Värdegrund 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Att förstå anonymiteten (översättning från
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vad gör livet så värdefullt?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Våra barns skolmiljö: Omfattar allt ifrån trafikmiljö till miljön i klassrummen. Det kan gälla alltifrån övergångsställen till hur stora elevgrupperna.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Konsekvenser.
SET Social Emotionell Träning
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Att samtala med ungdomar om tobak
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Vägen till lycka…..
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Risk- och skyddsfaktorer Elever med många individuella sårbarhetsfaktorer Snitt 22 %
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Att rita en instruktion
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Fakta om undersökningen
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
VIKSKOLANS VÄRDEGRUND
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Presentationens avskrift:

Värdegrund 1

Overall idea Värderingar Språk Hälsa Montessori 2

Syfte med värdebaserat ledarskap Att försäkra ett önskvärt beteende uppnås genom förståelse och en djupt rotad känsla för vad som är rätt och fel. Att uppnå enhetlighet mellan kollektivets och individens drivkrafter och motivation. Jag väljer att uppföra mig som jag gör.... …för att.... …inte för att.... Det känns rätt för mig Jag förstår nyttan och syftet med mitt beteende Jag förstår och vill undvika konsekvenserna av ett alternativt beteende Jag är rädd för att bli bestraffad Jag förväntar mig en belöning Jag tror att det är nödvändigt för att bli accepterad av gruppen

Innebörden av ett värdebaserat ledarskap Botten-upp vs top-down ägarskap av kollektivt beteende Fokus på att upprätthålla värden, inte regler Det skall inte finnas något belönings- eller bestraffningssystem Regler måste alltid kunna associeras till motivet som rättfärdigar regeln Ja och nej måste alltid följas av ett gediget skäl till varför Alla individer; föräldrar, personal och elever är införstådda med och stödjer grundvärderingarna och skall alltid sträva efter att framföra budskapet

Önskvärt beteende Personal Elever Föräldrar

Önskvärt beteende - Elever Mot dig själv Mot dina kamrater Mot dina lärare Mot din skola

Önskvärt beteende - Elever Mot dig själv Mot dina kamrater Tro på din egen förmåga och talang Respektera dig själv och ditt egenvärde Gör medvetna val (baserat på förståelse för konsekvenserna) Utveckla fritt tänkande Skjut inte upp, var i tid Ta ansvar för din egen utveckling Projicera inte din egen ilska och frustration på andra Mot dina lärare Mot din skola

Önskvärt beteende - Elever Mot dig själv Mot dina kamrater Hjälp dina kamrater om du kan Var generös med dina tillgångar Umgås med vänner med olika social och kulturell bakgrund Uteslut inte någon från socialt umgänge Dela dina vänner med andra Acceptera eller finn dig inte i andras påtryckningar Respektera dina kamraters gränser Gör inte anspråk på det som inte är ditt Stör inte dina kamrater Mot dina lärare Mot din skola

Önskvärt beteende - Elever Mot dig själv Mot dina kamrater Mot dina lärare Mot dina skola Visa respekt för dina lärare Var kritisk mot vad som är rätt och fel oavsett vad läraren säger, och agera därefter Behandla din lärare som värdefull och begränsad resurs Använd din lärare som en handledare och inte som ett substitut till dig själv

Önskvärt beteende - Elever Mot dig själv Mot dina kamrater Mot dina lärare Mot din skola Var försiktigt med skolans tillgångar Hjälp till med att bevara och återställa skolans tillgångar Tala positivt om skolan utanför dess väggar Ta ansvar för skolans utveckling

Önskvärt beteende - Elever Mot dig själv Mot dina vänner Hjälp dina kamrater om du kan Var generös med dina tillgångar Umgås med vänner med olika social och kulturell bakgrund Uteslut inte någon från socialt umgänge Dela dina vänner med andra Acceptera eller finn dig inte i andras påtryckningar Respektera dina kamraters gränser Gör inte anspråk på det som inte är ditt Stör inte dina kamrater Tro på din egen förmåga och talang Respektera dig själv och ditt egenvärde Gör medvetna val (baserat på förståelse för konsekvenserna) Utveckla fritt tänkande Skjut inte upp, var i tid Ta ansvar för din egen utveckling Projicera inte din egen ilska och frustration på andra Mot dina lärare Mot din skola Visa respekt för dina lärare Var kritisk mot vad som är rätt och fel oavsett vad läraren säger, och agera därefter Behandla din lärare som värdefull och begränsad resurs Använd din lärare som en handledare och inte som ett substitut till dig själv Var försiktig med skolans tillgångar Hjälp till med att bevara och återställa skolans tillgångar Tala positivt om skolan utanför dess väggar Ta ansvar för skolans utveckling

Önskvärt beteende - Personal Mot dig själv Mot dina kollegor Mot dina elever Mot din skola

Önskvärt beteende - Personal Med dig själv Med dina likar Tro på din egen förmåga och talang Respektera dig själv och dina värderingar Utveckla fritt tänkande Skjut inte upp, kom i tid Ta ansvar för din egen utveckling Projicera inte din egen frustration på andra Håll isär personliga problem från yrkesmässiga Ta inte upp problem utan att ha tänkt på en lösning Tjafsa inte, var praktisk och svälj din stolthet Med dina elever Med din skola

Önskvärt beteende - Personal Mot dig själv Mot dina kollegor Hjälp dina kollegor när du kan Var generös med dina tillgångar Respektera olikheter i åsikter och perspektiv Uteslut ingen från socialt umgänge Acceptera eller finn dig inte i andras påtryckningar Respektera dina kollegors gränser Stör inte dina kollegor Mot dina elever Mot din skola

