Upphandlingsutredningen 2010 Upphandlingsutredningen - analyser och förslag NFOA den 4/6 2013 av Magnus Arnek, Sekreterare i utredningen Fil dr i nationalekonomi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
Förändringar i LOU och LUF Gävle den 11 oktober 2011
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Av Anne-Marie Morhed och Elin Andersdotter Bengtsson
Enhetschef Fastighetsutveckling
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Från idé till verklighet!
Policy för miljö och hållbar utveckling
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Hur länge har vi haft vi regler?
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Hållbar upphandling i hälso- och sjukvården - Så arbetar vi i Blekinge
Upphandlingsutredningen 2010 Den goda affären - en strategi för hållbar offentlig upphandling.
Hållbar service i Västerbotten
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Kommunförbundet Skåne Nätverksträff för upphandlare 25/ Daniel Moius
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Upphandling av stöd till bredband
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter
Upphandlingsutredningens slutbetänkande och aktuella domar Frukostmöte den 18 sept 2013 i Malmö Erik Backlund Juridik AB 1.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Hållbara offentliga upphandlingar av städtjänster Städbranschen Sverige branschdagar Jönköping Anna Lipkin.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Om upphandling och arbete i EU-rätt och svensk rätt
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Konkurrens och samarbete –
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
NEA Seminarium 7 december 2004
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
LOV och LUF.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Malin Forssell, Karolina Henningsson
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg

Miljömålen består av tre slags mål
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Socialt ansvarsfull upphandling
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Miljömålen består av tre slags mål
Presentationens avskrift:

Upphandlingsutredningen 2010 Upphandlingsutredningen - analyser och förslag NFOA den 4/ av Magnus Arnek, Sekreterare i utredningen Fil dr i nationalekonomi

Upphandlingsutredningen 2010 Kort om utredningen •Uppdrag att se över möjligheterna att förenkla regelverket och åstadkomma en mer väl fungerande offentlig upphandling samt bättre statistik •Drygt två års intensivt utredningsarbete i kontinuerlig dialog med upphandlande myndigheter och leverantörer i olika branscher •Omfattande analys, juridiskt och samhällsekonomiskt.

Upphandlingsutredningen 2010 Resultatet •Den 5 mars 2013 presenterades resultatet av utredningsarbetet i betänkandet: ”Goda affärer– en strategi för hållbar offentlig upphandling”, SOU 2013:12 •Knappt 700 sidor och 12 kapitel, plus ca 1000 sidor bilagor •Innehåller ett drygt 50-tal olika förbättringsförslag, inklusive en nationell handlingsplan för offentlig upphandling

Upphandlingsutredningen 2010 Övergripande bedömningar •Tydlig slagsida mot lagtillämpning – till harm för den goda affären, •Brist på ledarskap och strategiskt perspektiv såväl på nationell som på lokal nivå, •T.ex. saknar flertalet myndigheter en upphandlingsstrategi, •Stora kunskapsbrister, till stor del pga. av undermålig statistik på upphandlingsområdet

Upphandlingsutredningen 2010 …bedömningar •Lagstiftningen och dess tillämpning upplevs som krånglig och oflexibel •Stort antal överprövningar orsakar förseningar, fördyringar och allmän osäkerhet – det gäller att till varje pris undvika överprövningar! •Mycket bristfällig uppföljning, en viktig anledning till de kvalitetsproblem som uppdagats i viktiga välfärdssektorer, •Mindre upphandlande myndigheter och företag upplever särskilda problem – svårt ha tillräcklig kompetens om regelverket

Upphandlingsutredningen 2010 Den offentliga upphandlingen i siffror • miljarder kronor/år eller mer … • upphandlingar annonserades 2011 •Okänt antal direktupphandlingar •7 av 10 upphandlingar omfattas inte av EU:s upphandlingsdirektiv •I genomsnitt 4,2 anbudsgivare per upphandling •7 procent av upphandlingarna blev föremål för överprövning

Upphandlingsutredningen 2010 Goda affärer är målet •fokus på verksamheternas behov och servicen till medborgarna •lägsta möjliga totalkostnad •miljömässigt och socialt hållbar utveckling •nya och innovativa lösningar •konkurrensen och de mindre företagen

Upphandlingsutredningen 2010 Konkurrens och mångfald av leverantörer •En väl fungerande konkurrens är ett av de viktigaste medlen för goda affärer. Ökat deltagande av SME särskilt viktigt. •Lära av privat sektor – utveckla och förnya offentlig sektor •Ta del av de produktivitetsförbättringar som sker i den privata konkurrensutsatta sektorn •En mångfald av varor/tjänster behövs för att utveckla den offentliga servicen

Upphandlingsutredningen 2010 Upphandling – ett av de främsta effektiviseringsinstrumenten •Ex: pressa kostnaderna m 2% spara drygt 10 miljarder kr per år alternativt vässa kvalitén •Kräver ett strategisk helhetsperspektiv på upphandlingen •inköpssamverkan en strategisk fråga •e-upphandlingens effektiviseringspotential

