIP)
Barn som anhöriga Barn känner på sig allvaret, fantasier kan vara otäckare än sanningen Barn behöver information och stöd Ofta handlar det om att stödja.
SIKTA- Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Samordnad Individuell Plan
Överenskommelse om samordning kring barn
Samordnad Individuell Plan
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Gävleborg/Hudiksvall
Verksamhetschef Barnsjukvården Östra Norrbotten
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Fem generella perspektiv i utvecklingsarbetet
För ett bättre samarbete runt barn och ungdomar med psykisk ohälsa
Vårdsamverkan barn och unga
Samverkan barn- och unga Syfte nå en effektiv samverkan i frågor som berör samtliga parter Generellt uppdrag Samverkansgruppen ska stimulera, bevaka och.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Haparanda Kalix Överkalix Övertorneå
Utvecklingsrådet för: Barn och unga vuxna i utsatt situation Information om:
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Västbus Samverkan barn och unga Västbus
Information om VästBus/SIP till nyanställda. Skaraborgs Sjukhus Aktivitetsplan Genomförandeplan Vårdplan Handlingsprogram MVC & BVC HABILITERINGEN BUP.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
SIP - ett makalöst samverkansverktyg!. Vad är en SIP ? Varför behövs en SIP ? Vem kan ta initiativ till en SIP ? Hur går SIP-arbetet till?
Barn- och utbildningsförvaltningen, Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Kultur- och fritidsförvaltningen och.
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Behov och önskemål från verksamheten
NORRBUS.
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Västbus Samverkan barn och unga Västbus
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Samordnare samsjuklighet
Länsenheten Föräldra- och Barnhälsan Region Norrbotten
Vad är en familjecentral?
SKL 1 september 2018 Arbetsmaterial
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Lagen om samverkan vid utskrivning från slutenvård (SVU)
Överenskommelse inom området psykisk hälsa 2019
Projektplan: Samverkan kring barn och ungas psykiska hälsa
Presentationens avskrift:

PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten

3 - år som Modellområde 4 kommuner och Landstinget Haparanda Kalix Överkalix Övertorneå Norrbottens läns landsting

Organisation Styrgrupp Projektledare Haparanda Kalix Överkalix Representanter från kommuner och NLL Lokal styrgrupp Projekt-ledare Lokal arbetsgrupp Projektledare t.o.m. 12-03-31 Haparanda Kalix Överkalix Övertorneå Projektledargrupp

I Modellområdesarbetet hade området en handlingsplan i fyra delar: Förbättrad hjälp vid neuropsykiatriska problem → Utbildningar Förbättrat föräldrastöd → Utveckla familjecentraler → Familjens hus, Kalix och Haparanda Implementera Norrbusrutiner (överenskommelsen från 2008) → Checklista för samverkan kring barn och unga Före nätverksmötet Kräver mina iakttagelser någon åtgärd? Behövs fler än en kompetens/aktör för att bedöma behov och insatser hos barnet/den unge? Vad säger min chef? Vem talar med barnet/den unge och dennes föräldrar? Vad säger de? Vem gör kallelse och ordnar det praktiska kring nätverksmötet? Hur lägger vi upp nätverksmötet? Vem håller i det? Vem för anteckningar? Vem skriver Samordnad Individuell Plan (SIP)? Under och efter nätverksmötet Hur hanteras SIP? Är alla aktörer, barn och föräldrar klara över vad som ska göras? Är det klart med vem som gör vad? Är samordnarens uppdrag och roll klar? Är det klart när uppföljningen ska göras? Är alla nöjda med de insatser som planeras? Om inte – vad kan ytterligare göras? Vem gör avvikelserapport till vem, om det behövs?

