Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Nyttorealisering på 10 min
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Uppdrag: färre fall - en möjlig utmaning!
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VÅRDFÖRBUNDET 2007.
Mål och betygskriterier
Struktur för självförbättrande system
En reviderad läroplan för förskolan
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Upphandlingsbyrån Umeå kommun
Centrala innehåll och kunskapskrav
Integration och mångfald –
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Lars Niklasson Linköpings universitet
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Vad menar vi med begreppet behov?
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Personprocessen Kommunikationsprocess förädlingsobjekt: information avseende egna problem och önskemål, meddelanden Hälsoprocess förädlingsobjekt: personens.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
VIS Verksamhetens InformationsSystem. Vad är VIS?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Vad fick oss att fokusera på cannabis? Att gå från allmänt stöd till fokuserad behandling Vilken tidsepok och ideologi? Hur märker vi positiv support?
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Argumenterande text.
Bakgrund Iden att samla specialister i barnsjukvård föddes under 1990-talet. Detta möjliggjorde ett tvärvetenskapligt arbete över de olika teamgränserna.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Naturvetenskaplig undersökning
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Förändring – hot eller möjlighet?
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Idrottsrörelsens mål är att vara till för alla, men det fungerar inte i praktiken Det saknas mycket kunskap om NPF inom idrotten Unga med NPF har rätt.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Psykologi Introduktion.
Kommunikation.
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Samordnare samsjuklighet
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det? Mats Granlund, CHILD, Hälsohögskolan i Jönköping Tillsammans för barns och ungas psykiska hälsa – regional inspirationskonferens, Jönköping 2011-01-26

Mina grundantaganden Problem definieras delvis utifrån sin kontext Problem går i stim Negativa ”för mycket” problem har alltid en positiv ”för lite” motsats Alla problem har flera förklaringar För att lösa ett problem måste man ta hänsyn till flera förklaringar

Åtgärdscirkeln Problem Problemförklaring Metod Mål

Vad är problemet – målet? Barnet har svårigheter i samspelet med kamrater – samspelar funktionellt med kamrater Barnet har svårt att styra sin uppmärksamhet och låg intelligens – styr uppmärksamhet, normal intelligens Barnet har diagnosen ADHD – barnet har ingen diagnos Barnet har en hjärnskada – barnet har ingen hjärnskada Barnet lever i en social utsatt miljö – barnet lever i en stimulerande miljö

Problem formuleras utifrån sin kontext Barnet har svårigheter i samspelet med kamrater – i förskole/skolsituationen Barnet har svårt att styra sin uppmärksamhet och låg intelligens – jämfört med andra barn Barnet har diagnosen ADHD – uppfyller diagnoskriterierna Barnet har en hjärnskada – hjärnans funktion/struktur avviker Barnet lever i en social utsatt miljö – barnet påverkas av sin hemomgivning i negativ riktning

Typer av problem Något det finns för lite av Något som inte finns som borde finnas Något det finns för mycket av Något som inte borde finnas/förekomma

Problemförklaringar Något som förklarar att problem finns. Förklaringarna kan ligga i personen, i omgivningen eller i både och. Oftast finns fler förklaringar. Det som kan vara problem på en nivå kan vara förklaring på en annan nivå

Problem Förklaring Barnet har svårigheter i samspel Barnet har svårt styra sin uppmärksamhet Barnet har ADHD Barnet har en hjärnskada Barnet har en hjärnskada Missbrukande mamma

Problemval styr åtgärdscirkelns mål Problem Mål Problem i klassrumskontext Mål i klassrumskontext Ingen diagnos Utredd för diagnos Inga extra resurser Har extra resurser

Problemförklaring styr åtgärd Problemförklaring Åtgärd Gör inte klart uppgift strukturera uppgift Har svårt styra uppmärksamhet tydlig instruktion, modalitet etc ADHD medicinering

Mål Tydligt formulerade och utvärderingsbara Positivt formulerade Möjliga nå på kort tid Viktiga att nå för inblandade personer

Åtgärder måste genomföras för att ha en effekt Åtgärder bör bygga på de förklaringar som finns till problemen Flera förklaringar  flera åtgärder Åtgärder måste passa i den kontext de ska genomföras Åtgärder ska vara enkla att utföra och helst bygga på det som redan görs Alla behöver inte göra lika så länge det man gör har samma effekt Åtgärder måste ha snabba effekter för att man ska fortsätta genomföra dem

Att utvärdera åtgärder Har de metoder man beslutat om genomförts? Har man nått de mål man satt upp

Problem i åtgärdsarbete Problemet otydligt formulerat  vet ej hur förändring ska märkas Mål och metod blandas ihop  tror att målet är nått när metoden är gjord Problemglidning, problemförklaring blir problem  når inte målet Nivåbyte av problem  från individ i kontext till individ

Utredning - vad är det? Utredning = datainsamling som görs för att skaffa sig ett beslutsunderlag för ett preciserat beslut Utredning för att bedöma om barnet har rätt till stöd Utredning för att bedöma om barnet har diagnos Utredning för att kartlägga problem och planera åtgärder Utredning för att utvärdera åtgärder

Instrument och struktur i utredning Instrument och förfaringssätt i utredning styrs av det syfte utredningen har Problem i vardagsfungerande  utredningen måste täcka in person-, samspels- och miljöfaktorer i den kontext problemet förekommer Barnet behöver extra resurser  utredningen måste täcka in de kriterier som finns för att få resurser, alt vilka resurser behövs utifrån vardagsproblemet? Barnets problem kan bero på diagnos  utredningen måste undersöka om barnets Agerande, egenskaper etc motsvarar diagnoskriterierna

Vem gör utredningen? Vem som gör en utredning beror på tre faktorer: Vem som har mandat att göra utredningen Vem som tilldelats resurser för att utreda Vem som har den bästa informationen

Vanliga problem med utredningar Utredningar används för ett annat ändamål än de från början var till för Exempel IK-test används för att planera klassrumsmiljö Den information om resultatet som ges är inte anpassad till den miljö i vilken den ska användas Exempel resultat från test beskrivs utan klassrumsexempel Den miljö som tar emot informationen kan inte översätta den till användbar Information Rekommendationer för träningsprogram passar inte in i förskolan rutiner Beslut om åtgärder fattas i ett annat sammanhang än det sammanhang i vilket metoden ska tillämpas Föräldrar och Barnhabilitering fattar beslut om åtgärder som ska utföras i förskolan

Utredning som åtgärd Utredningen kan ha som syfte att påverka barnet eller personer i barnets omgivning i en viss riktning. Det kräver att De personer det gäller är närvarande i utredningsarbetet De instrument och förfaringssätt som används är förståeliga De uppgifter som görs och de frågor som ställs är reaktiva

Summering Var tydlig med syftet med utredningen – gör en sak i taget Bestäm vilken nivå Du arbetar på – individ i kontext, individ, samhälle Var tydlig med om du kartlägger problem eller förklaringar till problem Utredningen och resultatredovisning ska förankras i användarmiljön Explicit utredning ger explicit information, undvik att smygkartlägga