Kontakter och ungdomars arbetsmarknadsinträde (IFAU Rapport 2013:20) Lena Hensvik och Oskar Nordström Skans 11 februari 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Advertisements

Aktivare och nöjdare klienter – men inte snabbare till jobb: om de privata komplementen till Arbetsförmedlingen Martin Lundin IFAU – Institutet för arbetsmarknads-
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
1 Arbetsmarknadens utveckling i Skåne med särskilt fokus på Öresundspendlingen Anders Axelsson Näringsliv Skåne Örestat III Malmö 4 april 2014.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Arbetsmarknaden i samband med finanskrisen
Unga och arbetslöshet En sammanfattning av publikationer sedan 2003 Susanne Zander Utredare Ungdomsstyrelsen.
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Elever med utländsk bakgrund -
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
Vilka är utmaningarna för sysselsättningspolitiken?
Rekrytering – därför väljs inte de mest kompetenta till jobben
Svårigheter och möjligheter för ungdomar på arbetsmarknaden Anders Forslund IFAU och Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet Ungdomars etablering.
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Unga jobb Swedbank och Sparbankerna.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Det är jobben det handlar om Malin Sahlén. Arbetsmarknadens skilda världar.
Fråga 1: Hur många lediga platser anmäldes till Arbetsförmedlingen 2007? a b c
Magnus Henrekson Mikael Stenkula
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Garantiprogrammen med särskild fokus på fas 3
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Internationell Ekonomi
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Arbetsmarknadsdepartementet A&O - temagruppen för arbetsplatslärande och omställning i arbetslivet 3 februari 2011.
Stina Randevall Hjärtstam
Fakta om undersökningen
Fakta om undersökningen
Europeiska socialfonden
Upphandling med social hänsyn Processamordning – strategisk destinationsutveckling Utveckling Nordost.
Lokal Arbetsförmedling
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Arbetsmarknadspolitiska insatser
Läroplansträff fritidshem
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
Arbetsmarknadsdepartementet
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Eller som den allmänt kallas Serviceassistentutbildningen Funktionshindrades rätt till arbete 1 Projektets namn.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Arbetsmarknadsdepartementet Integrationssatsningar i BP13.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
METODER ATT NÅ ARBETE OCH SAMVERKAN MED HELSINGFORS SERVICECENTER FÖR ARBETSKRAFTEN SMAK-seminariet Nina Sohlberg-Ahlgren Job coach manager.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Workshops Finsam maj 2012 Per Skoog Strateg
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Regeringens arbetsmarknadsreformer och lönebildningen Lars Calmfors ABF, Göteborg 5/
Hinder och möjligheter för lägre arbetslöshet på sikt Seminarium KOMMEK 17-18/
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? Christer Gerdes.
Två arbetsmarknadsinsatser initierad av staten - Yrkesintroduktionsanställning - Traineeanställning.
Hur kan integrationen bli bättre? Patrick Joyce, WSP.
Lägstalöner och sysselsättning Lars Calmfors Lönebildningen inför avtalsrörelsen 2016 Svenskt Näringsliv 21/
Brygga från skola till arbete Lena Abrahamsson Samordnare för uppdraget unga med funktionsnedsättning.
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2017
Presentationens avskrift:

Kontakter och ungdomars arbetsmarknadsinträde (IFAU Rapport 2013:20) Lena Hensvik och Oskar Nordström Skans 11 februari 2014

Bakgrund  Ungdomars övergång från skola till arbete påverkas av många olika faktorer: –Arbetsmarknadsläget vid tidpunkten för inträdet –Färdigheter/drivkrafter  Anställningsbeslut sker under osäkerhet –Hur väl passar en sökande för arbetet? –Speciellt stor osäkerhet kring unga och oprövade –Informella kontakter kan underlätta processen

Vår rapport/dagens presentation 1.Vad vet vi om informella kontakters betydelse på arbetsmarknaden?  Hur betydelsefulla, och varför? –I allmänhet, och för ungdomar i synnerhet 2.Vilken roll spelar kontakter från sommar- och extrajobb under gymnasiet vid ungdomars inträde på arbetsmarknaden?

1. Vad säger arbetstagare och arbetsgivare om man frågar dom?  Informella rekryteringar en norm snarare än undantag: –Direkt kontakt med arbetsgivare (en tredjedel) –Genom sociala nätverk (en tredjedel) –Formella kanaler (en tredjedel)  Arbetsgivare använder sig aktivt via informella rekryteringskanaler  Nätverk används mer bland unga, bland män, bland lågutbildade och när arbetslösheten är hög.

