Sammanhållen hemsjukvård i Gävleborg Stöd för förändringskommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Advertisements

Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Malmö Högskola 1 april 2008 Tullie Sewerin
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Nystart av teamtandvård på ftv Kramfors
September 2013 Anneli Angeling
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
Systemkarta.
Syftet med en personlig handlingsplan
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Black Belt projekt ökad tillgänglighet ambulansen SkaS 2012 och framåt
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Vilka hinder finns här i vårt sjukhusupptagningsområde för att erbjuda god strokevård och rehabilitering? Kalix, Övertorneå, Överkalix, Haparanda Sluten.
Vårdsamverkan Fyrbodal
Kommunikationsplanens delar
”Linnea mår inte väl, jag vill att du ska komma”
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Hur vänder vi trenden? Carsten Rose Moderator. Paneldeltagare Birgitta Södertun, Regionråd (KD) Ordf. folkhälsoberedningen Region Skåne Eva Pettersson-Lindberg,
Mål- och resultatstyrning
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Landstingsstyrelsens förvaltning
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Att tillsammans påverka!
Registrering av vårdkontakter och åtgärder i Primärvården Gunilla Siltberg Lindqvist, Margareta Högström, Utvecklingsavdelningsavdelning.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Meddix och samverkansrutiner
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Mall för årsplaner i SSP VFA Mall för årsplaner i SSP Kartlägg Beskriv lokalområdet och de ungas levnadsvillkor i området. -det objektiva.
för patienter med misstänkt koloncancer
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Hemtjänst och hemsjukvård blir hemvård Projektledningsgruppens beslutspunkter.
Psykiatrisamordning i norra länsdelen Projekt Anja Kivimäki.
Om utvärdering 9 februari 2011 Per Sandén Regionförbundet Örebro.
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Projekt för överföring av hemsjukvård Information 17 januari 2012.
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Anders Hammar Rickard Hinsell Sharooz ArashGohar
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Kommunikationsplan för ----
Internportal - möte med ambassadörer
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
Introduktion i arbetsmodell för trygghetslarm För att underlätta införandet av trygghetslarm har ett ledningssystem tagits fram. Ledningssystemet ger.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Trygg och säker hemma SVOM
Förändringsarbete.
Valfrihetssystem – en möjlighet för dig?
Kommunikationsstruktur för xxx
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Kvalitetsberättelse 2017.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Kampanj för att förhindra fallolyckor Vill KPR vara med på något sätt?
Presentationens avskrift:

Sammanhållen hemsjukvård i Gävleborg Stöd för förändringskommunikation

Kommunikationen från projektet Stöd till organisationernas förändringskommunikation Grund för tydlighet och samstämmighet

Kommunikationen från projektet Målet är att leverera underlag för att berörda ska kunna få veta: varför förändringen genomförs vad den innebär övergripande vilken betydelse den har för dem vad som förväntas av dem läget i processen

respektive organisation Kommunikationen från respektive organisation Insatser för motivation och drivkraft i förändringsarbetet attraktion som arbetsgivare bilden av organisationen

Aktiviteter för övergripande kommunikationsplan Detta gör vi nu Vad Kommentar När/Klart Vem Uppdrag till Arbetsgrupperna Svara på frågor. Bildar underlag för budskap, målgrupper och FAQ Snarast Carl-Åke Träff info-nätverk Samsyn och input till övergripande kommunikationsplan 15 december Andreas Kommunikationsplan Sammanställa 17 januari Annelie Uppföljning kommunikationsplan Löpande

Målgrupper Politiker Direkt berörda chefer VC, VEC i primärvården VC, MAS, FC inom kommunernas Socialförvaltning eller motsvarande. Direkt berörda yrkeskategorier distriktssköterskor arbetsterapeuter sjukgymnaster Chefer för indirekt berörda verksamheter slutenvård hemtjänst ekonomi Patienter/Brukare/Kunder Allmänhet

Frågebatteri till projektets arbetsgrupper Beskriv kort vilka processer, fakta och oklarheter som finns idag Identifiera vilka målgrupper som påverkas Beskriv vad varje målgrupp förväntas veta (tex att projektet genomförs, vart man hittar info, hur detta påverkar mig) kunna (tex hur övergångsprocessen går till och vad det får för konsekvenser för mina medarbetare) göra (tex driva förändringsarbetet, välja arbetsgivare, samarbeta med ny samarbetspartner)

Stödmaterial som ska tas fram FAQ Budskap – varför, vad, hur, förväntningar osv. Svar kring knäckfrågor Möjlighet att ställa frågor (ta upp på infoträffmötet) OH-material Löpande lägesrapportering Webbsida på www.regiongavleborg.se samlingsplats

Saknar du något? Har du synpunkter på något? …..

Har du frågor? Kontakta Annelie Hydén Kommunikationsstrateg Landstinget Gävleborg 070-2629371 annelie.hyden@lg.se