Önskvärt beteende - Personal Mot dig själv Mot dina kollegor Mot dina elever Mot din skola Visa respekt för dina elever Acceptera inte respektlöshet från eleverna Var öppen och lyssna när eleverna är kritiska till dina egna påståenden, och var förberedd för att diskutera och omvärdera frågan Betrakta varje elev individuellt med respekt för deras speciella situation

Önskvärt beteende - Personal Mot dig själv Mot dina kollegor Mot dina elever Mot din skola Ta ansvar för skolans utveckling Sök proaktivt efter möjligheter att förbättra din närmiljö Var rädd om skolans tillgångar Hjälp till att bevara och återställa skolans tillgångar Prata positivt om skolan utanför dess väggar

Önskvärt beteende - Personal Mot dig själv Mot dina kollegor Tro på din egen förmåga och talang Respektera dig själv och dina värderingar Utveckla fritt tänkande Skjut inte upp, kom i tid Ta ansvar för din egen utveckling Projicera inte din egen frustration på andra Håll isär personliga problem från yrkesmässiga Ta inte upp problem utan att ha tänkt på en lösning Tjafsa inte, var praktisk och svälj din stolthet Hjälp dina kollegor när du kan Var generös med dina tillgångar Respektera olikheter i åsikter och perspektiv Uteslut ingen från socialt umgänge Acceptera eller finn dig inte i andras påtryckningar Respektera dina kollegors gränser Stör inte dina kollegor Mot dina elever Mot din skola Ta ansvar för skolans utveckling Sök proaktivt efter möjligheter att förbättra din närmiljö Var rädd om skolans tillgångar Hjälp till att bevara och återställa skolans tillgångar Prata positivt om skolan utanför dess väggar Visa respekt för dina elever Acceptera inte respektlöshet från eleverna Var öppen och lyssna när eleverna är kritiska till dina egna påståenden, och var förberedd för att diskutera och omvärdera frågan Betrakta varje elev individuellt med respekt för deras speciella situation

Önskvärt beteende - Föräldrar Mot personalen Mot dina gelikar Mot barnen Mot din skola

Önskvärt beteende - Föräldrar Mot personalen Mot dina gelikar Visa respekt för lärarnas arbete Skilj på ledningen av skolan, som hanteras av kooperativet, och mot den pedagogiska verksamheten, som hanteras av personalen Skilj på dina roller som förälder, medlem, arbetsgivare (om så är fallet) Respektera informationskanalerna (undvik störande spontan information) Mot barnen Mot din skola

Önskvärt beteende - Föräldrar Mot personalen Mot dina gelikar Diskutera inte andra föräldrars barn i deras frånvaro Genomför de uppdrag som ni har kommit överens om i era arbetsgrupper Respektera olikheter i åsikter och perspektiv Mot barnen Mot din skola

Önskvärt beteende – Föräldrar Mot personalen Mot dina gelikar Mot barnen Mot din skola Var konsekvent i hur du behandlar ditt barn enligt BMSL:s principer Tro på ditt barns förmåga och sporra/stötta henne/honom Hälsa på alla barn när ni råkas på skolan

Önskvärt beteende - Föräldrar Mot personalen Mot dina gelikar Mot barnen Mot din skola Ta ansvar för utvecklingen av skolan Var generös och rättvis med din tid och kompetens, för att hjälpa skolan att uppnå dess mål Hjälp till att underhålla och reparera skolans tillgångar Prata positivt om skolan utanför dess väggar

Önskvärt beteende - Föräldrar Mot personalen Mot dina gelikar Visa respekt för lärarnas arbete Skilj på ledningen av skolan, som hanteras av kooperativet, och mot den pedagogiska verksamheten, som hanteras av personalen Skilj på dina roller som förälder, medlem, arbetsgivare (om så är fallet) Respektera informationskanalerna (undvik störande spontan information) Diskutera inte andra föräldrars barn i deras frånvaro Genomför de uppdrag som ni har kommit överens om i era arbetsgrupper Respektera olikheter i åsikter och perspektiv Mot barnen Mot din skola Ta ansvar för utvecklingen av skolan Var generös och rättvis med din tid och kompetens, för att hjälpa skolan att uppnå dess mål Hjälp till att underhålla och reparera skolans tillgångar Prata positivt om skolan utanför dess väggar Var konsekvent i hur du behandlar ditt barn enligt BMSL:s principer Tro på ditt barns förmåga och sporra/stötta henne/honom Hälsa på alla barn när ni råkas på skolan

Grundervärderingarna uppstår genom det önskvärda beteendet Jag har .... Jag välkomnar ... Jag ansvarar … ... .... Personal Elever Föräldrar

Värderingar som krävs för att uppnå önskvärt beteende Jag har tillräckligt omdöme att bestämma över mig själv. Jag välkomnar och respekterar olika åsikter, personligheter, kulturer, nationaliteter, livsåskådningar och religioner. Jag ansvarar för min nuvarande och framtida situation och kan själv forma den. Jag känner mig stark när jag kan hjälpa och ge till andra. Jag vill inte att stolthet och fördomar skall förhindra min objektivitet. Jag känner mig stolt över mig själv och den struktur som jag tillhör. Jag vill att andra känner att de kan lita på mitt engagemang och min lojalitet. Jag gör mig själv en tjänst när jag är proaktiv i mitt engagemang. Vad jag vet om mig själv räknas mer än vad andra tror. Jag är stark om jag kan utveckla mig själv utan att det sker på andras bekostnad.

26