Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Är du vår nya kollega i Stockholm?
Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.
Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Gränsöverskridande entreprenörskap – platsen i centrum Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation för Entreprenörsregionen.
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Alla brinner för något…!
Kultur för alla – gäller det mig
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Skolan, fantasin och bilderna
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
SET Social Emotionell Träning
Entreprenöriell personlighet “ There is no evidence to suggest that there is a single “entrepreneurial personality.” People of all personality types, attitudes.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
Skolning i entreprenörskap och företagsamhet – praktik och ledarskap Bengt Johannisson Växjö universitet Samtal med skolledare i Västra Götaland februari.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nya förutsättningar för lärande
Askersunds kommun
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Läroplansträff Välkomna!.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Läroplansträff fritidshem
Gemensamt skapa kunskap Handling
Mervärden och aha-upplevelser
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Elevdemokrati i praktiken
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Personalpolitisk inriktning
Lärlingskapets nödvändighet och praktik inom högskolans entreprenörsutbildningar. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
DET-Uppgifter.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förutom yrkeskunskaper…
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation vid ESBRIs utbildningsdagar november 2008

Aktuella bilder av världen •En digital revolution •En tillvaro präglad av nätverkande med kreativitet som ideal •En ny upplevelseindustriell era •En glokal världsordning •En värld i ständig tillblivelse

Roger Säljö: Den svenska skolan måste bli mer entreprenöriell! •Man måste utgå från elevens vardag och intressen – och de är olika (Dewey) •Läraruppdraget är ett utvecklingsuppdrag •Digital kompetens en förutsättning för ett aktivt medborgarskap •Vi förstår och hanterar problem i deras (praktiska) sammanhang, inte akademiska •Skapande, entreprenöriellt kunskapande, inte kunskap som grund för skolning

I skolans värld härskar ordning och oordning/underkastelse •Skolans ursprungsidé som en discipline- ringsanstalt lever kvar i skolans praktik •Bilden av världen görs problemfylld – från PBL till individuella program •Hierarkisk ordning genomsyrar skolans verksamhet •Lärarutbildningens storebrorskomplex i högskolemiljö nedvärderar praktiskt kunnande

Föreställningar om entreprenörskap •Företagande på marknaden •Proteströrelse i samhället •Företagsamhet i vardagen

Entreprenörskap som lärande •Se tillvarons ständiga förändringar som ett naturligt tillstånd – och se sig som delaktig i dem •Bejaka att i skapande processer är varje situation särskild och att nya grepp måste formas i dialog •Skapa genom att dra paralleller, analogisera, och handfast imitera på ett kreativt sätt •Se entreprenörskap som tusenkonstnärskap – att taga vad man haver och ordna i nya mönster •Söka utmaningar i takt med att erfarenheter görs och insikter vinns

I barnens värld härskar den lekande, sociala och omtänksamma människan •Barn är besjälade, initiativrika, interaktiva och ansvarsfulla – i alla tider, på alla platser •Eldsjälar i (hög)skolan får sin kraft och lust i samvaron med eleverna/studenterna •Skolans utmaning är inte att frammana entreprenörskap utan att värna om det entreprenörskap som barn och ungdomar lever med och av.

Skolans utmaningar som arena för lärande och entreprenörskap •På lägre stadier – bejaka barnens naturliga och vardagliga företagsamhet •På högstadiet och gymnasiet – kanalisera protestens intressen in (affärs)projekt •På högskolan – utmana kunskapandets formella ordning med praktik och nätverkande på väg in i företagande

Skolledarskapets dimensioner •Se och bejaka individen – läraren såväl som eleven •Få jobbet gjort i klassrummet •Frammana och underhålla förändringsorientering •Värna om skolans öppenhet mot samhället

En skola i (lokal)samhällets intresse •Ser barnens vardagsliv som mål och medel i lärandet •Praktiserar entreprenörskap som medborgarskap - individuellt initiativ och kollektivt agerande •Öppnar upp skolan för samhället – såväl i det dagliga ‘inre’ arbetet och som medskapare av en lokal identitet

Budskap •Tydliggör företagande som bara EN sida av entreprenörskapet •Bejaka entrenörskapet som något lekfullt och lustfyllt i lärargärningen •Se kunskapande mer som utveckling av elevers självtillit och intressen än som en förmedling av etablerade ‘sanningar’ •Gör skolan till centrum i den glokala byn

Att diskutera •Vad skulle lärande som entreprenörskap kunna innebära i grund- och gymnasieskolan? •Hur kan jag försvara påståendet att Kvarnhagsskolan i Järfälla är den mest entreprenöriella gymnasieutbildningen i landet? •Hur omvandlar man lärarutbildningarnas motstånd till entreprenörskap till en drivkraft?

Lärande som entreprenörskap – ett exempel från högskolans värld •En etablerad kurs lär om entreprenörskap: studenter hjälper unga företagare med råd •En K/Y-utbildning lär blivande företagare I och för entreprenörskap •Utländska studenter paras med K/Y- elever till stöd för internationell marknadsföring •Studenter reflekterar i dialog med ‘praktiker’ •Studenter och praktiker som lag redovisar inför en expertpanel