Trender för framtidens städer Rikard Engström Strategisk utveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Advertisements

Geografi Henrik Carlsson.
Olycksutveckling Moped
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Utmaningar och de europeiska målen till år 2020
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Målorienterade strategiska processer
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
Regionens nuläge Utmaningar och de europeiska målen till 2020.
Levnadsvillkor och resursfördelning
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
Marknadsanalys MKB Sammanfattning
Fjärde järnvägspaketet
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Ett tema om befolkningen i världen
Lidköping Det första decenniet på 2000-talet innebar fler i arbete och snabbt ökande realinkomster för de allra flesta. Bättre hälsa och minskad.
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Västsvenska paketet.
Plötsligt var det ett vägarbete!
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Den ljusnande framtid är vård
Perspektiv på Stad, Land och ungas förutsättningar
Att möta framtiden Cancerrehabilitering
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Storstockholms brandförsvar
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Klimatet och tillväxten Fredrik Larsson Ekonomifakta.
OECD Territorial Review Skåne. Syfte: för att ha ett bra kunskapsunderlag inför det kommande regionala utvecklingsprogrammet och det nya strukturfondsprogrammet.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Örebroregionen - Indiens brofäste till Skandinavien Tisdag
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Ett tema om befolkningen i världen
Vi bor i sverige Geografi åk 4.
Landsbygdskommittén.
Samrådsförslag.
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Geografi Henrik Carlsson.

Produktion, handel och transport
Vad innebär regionbildningen?
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Där idéer blir verklighet
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Presentationens avskrift:

Trender för framtidens städer Rikard Engström Strategisk utveckling

Demografi Andelen personer över 65 år stiger snabbt i I-länderna Livslängden ökar Ökad rörlighet Befolkningstillväxten globalt är 1 – 1,5% Fattiga städer växer fortare än rika städer

Sverige År 1800 - 7 % i städer eller tätorter. På 1970-talet avstannade urbaniseringstakten och har sedan dess inte ökat lika mycket. Till 1970-talet flyttade man till närmaste storstad. Numera flyttar man också från småstad till storstad och flytten går därmed också längre bort. Källa:Samhallskunskap.se

Internationellt 95% av världens befolkningstillväxt under de närmaste 20 åren absorberas av städer i u-länder. 30% av världens befolkning levde i en urban miljö 1950 - 49% 2005. FN: 2050 bor 70% av jordens befolkning i städer (1850 – 3%! (Samhallskunskap.se) 4.5% av världens befolkning lever i städer > 10 miljoner invånare. 25% I städer < 0,5 miljoner invånare Källa: Mega-trends and The World’s Cities and Regions: A Note. Greg Clark

Urbaniseringstakten avtar

Städers betydelse Stadsbaserade ekonomiska aktiviteter står för : 55% av BNP i låg-inkomstländer 73% i medelinkomstländer 85% i höginkomstländer. 2% av jordens yta - 75% av naturresurserna Stora städer ligger vid kusten. Smältande is hotar (bl a) infrastrukturen. Städerna påverkar klimatet eftersom de skapar ‘urban heat islands’.

Trafiken och Transporterna

Målen

Trafiken/Transporten är ointressant! Kostnad Konk.- kraft Miljö & Klimat Regional Utveckl. Trängsel Tillgäng- lighet

Passagerartrafik Planerade åtgärder kommer inte att lösa problemet! Trafik genereras av infrastruktur! Kombinerade åtgärder nödvändiga! Ökat intresse för spårväg* Minskad andel privat bil nödvändig Beteende och förutsättningar Satsningar på stomlinjenät* Högprioriterade busstråk* * www.trivector.se

Ant. pers.bilar och invånare/bil Stockholm är en av de kommuner i Sverige som har minst antal inregistrerade personbilar per invånare. (dåvarande SIKA) Källa: Data SCB, figur egen.

Kollektivtrafik Olika städer - olika möjligheter och behov Lokalisering av dag och nattbefolkning, bostäder och arbetsplatser Infrastruktur Industrilokalisering // Bostadsområde Fritidsresandet ökar mest 55% av alla resor i Sverige, görs i Stockholms län. * Resor per Invånare och år*: Sthlm ca 350. Västra Götaland 140, Skåne 110 och Uppsala län 80. *Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik 2009

Kollektivtrafik Kollektivtrafikens marknadsandel Kollektivtrafik + taxi: 24 procent Bil + moped/MC: 76 procent Varför reser vi? Resor till och från arbete: 32 procent Resor för inköp av olika slag: 20,89 procent Ta sig till motionsplats eller friluftsaktivitet: 12,26 procent Hälsa på vänner och släkt: 6,72 procent Resor till och från skola: 5 procent Ta sig till plats för nöje eller underhållning: 3,72 procent Kvinnor reser mer kollektivt än män gör Ungdomar saknar körkort, de lär sig att hitta via cykel och kollektivtrafik Källa: Kollektivtrafikbarometern

Antal bussar och invånare/buss Källa: Data SCB, figur egen.

