Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

POSOM Psykiskt och Socialt Omhändertagande vid olyckor och katastrofer som inträffar i kommunen eller berör kommunens invånare Består av en Ledningsgrupp.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "POSOM Psykiskt och Socialt Omhändertagande vid olyckor och katastrofer som inträffar i kommunen eller berör kommunens invånare Består av en Ledningsgrupp."— Presentationens avskrift:

1 POSOM Psykiskt och Socialt Omhändertagande vid olyckor och katastrofer som inträffar i kommunen eller berör kommunens invånare Består av en Ledningsgrupp samt Resurs- och Stödpersoner Samverkanspartners som t ex Polis, Region Skåne (PKL) och Svenska Kyrkan

2 POSOM:s uppdrag Genom stödinsatser vid olyckor eller katastrofer, förebygga psykisk ohälsa för direkt och indirekt drabbade Medmänskligt stöd, hjälp att lösa praktiska problem, avlastande samtal eller att se till att de som behöver fortsatt krisbearbetning slussas till dem som kan ge det

3 Kallas in när samhällets ordinarie resurser inte räcker till
När larmas POSOM? Kallas in när samhällets ordinarie resurser inte räcker till Fungera som ett komplement till ordinarie resurser i den aktuella kris/katastrofsituationen Larmning sker via Räddningstjänsten, SOS Alarm AB, Akutgruppen.

4 Ledningsgrupp POSOM Består av 10 medlemmar från olika förvaltningar inom kommunen Ska kunna agera självständigt, under kommunal räddningsledare eller under krisledningsnämndens akutgrupp.

5 Ledningsgruppens uppgifter:
Organisera och leda krisarbetet i samband med större kriser och katastrofer Upprätta informations- och stödcenter Tillse att det finns resurspersoner med kunskap om psykiska reaktioner och emotionell första hjälp Samverka med berörda organisationer och vid behov övriga regionens POSOM grupper Tillhandahålla debriefing till resurs- och stödpersoner Kontinuerligt anordna utbildningar och övningar för resurspersoner, stödpersoner och samarbetspartners Tillse att POSOM larmlistor och övrig information kontinuerligt uppdateras Ledningsgruppen har sin ledningscentral på Östergatan 71 i Karinborgen.

6 Resurspersoner Kontakt gentemot ledningsgruppen
Till sin hjälp har varje resursperson ett antal stödpersoner som de på uppdrag av ledningsgruppen organiserar och arbetsleder Arbetar resurs personerna aktivt på upprättat informationscenter/stödcenter/samlingsplats . Resurspersonernas uppgift är att finnas till hands och utföra POSOM:s uppdrag (se ovan)

7 Stödpersoner Skall på uppdrag av resurspersonen arbeta aktivt på upprättat informationscenter/stödcenter/samlingsplats Om stödpersonerna POSOM placeras på trygghetspunkter är det arbetsledaren på trygghetspunkten som övertar ledningsansvaret Stödpersonernas uppgift är att finnas till hands och utföra POSOM:s uppdrag (se ovan)

8 Trygghetspunkter I Trelleborgs Kommun finns tolv trygghetspunkter
Respektive trygghetspunkt är knuten till ett geografiskt område som kan omfatta upp till 5000 boende Den övergripande uppgiften är att svara för information och trygghet för dem som vistas inom respektive geografiska område i samband med större räddningsinsatser Trygghetspunkterna har sina egna arbetsledare och aktiveras av akutgruppen

9 Information Om POSOM aktiveras kommer det att finnas information om aktuella stödinsatser på

10 Ledningsgrupp

11 Stödpersonernas uppdrag:
Ha kunskap om psykiska reaktioner och emotionell första hjälp. På uppdrag av resurspersonen arbeta aktivt på upprättat informationscenter/stödcenter/samlingsplats med: Rådgivning Praktisk hjälp med ex: kläder, inkvartering Mat, värme ex: ordna kaffe och varm filt Ta hand om anhöriga Ringa telefonsamtal ex: ”ring hem och tala om att jag är oskadd”, Möjliggöra för drabbade att själva ringa hem Sitta hos drabbade som väntar på besked Skydda drabbade från massmedia och andra nyfikna Sysselsätta och ta hand om barn Rapportera behov av hjälp/avlastning till resurspersonen OBS! Vid alla insatser – tänk på tystnadsplikten

12 Resurspersonernas uppgifter är att:
Ha kunskap om psykiska reaktioner och emotionell första hjälp. Vara kontakt gentemot ledningsgruppen Arbeta aktivt på upprättat informationscenter/stödcenter/samlingsplats med: Meddela ansvarig räddningsledare om POSOM:s närvaro Rådgivning Praktisk hjälp med ex: kläder, inkvartering Mat, värme ex: ordna kaffe och varm filt Ta hand om anhöriga Ringa telefonsamtal ex: ”ring hem och tala om att jag är oskadd”, Möjliggöra för drabbade att själva ringa hem Sitta hos drabbade som väntar på besked Skydda drabbade från massmedia och andra nyfikna Sysselsätta och ta hand om barn Vara tillgänglig på överenskommet telefonnummer

13 Innehåll POSOMryggsäckarna:
Anteckningsbok Penna Trelleborgskarta Muggar Värmeljus Tändstickor Pappersnäsdukar Vattenflaska Ficklampa Batteri Förstahjälpen kudde Värmefilt Regnponcho Pixibok Handskar

14 Stödpersonernas uppdrag:
Ha kunskap om psykiska reaktioner och emotionell första hjälp. På uppdrag av resurspersonen arbeta aktivt på upprättat informationscenter/stödcenter/samlingsplats med: Rådgivning Praktisk hjälp med ex: kläder, inkvartering Mat, värme ex: ordna kaffe och varm filt Ta hand om anhöriga Ringa telefonsamtal ex: ”ring hem och tala om att jag är oskadd”, Möjliggöra för drabbade att själva ringa hem Sitta hos drabbade som väntar på besked Skydda drabbade från massmedia och andra nyfikna Sysselsätta och ta hand om barn Rapportera behov av hjälp/avlastning till resurspersonen OBS! Vid alla insatser – tänk på tystnadsplikten


Ladda ner ppt "POSOM Psykiskt och Socialt Omhändertagande vid olyckor och katastrofer som inträffar i kommunen eller berör kommunens invånare Består av en Ledningsgrupp."

Liknande presentationer


Google-annonser