Bemötande och etik inom vården

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Det första du bör göra är att rita horisonten
Om människosyn och etik
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Källkritik.
Elektroniskt expert-stöd, EES Kundfall
Etik i vård och omsorg SOMS1201.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att leva med multipel skleros
Relationer mellan karaktärerna i tragedin ”Fröken Julie”
Patientenkät sommaren -13
Kulturell och ideologisk jämförelse
Välkommen till Ungdomssamling!
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Alla har inneboende.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Samma fast olika eller olika fast samma?
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
1 Örebro Utbildningsdag UFPo.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Etik och moral.
Debattera.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
SIM TEAM.
OLIKA FORMER AV ETIK.
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Lönesamtalet.
Värderingsövning/ fyra hörn
Skriva noveller.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Etik.
Debattartikel.
Etik och ledarskap.
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Identitet Vad formar oss till oss?.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Etik & moral.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Etisk betingad stress - samvetsstress uppstår när
Presentationens avskrift:

Bemötande och etik inom vården Maria Meidell Överläkare Geriatriska kliniken Örnsköldsviks sjukhus

Det här är jag… Mamma, mormor och läkare… Tornedaling… Trädgårdsarbetare… Skidåkare… Körsångare… Stickfantast…

Möten i vården…

Möten i vården…

Möten i vården… Journalsammanfattning: Sjögrens syndrom (?) bilateralt, vä sida strålbehandlad. Recidivfri………1984. Mindre..…….vä bröst för drygt 10 år sedan. Kataraktop bilateralt. Inlagd pga….(hörs ej)…förvirrad, misstanke om demens. Utredning påbörjad, svar saknas. Planeras….(hörs ej)…

Tid för samtal… Diskussionsfall 1 – den dåliga journalen På vår klinik har vi haft tillfälliga läkare under några veckor, en av dessa var kanske inte så intresserad av geriatrik, ganska snabb i sitt sätt att arbeta och inte så noggrann. Jag, som sekreterare, har skrivit ut en journal där jag dels inte kunde höra allt som sades på bandet/filen, dels upptäcker att det är felaktigheter i anamnesen – det stämmer inte med det som tidigare finns noterat i journalen. Jag har försökt säga till om dikteringsproblemen och de oriktiga uppgifterna men läkaren har – mer eller mindre - menat att det är mitt jobb att fixa till en bra journal – det ska inte han behöva bry sig om, och han tänker minsann inte lägga ner mer av sin tid på det!

Diskussionsfall 1 Att fundera över: Roller, förväntningar på arbetskamrater / medarbetare – hur bemöter vi varandra på arbetsplatsen? ”Är det så himla farligt om jag ändrar litet – jag vet ju ändå ganska bra vad det brukar stå och jag kan ju se hur mina ordinarie läkare brukar skriva…?!” Kan jag vägra att skriva vissa journaler / dokument? Vems är ansvaret?

Varför etik? VERKLIGHET – hur livet är IDEAL – hur livet borde vara Etik – teoretisk reflektion, eftertanke, värderingar Moral – människans praktiska handlande Jag visar min etik i min moral. ETIK

Etikens fem verktyg Känsla Samvete Empati Förnuft Fakta / värderingar

Etiska principer 1. Människovärdesprincipen Alla människor har lika värde och samma rätt oberoende av personliga egenskaper och position i samhället 2. Behovs-solidaritetsprincipen Resurserna bör satsas där behoven är störst och man bör särskilt beakta behoven hos grupper med nedsatt autonomi 3. Kostnadseffektivitetsprincipen Rimlig relation mellan kostnad och effekt, mätt i hälsa och livskvalitet

Etiska principer AUTONOMI INTE SKADA RÄTTVISA GÖRA GOTT

Tid för samtal… Diskussionsfall 2 – läkaren och patienten Jag, som läkare, ska ha en man på mottagningsbesök. Vi har träffats tidigare, han har diffusa symptom, har inte fått någon säker diagnos avseende sina besvär. Han har fått prova några olika läkemedel men tål inte medicinerna och har slutat ta tabletterna ganska fort utan att man hunnit värdera effekten. Min bedömning är att min patient har en depression med kroppsliga symptom men han vill inte höra talas om det – han vill ha något läkemedel som hjälper och finns inte det så vill han åtminstone ha en helkroppsröntgen!

Diskussionsfall 2 Att fundera över: Hur ska jag bemöta patientens frustration och irritation om jag säger nej till hans önskan om röntgen? Är det rätt att göra ”det enklaste” – att skicka honom på röntgen? ”Då blir han ju nöjd i alla fall…” Vilka konsekvenser får det om jag gör på det ena eller andra sättet? Vilka etiska principer kan tillämpas i mitt resonemang?

Pausbild! Någonting att äta, någonting att dricka, någonting att älska och att hålla kär är allt jag begär. Varför ska man gräva, efter guld och sträva, efter att nå lyckan där den ändå aldrig är. / mellanspel / Någonting att äta, någonting att dricka, någonting att älska och att hålla kääär!

Möten och bemötande… I vården Professionella relationer - ansvar för mötet Asymmetriska relationer – obalans i mötet, olika kunskap, olika hälsa, oro, beroende / makt Mötet handlar om att uppfylla förväntningar Alla möten är lärande, det finns inga tomma möten!

Det goda mötets syfte… Att lyfta och bidra till jämställdhet. Att bidra till självkänsla och tillfredsställelse. Att bry sig om och värna den andres integritet. Att visa respekt, inbjuda till delaktighet, att värna autonomin.

Tid för samtal… Diskussionsfall 3 – vaktmästaren i hissen Jag, som patient, ska på läkarbesök på sjukhuset – det känns oroligt, jag har inte mått så bra på senaste tiden och nu ska jag få höra resultatet av undersökningarna, dessutom har jag så svårt att hitta på sjukhuset, alla dessa hissar och korridorer. När jag kommer till hissen står en vaktmästare där – jag tänker att jag kan fråga honom men när jag gör det så tittar han litet ilsket på mig och säger: ”- Det är väl inte mitt problem! Du får väl fråga i kassan, eller ta med dig nå´n att hålla i handen om det är så j-a svårt!” När jag så småningom kommer till mottagningen är jag både arg och ledsen över att behöva vara här.

Diskussionsfall 3 Att fundera över: Hur blir patientens upplevelse av sjukhusbesöket? Kan händelsen i hissen påverka resultatet av besöket hos läkaren? Hur känner hon sig nästa gång hon ska på läkarbesök? Vad säger mötet i hissen om vaktmästarens människosyn? Hur upplever han sin delaktighet i verksamheten på sjukhuset?

Det var en gång…

Det var en gång…