Godstrafik Effektivare användning av befintliga resurser nödvändig Ökat intresse för samverkan Planerade åtgärder kommer att bidra men inte lösa problemet! Infrastruktur en trafikgenerator! Beteende och förutsättningar

Godstransporter i städer Logistiken komplex – antalet intressenter många Kunskap saknas ofta Utrymmet begränsat Transporten möjliggör strukturen (insatsvaran skapar möjligheten) Samordnade transporter kräver vilja och engagemang!

Ant. lastbilar och invånare/lb Källa: Data SCB, figur egen.

Trender i handeln Internationalisering Staden används under dygnets timmar Sambo  Särbo Upplevelser – konceptualisering Stadskärnan har tappat marknadsandelar till externhandeln Staden: Förena design med funktion! Plats- och tidsnytta! Etableringar är barn av sin tid! Staden – ett varumärke! Källa: Martin Öberg, Handelshögskolan i Göteborg

Staden är motorn! Tillväxtbefrämjande åtgärder kan stå i motsatsförhållande till regional utjämning! Entreprenörskap och stora städer Tjänsteproduktion tilltar Ökad samverkan för distributionsfrågor Teknik (ITS) Showrooms – (det går sakta…)

Citylogistik Ökat intresse! Inte ett område! Terminaler (stora och små) är en förutsättning. IT(S)-system som stöd för alla typer av transporter. Tillgänglighet. Dyrare hyror i staden. Sändningsstorlek. Tätare leveranser av lättare produkter. E-handeln  leverans.

Staden och dess kopplingar Samverkan är ett nyckelord i många svenska projekt.

DHL Bring Buddy Bygger på att personer i staden bär med sig försändelser. Undviker ”onödig” innerstadstrafik Reducerade utsläpp Mobiltelefoner skulle användas som informationsverktyg och för dokumentation. Ide´: Sociala nätverk  faktiska nätverk där personer i sina dagliga resor bidrar till transporter. Källa: https://d-school-blog.hpi-web.de/wp-content/uploads/2010/08/dhl_expo_shanghai_brochure1.pdf

IBM tror... Datorvärme Värme som alstras av datorer etc kan värma byggnader på vintern och ge kraft till luftkonditionering på sommaren. Personligare pendling Avancerad analysteknik kommer att kunna ge personliga rese- rekommendationer. Lärande system en nyckel! Källa: http://sk.omvarldsportalen.se/?q=node/563

Två koncept - framtiden i ett rör? www.pipenet.it www.et3.com

Omvärldsanalys 2010 I storstadsregionerna behövs beredskap att hantera transportefterfrågan. Planeringen inriktas på tätare städer med effektiv kollektivtrafik. Europa - stagnerande och åldrande befolkningsstruktur. Fortsatt urbanisering. Kontakter mellan världens storstadsregioner ökar. Sverige: Stadsregioner med minst 100 000 invånare växer av egen kraft. OECD: Bristen på integration är en framtidsfråga av stor betydelse för ekonomisk utveckling och internationella konkurrenskraft. Främst ett stadsproblem. Sista-milenproblematiken

Framgång i en stad/region Förtätningar Förtätningsmönstret följer transportstråken. Stad/region Tillväxt återspeglar attraktivitet. Stor region – stor stad. Mångfald  Staden nyttjar regionen. Tillväxt Stadens tillväxt sker ofta på omlandets bekostnad. Symbiotiskt förhållande mellan företag, stad och region. Hög andel ”kreativ” arbetskraft

Strategiska utmaningar Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor för näringslivet Robust och tillförlitlig infrastruktur Mer nytta för pengarna Trafikverket en modern myndighet

Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Utmaningen är att forma ett transportsystem i storstadsregionerna som möjliggör väl fungerande resor och transporter och samtidigt bidrar till en positiv utveckling av stadsmiljön. Detta ska ske genom att fler väljer kollektiva färdsätt, att vi styr trafiken effektivt och att vi genomför de stora satsningar som pekas ut i de långsiktiga planerna. I storstäderna med sin komplexa trafik- och gatumiljö är det särskilt svårt att möta de krav som ställs på tillgänglighet, tillförlitlighet, säkerhet och miljö. Trängsel på väg och spår, trafikstörningar, framkomligheten för distributionstrafiken är exempel på problem som är särskilt omfattande i storstäderna. Dagens trafikmiljö i storstäderna försämrar livskvaliteten för många människor som bor och vistas där.

Utmaningar för framtidens goda städer Effektivitet och tillgänglighet Miljö Säkerhet

Vision: Alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt Rikard Engström, Ph D Strateg, spec Gods & Logistik   rikard.engstrom@trafikverket.se Direkt: 031-63 50 69 Mobil: 070-291 91 48