2. Varför är nätverk betydelsefulla? Teorier som utgår från arbetstagaren  Kontakter kan ge information om var det finns (bra) lediga arbeten. –Värdefullt med många och spridda kontakter. Teorier som utgår från arbetsgivaren:  Informella kontakter kan minska arbetsgivares osäkerhet om möjliga arbetstagares förmågor –Kontakterna bör ha relevant information –Kontakterna bör vara betrodda, informerade, produktiva…

3. Effekter: Nätverk och sysselsättning  Högre sysselsättning inom nätverk ger högre sysselsättning för individen –Generellt –Även för unga (Bentolila m.fl, 2010, enkätdata för EU och USA) –Ungdomar som fick jobb via föräldrar gjorde det ett halvår snabbare än klasskamrater (Kramarz och Skans, 2013, registerdata)

Effekter: Nätverk och jobbkvalitet  Mindre entydigt än för sysselsättning –Generellt: mycket varierande löneeffekter beroende på typ av kontakt och population –För ungdomar: lägre ingångslöner bland de som hittar jobb via kontakter (Bentolila m.fl, Kramarz och Skans, 2013) –Jobb via föräldrar leder till mer varaktiga anställningar, i mer produktiva företag, och högre löneökningar (Kramarz och Skans, 2013)

Nätverkens betydelse för ungas inträde Ungdomars kontakter (lite förenklat):  Familjen  Tillfälliga anställningar under skoltiden  Aktiviteter inom skolor eller genom arbetsförmedlingen

Nätverkens betydelse för ungas inträde Ungdomars kontakter (lite förenklat):  Familjen (Kramarz och Skans, 2013)  Tillfälliga anställningar under skoltiden  Aktiviteter inom skolor eller genom arbetsförmedlingen

Nätverkens betydelse för ungas inträde Ungdomars kontakter (lite förenklat): • Familjen (Kramarz och Skans, 2013) • Tillfälliga anställningar under skoltiden • Aktiviteter inom skolor eller genom arbetsförmedlingen

Vår studie – yrkesstudenter 2006  Betydelsen av kontakter via sommar- och extrajobb under gymnasiet (dvs under 2005).  Jämför arbetsmarknadsutfallen bland klasskamrater I huvudsak 2 frågor: 1.Påverkar kontakter var ungdomar börjar arbeta efter avslutat gymnasium? 2.Påverkar sysselsättningsgraden bland kontakter om man överhuvudtaget hittar ett jobb efter avslutat gymnasium?

Resultat 1: Kontakter och sortering (bland dem som fått jobb)  Sannolikheten att hitta det första jobbet på en viss arbetsplats ökar med 35 procentenheter om eleven hade jobb där innan examen. –Jämfört med klasskamrater  4 procentenheters högre sannolikhet att arbeta på en arbetsplats dit någon tidigare arbetskamrat flyttat. –Ingen ”effekt” av arbetstagare som lämnat den tidigare arbetsplatsen innan eleven arbetade där. –Kontakten måste därmed ha arbetat på samma arbetsplats samtidigt som eleven för att ha betydelse

Kontakter och sortering (forts)  Effekterna är större för: –Äldre kontakter –Kontakter med samma yrkesinriktning  yrkesmässig relevans förstärker effekten  Effekter för alla typer av studenter och inom alla segment av arbetsmarknaden –Något mer uttalade för män specialiserade mot tillverknings- och yrkesindustrin.

 Empirisk strategi: mäter om högre sysselsättning bland sommar- extrajobbskontakter snabbar på övergången mellan skola och arbetsliv. –Tar hänsyn till (bl a): antal kontakter, tidigare inkomst och betyg inom en klass.  Resultat: 14 procentenheters högre sysselsättningsgrad om alla kontakter är sysselsatta jämfört med om ingen är det. –”Normal variation”= 2 procentenheters effekt Resultat 2: Effekter på sysselsättning

Effekter på sysselsättning(forts) Effekten starkare:  Om kontakterna har samma yrkesinriktning  Bland: –Män –Studenter med lägre betyg –Studenter med invandrarbakgrund

Sammanfattning Vår läsning av litteraturen visar att kontakter:  Används i hög utsträckning både i Sverige och internationellt  Används av arbetsgivare som verktyg för att reducera osäkerheten vid anställningar  Särskilt relevanta bland unga och oerfarna  Leder till snabbare jobb, men effekterna på jobbkvalité är oklar.

Sammanfattning I linje med teori och tidigare studier tyder våra resultat på att kontakter från jobb under gymnasietiden påverkar: 1.Vilka arbetsplatser ungdomarna hittar jobb på efter gymnasiet 2.Tiden det tar att hitta en stabil sysselsättning.

Slutsatser  Kontakter är en mycket viktig tillgång på arbetsmarknaden. –Bristande nätverk kan utgöra en betydande barriär, framförallt bland unga  Insatser som erbjuder kontakter mellan ungdomar och företag kan minska osäkerheten vid anställningar av ung och oprövad arbetskraft. –Genomgående är effekten är större om kontakterna har relevant yrkesinriktning. –Effekter av kollegor som rört på sig

Referenser Publikationer: Kramarz och Skans (2013) ”When strong ties are strong – networks and youth labor market entry”, forthcoming Review of Economic Studies (IFAU WP 2011:18) Hensvik och Skans (2013) “Networks and youth labor market entry” forthcoming Nordic Economic Policy Review (IFAU WP 2013:23) Rapporter (på svenska): Hensvik och Skans ”Kontakter och ungdomars arbetsmarknadsinträde” IFAU Rapport 2013:20 Hensvik och Skans ”Hur arbetslivserfarenhet och nätverk kan förändra avkastningen på förmågor och utbildning” IFAU Rapport 2013:14 Kramarz och Skans ”Sociala kontakter och ungdomars inträde på arbetsmarknaden” IFAU Rapport 2011:21