Planera för utbildning för alla år 2015 Jomtien, Dakar och milleniemålen Presentation vid mötet En jämställd skola för alla? Sida, 4 april 2003 Ulrika.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Liberalism Konservatism
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Geografi Henrik Carlsson.
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Människorna i världen Var bor det flest människor?
Är världen på rätt spår? Situationen idag: Enligt EFA Global Monitoring Report 2002 Presentation vid mötet En jämställd skola för alla? Sida, 4 april 2003.
Forskning och fakta om arbetslivet och skolan
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
IFLA manifest för bibliotekstjänster till personer med läsnedsättning Framtaget av LPD/ IFLA Godkänd av IFLA styrelse april 2012 Antagen av Unesco nov.
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
Sidas attitydmätning om utveckling och bistånd 2008 Magnus Liljeström Vokativ Ab.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Den nationella ungdomspolitiken
FN - Förenta nationerna
Att arbeta praktiskt.
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
■ Kvinnokommissionen ■ Kvinnokommittén ■ UN Women –sammanslagning av fyra jämställdhetsorganisationer inom FN, from 1 jan 2011 FN:S HÖGKVARTER I NEW YORK.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Demokrati och hur Sverige styrs
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Sjukvård åt asylsökande Antal asylsökande
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Europeiska socialfonden
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Rätten att gå i skolan Funktionshindrade 90% av funktionshindrade i Afrika går ej i skolan Ursprungsbefolkningen Vietnam: Skrivkunigheten är 87, hos ursprungsfolk.
Bilder för lokal utbildning
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Fysisk aktivitet bland barn i Europa Patrick Bergman Leg Sjukgymnast, PhD Universitetslektor Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Karlshamn i politiken Hur representeras Karlshamns befolkning i politiken?
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Demokratins metoder ”Folket ska styra”
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
SDG Lotta Hedström.
Skolmat Namn på föreläsare.
Kommissionen för jämlik hälsa
De globala målen för hållbar utveckling
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Geografi Henrik Carlsson.
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
Jämställdhet.
XX Jämställdhetsintegrad styrning och ledning på övergripande och verksamhetsnivå.
XX Benchmarking 3 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Beskrivning av organisationens ledning och styrning (styrkedjan)
Förbättra klubbkvalitet
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Presentationens avskrift:

Planera för utbildning för alla år 2015 Jomtien, Dakar och milleniemålen Presentation vid mötet En jämställd skola för alla? Sida, 4 april 2003 Ulrika Peppler Barry

Vad är utbildning för alla? Planera för utbildning för alla år  Vid konferensen Utbildning för alla i Jomtien 1990 enades deltagarna om att arbeta för en utbildning som svarade mot alla människors basbehov.  Vid konferensen om utbildning i Dakar 2000 antog deltagarna sex målsättningar för arbetet de kommande åren.

Utbildningsmålen: Planera för utbildning för alla år 2015  Utökad och förbättrad förskoleverksamhet  Säkerställa att alla barn år 2015 har tillgång till och fullgör gratis och obligatorisk primärutbildning av god kvalitet  Säkerställa att kunskapsbehov för ungdomar och vuxna möts genom lika tillgång till lämplig utbildning  Uppnå en 50-procentig förbättring av vuxnas läskunnighet till år 2015  Eliminera skillnader mellan könen i primär- och sekundärskolan till 2005 och uppnå jämställdhet på utbildningsområdet till år 2015  Förbättra alla aspekter av kvalitet i utbildningen Man enades också att alla länder skulle förbereda nationella planer för hur man skall lyckas uppnå dessa mål år 2015

Milleniemålen: Planera för utbildning för alla år 2015 FNs särskilda millennietoppmöte i New York (september 2000) antog ett antal konkreta mål för att minska fattigdomen i världen. Två av milleniemålen har med utbildning att göra 2. Uppnå allmän grundskoleutbildning Alla flickor och pojkar ska få grundskoleutbildning senast år Främja jämställdhet och ökade möjligheter för kvinnor Utbildningsskillnader beroende på kön ska elimineras, helst före år 2005, men inte senare än år 2015.

Planering och reform för utbildning för alla: Planera för utbildning för alla år 2015 Dakar krävde att alla länder skulle förbereda heltäckande nationella planer för utbildning för alla I bästa fall har detta engagemang lett till en ökad medvetenhet om tidsbrist, i sämsta fall till parallella planeringsaktiviteter UNESCO är den främste förespråkaren för nationella planer Brådskan som planeringsmålet och målsättningarna för 2005 och 2015 medför kräver:  stark reformvilja  planering grundad på tillförlitliga data  tillräckliga resurser

Vilka faktorer måste tas i beaktande vid nationell planering? Planera för utbildning för alla år 2015  Tekniskt trovärdiga / politiskt förankrade  Heltäckande  Ta hänsyn till kravet på jämställdhet  Vara inkluderande  Vara kostnadsberäknade och realistiska vad gäller prioriteringar  Innehålla klart definierade indikatorer- regelbunden uppföljning Trovärdig planering, trovärdiga planer:

Vilka faktorer måste tas i beaktande vid nationell planering? : (forts) Planera för utbildning för alla år 2015 HIV/AIDS Ungefär 40 miljoner människor lever med aids. Ett allt större antal länder måste omarbeta sina planer och utbildningspolitik med hänsyn till aidskrisen Konflikt, katastrof och instabilitet: 73 länder befinner sig i kris eller återuppbyggnad. Planering syftar till att:  Upprätthålla utbildningen  Uveckla kompetens for konfliktlosning och fred  Förbereda för återuppbyggnad och utveckling

UNESCOs undersökning: Planera för utbildning för alla år 2015 UNESCO utförde två undersökningar för att ta reda på hur långt länder hade kommit med sina planer 2001 : 71 svar. 86% av läderna sade sig vara ifärd med att förbereda planer; 66% att de hade satt up EFA Forums men endast 33% att de hade trovärdiga informationssystem 2002 : 66 svar Afrika :9 Arabländerna: 19 Asien: 12 Europa: 8 Latinameria och Karibien: 17

UNESCOs undersökning: (forts) Planera för utbildning för alla år % av länderna rapporterade att de hade en preliminar version av sin plan; 74% att de arbetar sektoriellt; 64% att nya legala åtgärder hade tagits sedan Dakar; 88% att konsultationer med enskilda organisationer hållits I ungefär hälften av länderna hade planen ännu inte blivit antagen av finansministern; konsultationer med parlament inte skett och planerna var inte baserade på en trovärdig (reliable) analys av utbildninskostnader och finansering De flesta länder rapporterade att de planerar en budgetutökning for basutbildning och att de kommer att behöva biståndshjälp med finansieringen

Slutsatser: Planera för utbildning för alla år 2015  De heltäckande nationella planerna som Dakar förespråkade har ännu inte materialiserats i någon större utsträckning  Dock verkar det som om utbildnings- eller/och MDG-målen finner högre prioritet i nationella planer och politik, speciellt i länder som förbereder strategier för att bekämpa fattigdom och där det finns klara förväntingar på förbättrad utbildning från befolkningen  Det finns inga större belägg för att världens regeringar öppet hålls ansvariga för sina åtaganden i Dakar. Enskilda initiativ som The Indian Report: A profile of Basic Education, och rapporten Renewed Hope, Daunting Challenges: State of Primary Education in Bangladesh, från Bangladesh Education Watch intressanta i detta sammanhang Om vi ska uppnå målen måste denna process förstärkas och påskyndas.