Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Välkomna till Förskolan Lodet
Nulägesanalys genom frågor
Välkomna till Blåa Skor!
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
En förskola att förundras i!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Pedagogisk verksamhetsidé
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Den svenska förskolan.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Pedagogisk dokumentation
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Frånvarorutin i förskolan
Föräldramöte Ht
Förskolan Ekot´s modell för
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Språklig medvetenhet.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Uppföljning och utvärdering
Läroplansnätverk förskolan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Läroplansträff Välkomna.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?

En presentation i två delar Ett gott exempel från Salem Marsella Qvicker, förskolechef centralt, Salem Kvalitets-arbete i förskolan Henrik Lindh, Central förskolechef Haninge Frågor från publiken Förskolans utveckling på Södertörn

i Salem finns idag 63%* förskollärare Nämndmål på att vi ska ha ⅔ förskollärare i våra förskolor. Varför har vi lyckats med vårt mål?

Varför stannar förskollärare i Salem? LOKAL ÖVERENSKOMMELSE om fördelningen av arbetsuppgifter och ansvar mellan Förskollärare/lärare/pedagog i fritidshem och barnskötare Inom förskolans organisation har en process pågått för att tydliggöra barnskötarens uppdrag i förhållande till förskollärarens.

Lokal överenskommelse Vi har en pedagogisk huvudprocess som leds av förskollärare Till denna finns ett antal stödprocesser i form av administration, vaktmästeri, barnhälsa, lokalvård mm

Den pedagogiska processen under dagen: förskollärarens ansvar Pedagogiskt arbete i barngrupp i enlighet med läroplanens mål 32 timmar per vecka, kl 9-14 dagligen. Utöver det utvecklingsarbete. Den pedagogiska processen under dagen: förskollärarens ansvar Mat Vila Observation och dokumentation Stödprocessen under dagen: Barnskötares ansvar Barnskötarna ansvarar för att arbetet genomförs i enlighet med styrdokument i samråd med förskollärare

Bra och tydlig organisation Eftersom det finns många förskollärare i organisationen är det lättare att få nyanställda förskollärare att stanna Nära - närvarande - nytänkande - helhetssyn - struktur/ordning och reda - tydlighet - kollegor Delaktighet - vilja att driva framåt - alla drar åt samma håll - nyttjar varandras kompetenser Bra och tydlig organisation Skapar tid att arbeta med inspirerande utvecklingsarbete!

Vår modell har blivit känd över världen!

Allt är möjligt!

historik, val och nu… Låg kompetens val = högre kompetens nya val = Fördjupning Skollag Reviderad läroplan Tid = 16

en idé 17

det lilla i det Stora Barn och pedagoger på 1-2 års avdelningen Korallen upptäcker spår och mönster Höst/Vår 2010-11 18

Spår Barnen upptäckte att deras skor lämnade spår i snön. 19

- Åh prickar - Titta oj - Titta min 20

reflektion och val Utomhus så kan vi fortsätta leta spår i snön, slask, lera och sanden t.ex. Vi kan leta efter våra egna spår, andras och även spår efter olika djur. Vi kan ta vattenfärg med oss ut och färglägga spåren. fotografera, ta med sig in, titta och prata om dom. I lera kan vi trycka egna spår och mönster . Till ljusbordet kan man ta fram olika mönster att jobba med Vi kan göra olika former som triangel, rektangel, cirkel o s v i våran bokstav/mattehörna som barnen kan bekanta sig med. 21

alla vill vara med, alla får vara med Några av barnen blev nyfikna alla vill vara med, alla får vara med Några av barnen blev nyfikna. Intresset smittade snabbt av sig till alla. Barnen hämtade varandras skor. Några barn kom på att de hade gummistövlar på hyllan också och ville prova för att se vad de lämnade för mönster. o.s.v.. 22

avdelningsplanering Skollagen Gällande veckorna: Avdelning: Datum: Har tagit del av avdelningsplaneringen: Skollagen ”Barn och elever ska ges inflytande över utbildningen.” paragraf 9 sid 32 Läroplanen ”Förskollärare ska ansvara för att alla barn får ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll.” Lpfö 98 rev 10 Sid 12 Lokal arbetsplan ”Alla barn i Haga förskoleenhet ska erbjudas en miljö enligt Haninge kommuns kvalitetskriterier, tydligt, tillgängligt, tilltalande, stimulerande och pedagoger som ser sin betydelse för barnens mångfald av lärandemetoder. ” Skollagen ”Barn och elever ska ges inflytande över utbildningen.” paragraf 9 sid 32 Läroplanen ”Förskollärare ska ansvara för att alla barn får ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll.” Lpfö 98 rev 10 Sid 12 Lokal arbetsplan ”Alla barn i Haga förskoleenhet ska erbjudas en miljö enligt Haninge kommuns kvalitetskriterier, tydligt, tillgängligt, tilltalande, stimulerande och pedagoger som ser sin betydelse för barnens mångfald av lärandemetoder. ” 23

reflektions underlag 24 Uppföljning, utvärdering och analys av arbetet med barnen sedan förra planeringen Vad har hänt? Vilka resultat ser vi? Vad gör vi för analys? Utvecklingsområden? Dokumentation Vad händer just nu? Vad har vi sett/hört? (Titta på dokumentationer, bilder, anteckningar) Barnens tankar och åsikter Vad gör, säger, kan och vill barnen? Reflektion/analys av Dokumentationen. Vad tänker vi om det? Vad blir vi nyfikna på? Vad ser vi för kunskap och lärande? m.m. Barnens reflektion Vad tänker barnen om det? 24

reflektion forts. 25 Målområden Nya val Så här går vi vidare. Vilka områden erbjuder vi alla barn? Vilka områden erbjuder vi inte? ( Se rev. Lpfö 98) Nya val Så här går vi vidare. Barnens val Så här får barnen påverka hur vi går vidare. Planering Såhär tänker vi göra. Vem, vad hur och när? Barnens planering Såhär får barnen påverka hur vi ska göra. 25

2. Försättsblad 1. Titel sida 3. Bild sida 4. Bakgrund 8. Nya val/ målområden 5.Observation/ Dokumentation 6. Bild sida 7. Reflektion/ analys 11. Reflektion/ analys 12. Nya val/ målområden 9. Dokumentation 10. Bild sida 26

Nytta Framgångsfaktorer Utmaningar 27

Frågor? marsella.qvicker@salem.se henrik.lindh@haninge.se