Implementering av Norrbus avtalet med nätverksmöten Rutiner har skapats Information till verksamheter om arbetssättet Utbildningar i nätverksteknik

Viktig del för att klargöra rutinerna för nätverksarbetet. Checklista för samverkan kring barn och unga Före nätverksmötet Kräver mina iakttagelser någon åtgärd? Behövs fler än en kompetens/aktör för att bedöma behov och insatser hos barnet/den unge? Vad säger min chef? Vem talar med barnet/den unge och dennes föräldrar? Vad säger de? Vem gör kallelse och ordnar det praktiska kring nätverksmötet? Hur lägger vi upp nätverksmötet? Vem håller i det? Vem för anteckningar? Vem skriver Samordnad Individuell Plan (SIP)? Under och efter nätverksmötet Hur hanteras SIP? Är alla aktörer, barn och föräldrar klara över vad som ska göras? Är det klart med vem som gör vad? Är samordnarens uppdrag och roll klar? Är det klart när uppföljningen ska göras? Är alla nöjda med de insatser som planeras? Om inte – vad kan ytterligare göras? Vem gör avvikelserapport till vem, om det behövs? Det ”Gröna kortet” Viktig del för att klargöra rutinerna för nätverksarbetet.

1:a linjen 0-6 år BHV & BHV → BHV psykolog Förskola → Jobbas med att utveckla samarbetet med BHV Primärvård Familjens hus 0-6 år – Kalix, Haparanda 6 år - skolålder Skola → Personal Skolhälsovård/Elevhälsa Socialtjänsten Barn och ungdomsmottagningen / BUP Ungdomsmottagning – Kalix, Haparanda Specialistnivå Barn- och ungdomsmottagningen Vuxenpsykiatrin

Arbetet med nätverksmöten – vid problem möjlighet att kalla till möte med andra kompetenser. Primärvård Socialtjänsten Checklista för samverkan kring barn och unga Före nätverksmötet Kräver mina iakttagelser någon åtgärd? Behövs fler än en kompetens/aktör för att bedöma behov och insatser hos barnet/den unge? Vad säger min chef? Vem talar med barnet/den unge och dennes föräldrar? Vad säger de? Vem gör kallelse och ordnar det praktiska kring nätverksmötet? Hur lägger vi upp nätverksmötet? Vem håller i det? Vem för anteckningar? Vem skriver Samordnad Individuell Plan (SIP)? Under och efter nätverksmötet Hur hanteras SIP? Är alla aktörer, barn och föräldrar klara över vad som ska göras? Är det klart med vem som gör vad? Är samordnarens uppdrag och roll klar? Är det klart när uppföljningen ska göras? Är alla nöjda med de insatser som planeras? Om inte – vad kan ytterligare göras? Vem gör avvikelserapport till vem, om det behövs? MHV & BHV Förskola/skola Barn- och ungdomsmottagningen Skolhälsovård/ Elevhälsa Vuxenpsykiatrin

Fortsättning följer

Arbetet med nätverksmöten – vid problem möjlighet att kalla till möte med andra kompetenser. Primärvård Socialtjänsten Checklista för samverkan kring barn och unga Före nätverksmötet Kräver mina iakttagelser någon åtgärd? Behövs fler än en kompetens/aktör för att bedöma behov och insatser hos barnet/den unge? Vad säger min chef? Vem talar med barnet/den unge och dennes föräldrar? Vad säger de? Vem gör kallelse och ordnar det praktiska kring nätverksmötet? Hur lägger vi upp nätverksmötet? Vem håller i det? Vem för anteckningar? Vem skriver Samordnad Individuell Plan (SIP)? Under och efter nätverksmötet Hur hanteras SIP? Är alla aktörer, barn och föräldrar klara över vad som ska göras? Är det klart med vem som gör vad? Är samordnarens uppdrag och roll klar? Är det klart när uppföljningen ska göras? Är alla nöjda med de insatser som planeras? Om inte – vad kan ytterligare göras? Vem gör avvikelserapport till vem, om det behövs? Faller inte inom socialtjänstens ansvar Har inte behov av BUM:s hjälp - Familjeteam? - Familjeterapeut? MHV & BHV Förskola/skola Barn- och ungdomsmottagningen Skolhälsovård/ Elevhälsa Vuxenpsykiatrin