Tillsynsutbildning 5-6 februari 2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Tillsynsutbildning för nyanställda 5 – 6 februari 2014
Säkerställd intern styrning och kontroll
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Översikt av Guide till ökad vattensäkerhet
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
LSO på skadeplatsen.
Tillsyn över målstyrd verksamhet Tillsyn över resultat Likvärdigt och tillfredställande skydd.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Kommunens förmåga att genomföra rtj-insats
Nationell riskbedömning
Medarbetare Tillsynsvägledning LSO
Socialstyrelsens tillsyn
Låg- och medelaktivt avfall Loma-programmet
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
Länsstyrelsens uppgifter
Länsstyrelsen i Norrbottens län bjuder in till Konferens om introducering av radiokommunikationssystemet RAKEL i Norrbotten 25 mars 2009 i Luleå Riksdagen.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
Lag om skydd mot olyckor
Kartläggning av användning och utsläpp av kemiska ämnen från tillståndspliktig verksamhet inom S. Östersjön vattendistrikt.
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Carl Sommerholt Kommunikationschef Vattenfall Kärnkraft
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Kvalitetsdialog KB, den regionala biblioteksverksamheten och biblioteksplaner.
Tillsynsvägledning enligt Miljöbalken
Strategi för biologisk mångfald
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Handlingsprogram enligt LSO
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Behov av habilitering och rehabilitering
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Carin Dänsel Avdelningen för reglerad mätteknik
Krishantering regionalt RSK LEH
Piteå kommuns beredskapsplaner.
Hur har lagstiftningens förändring av kompetenskraven på räddningschef och ställföreträdare fallit ut? LSO 3 kap 14§: Den personal som för kommunens räkning.
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Inger Krekula Länsstyrelsens handläggning av översiktsplaner (äv. ändring) Samråd om program Samråd om avgränsning MKB Samråd om förslag till.
Länsstyrelsens tillsynsansvar
Krav inom Systematiskt Brandskyddsarbete
En tydlig, rättssäker och effektiv tillsyn Skr 2009/10:79 22 dec 2009
Förslag till ”Flerårsplan för länsprojekt ” Arbetsgrupp Ulrika Wahlström, Helena Lindström, Malin Ahlm, Daniel Granström, Erica Tallberg och Charlotte.
Kort presentation av Kustbevakningen
Årsuppföljning LSO Upplägg 1 Årets frågor 2 Genomförandeprocessen.
Dels för ett effektivt förebyggande arbete
Regional samordning och inriktning i Södermanland
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Handlingsprogram – enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
© Brandskyddsföreningens Service AB Grundkurs Välkommen Systematiskt Brandskyddsarbete.
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krisberedskapssystemet i Sverige Lena Mathiasson Länsstyrelsen i Stockholms län
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Katastrofmedicinsk beredskap Stockholms läns landsting
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Fresenius Kabi AB Kraftvägen Kungsängen 4/15/2018
POSOM Psykiskt och Socialt Omhändertagande vid olyckor och katastrofer som inträffar i kommunen eller berör kommunens invånare Består av en Ledningsgrupp.
Den Nationella organisationen för expertstöd SSM:s Beredskapslaboratorier Simon Karlsson Enheten för beredskap.
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Tillsynsutbildning 5-6 februari 2014 Länsstyrelsens ansvar vid kärnteknisk olycka och ansvar för övertagande av kommunal räddningstjänst enligt lagen om skydd mot olyckor Tillsynsutbildning 5-6 februari 2014

Länsstyrelsens ansvar för räddningstjänst och sanering vid utsläpp av radioaktiva ämnen från en kärnteknisk anläggning

Några fakta Över 400 reaktorer i drift i ca 30 länder I Sverige - Forsmark (3 reaktorer), Oskarshamn (3 reaktorer) och Ringhals (4 reaktorer). Kärnkraftverket i Barsebäck stängde sina reaktorer 1999 och 2005 Studsvik (Nyköping) – avfallsbehandling och hantering av avfall Westinghouse (Västerås) - tillverkare av kärnbränsle Clab (Oskarshamn) – mellanlagring av använt kärnbränsle Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR (Forsmark)

Länsstyrelsens ansvar 4 kap 15 § FSO Länsstyrelsen ansvarar för räddningstjänst vid utsläpp av radioaktiva ämnen från en kärnteknisk anläggning och sanering efter sådana utsläpp. 4 kap 21 § FSO Länsstyrelsen ska – efter att ha hört berörda myndigheter, kommuner och landsting – upprätta ett program för räddningstjänst och sanering vid utsläpp av radioaktiva ämnen från en kärnteknisk anläggning.

