Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Center för Skolutveckling
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Systematiskt kvalitetsarbete
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Föräldramöte Ht
Förskolan Ekot´s modell för
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
”Draghjälp” kring implementering av allmänna råd för fritidshem
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
Vanningsåkers förskola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Kvalitetsberättelse 2017.
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
Huvudmannauppdrag 7 maj , 13 maj
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet - Med kursiv underrubrik ”Från görande till lärande” om Kvalitet i förskolan Förnamn Efternamn, Center för Skolutveckling, Göteborgs Stad fornamn.efternamn@stadshuset.goteborg.se, 031-3650000

Två typer av dokumentation Dokumentation som säkerställer att man följer lagstiftningen. Dokumentation som följer barns utveckling och lärande i relation till vad som erbjuds i verksamheten. Karin Gustafsson och Bente Tuff, Center för Skolutveckling, Göteborgs Stad karin.gustafsson@stadshuset.goteborg.se bente.tuff@stadshuset.goteborg.se

Ledning och utveckling Rättssäkerhet och likvärdighet Uppföljning och utvärdering av stadsdelens verksamheter Strategier för framtagande av utvecklingsmål och genomförande av åtgärder Utvärdering av och stöd till förskolechefens uppdrag och ledningsansvar Nämndens insyn och informationsmöjligheter Rutiner för uppföljning av att verksamheterna följer lagstiftning Rutiner för uppföljning och stöd till enheterna Underlag inför beslut om placering i förskola Ledning och utveckling Rättssäkerhet och likvärdighet Uppföljning av behörighetskrav och behov av utbildningsinsatser Uppföljning av och stöd till enheterna i deras strävan att uppväga skillnader i barns förutsättningar Alla som önskar ska erbjudas plats i förskolan Barngruppen ska ha en lämplig sammansättning och storlek och barnen i övrigt ska erbjudas en god miljö Huvudman Uppföljning av och stöd till enheternas åtgärder för att förebygga och förhindra diskriminering och kränkande behandling. Uppföljning av och stöd till förskolornas åtgärder för att öka barns delaktighet och inflytande över sin utbildning. Tillgång till utbildning Lärandemiljö Måluppfyllelse och resultat Tid för rapport Måluppfyllelse och resultat – Oktober Lärandemiljö – Mars Tillgång till utbildning – Maj Ledning och Utveckling – Maj Rättssäkerhet och likvärdighet - December Ett övergripande ansvar för att ett systematisk kvalitetsarbete kommer till stånd Stöd till förskoleenheterna så att verksamheten utvecklas

Ledning och utveckling Rättssäkerhet och likvärdighet Rutiner för att följa upp hur den pedagogiska verksamheten genomförs på individ- och gruppnivå Rutiner för hur förskolans utvecklingsplan tas fram och utvärderas Förskolechefens möjligheter att vara ledare för pedagogisk verksamhet Framtagande av förbättringsområden i ett lärandeperspektiv och strategier för att genomföra dem Rutiner för att lagstiftning följs avseende avgifter, närvaro, registerkontroll och anmälan. Rutiner för att upprätta, genomföra, följa upp och utvärdera enhetens diskriminerings- och likabehandlingsplan. Ledning och utveckling Rättssäkerhet och likvärdighet Förskolechef Lärandemiljö Tillgång till utbildning Ansvara för att förskolans lärandemiljö utformas så att barnen får tillgång till en bra miljö och material för utveckling och lärande Förskolans insatser för att motverka diskriminering och kränkande behandling Förskolans arbete med barns rätt till inflytande och delaktighet Rutiner för information och samråd med vårdnadshavare Rutiner för att följa upp att förskollärare och annan personal har nödvändiga insikter i de föreskrifter som gäller för skolväsendet framför allt värdegrund och kränkande behandling Rutiner för att följa upp att verksamheten utformas så att barn får det särskilda stöd, den hjälp och de utmaningar de behöver Måluppfyllelse och resultat Enhetens åtgärder för att främja barns allsidiga utveckling Tid för rapport Måluppfyllelse och resultat – September Lärandemiljö – Februari Tillgång till utbildning – April Ledning och Utveckling – April Rättssäkerhet och likvärdighet - Oktober

Ledning och utveckling Rättssäkerhet och likvärdighet Förskollärare som ledare för barns lärande Förskollärarens uppdrag Ledning och utveckling Rättssäkerhet och likvärdighet Lärandemiljö Förskollärare Tillgång till utbildning Rutiner och beredskap i arbetslaget (anmälan samt agerande) Värdegrundsarbetet i enhetens dagliga pedagogiska arbete Tillämpning av barns rätt till inflytande och delaktighet. Planering utifrån barns behov och intressen i förskolan. Arbetslagets planering av verksamheten utifrån barns ålder, behov, mognad, intresse och erfarenhet Genomförande av utvecklingssamtal. Personalens insatser och kompetens att stödja barn i behov av särskilt stöd i relation till lärandemiljön Metoder och redskap för att verka kompensatoriskt Måluppfyllelse och resultat Utvärdering och analys av verksamhetens kvalitet Personalens åtgärder för kvalitetssäkring av verksamheten Förbättringar Personalens planering och åtgärder för att öka barns lust att lära Personalens planering och åtgärder för att främja barnens allsidiga utveckling Tid för rapport Måluppfyllelse och resultat – Augusti Lärandemiljö – Januari Tillgång till utbildning – Mars Ledning och Utveckling – Mars

Ska vila på vetenskaplig grund och Systematiskt kvalitetsarbete Ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Systematiskt kvalitetsarbete. Barn och Vårdnadshavare – Delaktiga ….. Arbetslag - Medverka/Bidra ….. Förskollärare - Ansvarar för ….. Förskolechef - Ett särskilt ansvar för ….. 1. Nulägesanalys genomförs 2. Välj mål utifrån uppdragen i skollag och Lpfö98:10 3. Hur planerar och skapar vi en miljö och en arbetsprocess som stödjer barns utveckling och lärande? Utgå ifrån läroplansmålen och barngruppens behov samt förutsättningar. 4. Utforma utvärderingsbara mål. Planera verksamheten utifrån gruppens behov så att varje barn ges möjlighet till utveckling och lärande. Planera verksamhetens innehåll och genomförandet, i förhållande till målen i skollagen och läroplanen Dokumentation Förbättra förskolans arbetsprocesser för att utveckla barns lärande Dokumentation 8. Vad finns det för forskning och beprövad erfarenhet inom målområdet och hur kan vi använda oss av den? Hur ska vi i det aktuella området förbättra våra arbetsprocesser utifrån våra resultat och slutsatser? BARN Sammanställ dokumentationen och analysera verksamhetens måluppfyllelse i förhållande till barns utveckling och lärande. Dokumentation Genomför och dokumentera arbetet så att alla barn får stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt Dokumentation 7. Sammanställ, reflektera och analysera dokumentationen i aktuellt målområde: Vad har vi gjort och hur har vi dokumenterat? Vad kan vi se i dokumentationen? Hur långt har vi kommit i vår måluppfyllelse? Vilka resultat kan vi se? Vilka slutsatser kan vi dra utifrån resultaten? 5. Målområden som ska dokumenteras 6. Verktyg att använda vid dokumentationen. Allmänna råd med kommentarer om Systematiskt kvalitetsarbete - för skolväsendet Karin Gustafsson och Bente Tuff, Center för Skolutveckling, Göteborgs Stad karin.gustafsson@stadshuset.goteborg.se bente.tuff@stadshuset.goteborg.se