Upphandlingsutredningen 2010 Kvaliteten i centrum •Prioritera kvalitetsfrågor vid upphandling av varor och tjänster som är strategiska för välfärden •Genomtänkta kvalitetskrav och premiera lösningar med kvalitet utöver ställda krav. Skapa drivkrafter genom ersättningsmodeller och uppföljning. •Relativa anbudsutvärderingsmodeller bör inte tillämpas •Kategoristöd för viktiga varor och tjänster

Upphandlingsutredningen 2010 Förslag för en mer strategisk upphandling på myndighetsnivå •Offentlig upphandling, med fokus på ledarskap och strategi, integreras i kompetensutvecklingen av ledare i staten •Informationsinsatser om upphandlingens strategiska betydelse •Hjälp till myndigheterna som inser vikten av att arbeta strategiskt med sin upphandling

Upphandlingsutredningen 2010 Höja upphandlingskompetensen •Femårig finansiering av tre professurer med olika grundkompetens inom offentlig upphandling •Det samordnade upphandlingsstödet ska verka för uppdragsutbildning inom offentlig upphandling •Forskningsanslagen ökas med milj. kr/år.

Upphandlingsutredningen 2010 Förbättra den undermåliga statistiken •Bygga vidare på Konkurrensverkets statistikinsamling och utveckla ytterligare i takt med e-handel/e-upphandling •Statistikinsamling genom annonser •Särskild insamling av upphandlingens värde •Regelbundna stickprovsundersökningar för att utvärdera miljö och sociala aspekter

Upphandlingsutredningen 2010 Öka utrymmet för dialog och förhandling •Skapa samsyn och förståelse – undvika misstag och slippa överprövningar •Ta tillvara nya och innovativa produkter •Direktivförslag om ökade förhandlings- möjligheter genomförs i svensk rätt •Breddat upphandlingsstöd

Upphandlingsutredningen 2010 Samhällsekonomiskt optimala beloppsgränser för direktupphandling •De faktiska transaktionskostnaderna motiverar höjda beloppsgränser för direktupphandling •Höj beloppsgränserna till kr i LOU och kr i LUF (högre för byggentreprenad) •Riktlinjer antas vid behov •Dokumentationsplikt

Upphandlingsutredningen 2010 Lättare att hitta upphandlingsannonser •Behåll nuvarande annonseringslösning men öka tillgängligheten/transparensen •Alla upphandlingar annonseras i allmänt tillgängliga och godkända databaser •Statistikmyndigheten godkänner databaserna •Databaserna listas hos upphandlingsstödjande myndigheter

Upphandlingsutredningen 2010 Bättre möjligheter att ta hänsyn till enskildas särskilda behov och val •Sätt medborgaren i fokus - utnyttja handlingsutrymmet inom direktivens ramavtalsbestämmelser •Komplement till valfrihet enligt lagen om valfrihetssystem (LOV) •Avropa varor och tjänster från ramavtal enligt rangordning, enskilds särskilda behov/val eller annan objektiv fördelningsgrund •Viktigt med information om valmöjligheter

Upphandlingsutredningen 2010 Prövningen av upphandlingsmål •Åtgärder mot stopp i den offentliga tjänsteproduktionen, motstridig praxis och havererade upphandlingsmarknader •Tre förvaltningsrätter och en kammarrätt •Temporär direktupphandling under prövning •Medlingsfunktion för strukturella problem

Upphandlingsutredningen 2010 Miljömässigt hållbar upphandling •Ett kompletterande måleffektivt styrmedel •Lösa/minska lokala miljöproblem •Kostnadseffektivt? – mer forskning behövs •LCA minskar både kostnader och miljöpåverkan •Innovationspotential •Under vissa förutsättningar får krav ställas som går längre än EU-rätten

Upphandlingsutredningen 2010 Socialt hållbar upphandling •bidra till antidiskriminering, respekt för mänskliga rättigheter, bättre arbetsmiljö, ökad tillgänglighet och sysselsättning •ideella sektorn bidrar till mångfald, innovativa lösningar, kanaliserar medborgares engagemang, humanitet och rättvisa

Upphandlingsutredningen 2010 Förslag för hållbara offentliga affärer •Miljökravpaket: krav, utvärderingskriterier och uppföljning •Transformativa lösningar – stor potential •LCC-metoder •Nationell kriterieverksamhet för sociala kriterier •Reservera kontrakt till arbetsintegrerande företag •Nordiskt samarbete

Upphandlingsutredningen 2010 En ny myndighet för upphandlingsstöd behövs •Bredare, djupare och samordnad kompetens för den goda affären •Ökad synlighet och trovärdighet •Ledning med upphandling i fokus •Markerar upphandlingens betydelse för samhället