Tillsyn - Länsstyrelserna Har fastställda program för räddningstjänst och sanering (4 kap. 21 § FSO) som behandlar: Organisation och ledning Samband Strålningsmätning Information till allmänheten Personella och materiella resurser i länet Saneringsmetoder Andra frågor av betydelse för beredskapen Kärnkraftslänen (Uppsala, Kalmar, Halland) - alarmering, utrymning, utdelning av jodtabletter och bistånd (Västerbotten, Skåne) Aktuellt innehåll Hänsyn tagna till regionala förhållanden Presumtiva räddnings- och saneringsledare Remitterad till berörda Övad

Länsstyrelsens övertagande av ansvaret för räddningstjänsten i en eller flera kommuner

Länsstyrelsens ansvar 4 kap. 33 § FSO Fordras omfattande räddningsinsatser i kommunal räddningstjänst, får länsstyrelsen ta över ansvaret i de kommuner som berörs av insatserna. Om räddningsinsatserna även innefattar statlig räddningstjänst, skall länsstyrelsen ansvara för att räddningsinsatserna samordnas.

Exempel på inträffade händelser där länsstyrelsen har tagit över Tuveraset (jordskred 1977). Stockholms län (oljeutsläpp i skärgård 1979). Kalmar län (Oskarshamn, skogsbrand 1983). Kälarne (järnväg och kemolycka 1997). Värmland och Dalsland (högt flöde Vänern, Glafsfjorden 2000).

Ex. på situationer för övertagande (MSBFS 2012:5) Det ställs större krav på ledning än vad de berörda kommunerna har förmåga till. Berörda kommuner har stora svårigheter att samverka och samordna verksamheter sinsemellan eller med statliga myndigheter. Berörda kommuner kan inte få överblick över eller tillgång till de resurser som är nödvändiga för insatsen. Det ställs så stora krav på uthållighet att de berörda kommunerna inte klarar att upprätthålla sin beredskap. En eller flera kommuner begär att länsstyrelsen tar över ansvaret.

Länsstyrelsens ansvar 4 kap. 34 § FSO Länsstyrelsen ska – efter att ha hört kommunerna i länet och berörda myndigheter – upprätta de planer som behövs för att kunna utöva sitt ansvar (enligt FSO 4 kap. 33 §)

Tillsyn - Länsstyrelserna Övertagande av ansvar för kommunal räddningstjänst Har fastställd plan Aktuellt innehåll Hänsyn tagna till regionala förhållanden - scenarion Remitterad till berörda Övad Presumtiva räddningsledare Information till allmänheten

Kompletterande inriktning, föreskrifter m.m. SRVFS 2007:4 Statens räddningsverks allmänna råd och kommentarer om länsstyrelsens beredskap för sanering efter utsläpp av radioaktiva ämnen från en kärnteknisk anläggning Handbok December 2007 Sanering av radioaktiva ämnen. Planeringsstöd för länsstyrelser inför en kärnteknisk olycka SRVFS 2000:3 Statens räddningsverks föreskrifter om information till allmänheten i händelse av en nödsituation som medför risk för strålning MSBFS 2012:5 Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps allmänna råd om ledning av insatser i kommunal räddningstjänst

Tillsyn Tillsynsbesök – samordnas med tillsynsvägledning LSO och Seveso Minnesanteckningar Uppföljning efter tillsynsbesök Årlig enkät till länsstyrelserna Årssammanställning

Sakfrågor om kärnenergi Kontakter MSB Tillsynsfrågor LSO jenny.selrot@msb.se charlotte.larsgarden@msb.se Sakfrågor om kärnenergi pelle.postgard@msb.se mats.ardbreck@msb.se ingela.grundel@msb.se michael.wermelin@msb.se