130225 beräkningsuppdraget.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den allmänna pensionen - pensionstid
Advertisements

Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Talföljder formler och summor
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
1 Arbetsmarknadens utveckling i Skåne med särskilt fokus på Öresundspendlingen Anders Axelsson Näringsliv Skåne Örestat III Malmö 4 april 2014.
Arbetsmarknaden i samband med finanskrisen
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Pensionssystemet är finansiellt stabilt • Pensionsrätt = avgift 16 procent av inkomster upp till taket ger pensionsrätt • Pensionerna skrivs upp med utvecklingen.
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Nyheter för företag 2012 Skepparholmen 29 maj 2012.
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Pensionshistorik 1913-framtid
Nordisk balansavräkning 29 april
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Fondernas kostnadsutveckling Finansutskottet den 24 november 2005 Tredje AP-fonden VD Kerstin Hessius.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
En femtedel av livet….
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Penningpolitik och räntebana Lars E.O. Svensson Sveriges riksbank 22 augusti
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Fakta om undersökningen
INFÖR NATIONELLA PROVET
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
KONJUNKTURBAROMETERN 28 april 2011 Klas-Göran Warginger.
Bostadstillägg Förr: Premiepensionsmyndigheten administrerade premiepensionen. Den del vi själva kan välja vilka fonder vi önskar placera i. Försäkringskassan.
Fakta om undersökningen
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 18 september 2012.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Budgetunderlag Samrådsmöte,
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Penningpolitisk uppföljning december Reporäntan sänks till 2 procent Reporäntan bedöms ligga kvar på samma nivå under 2009 En kraftig sänkning av.
Förslag till verksamhetsinriktning och ekonomiska förutsättningar för 2014 SISU-stämman 2011 beslutade attFS ges i uppdrag att i dialog arbeta fram rutiner.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Underlag för utvärdering av penningpolitiken –
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 23 februari 2012.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... 1 Pressträff 22 december 2014: Så blir pensionen 2015.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot InputAnge dokument- och versionsbeteckning samt namn på.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot. Pressträff orange kuvert 2016.
Allmän pension. För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot. ALLMÄN PENSION En femtedel av livet – men vad ska man.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... 1 Pressträff 22 december 2015: Så blir pensionen 2016.
Presentationens avskrift:

130225 beräkningsuppdraget

Ole Settergren, chef för pensionsutveckling Pressträff beräkningsuppdraget – Fördjupad analys av vissa beräkningsregler i ålderspensionssystemet Ole Settergren, chef för pensionsutveckling 130225 beräkningsuppdraget

Några termer och begrepp Inkomstindex – genomsnittlig inkomstutveckling Följsamhetsindexering – omräkning av inkomstpensionen Balanstal – inkomstpensionens betalningsförmåga Balansering – när pensionssystemets skulder är större än tillgångarna, det vill säga balanstalet är mindre än 1 Balansindex – ersätter inkomstindex under balansering

Uppdraget från regeringen Pensionsmyndigheten ska analysera möjligheterna att: Motverka överkompensation vid positiv balansering av pensionsrätter. Minska eftersläpningarna i beräkningen av inkomstindex. Utgångspunkt är Pensionsmyndighetens rapport från 1 mars 2012.

Vad är problemen som ska lösas? Det vore bra för pensionärerna med mindre variation av balanstalet – som påverkar pensionerna under balanseringsperioder. Det borde också bli lättare att förstå hur pensionerna följer inkomstutvecklingen i samhället generellt. Personer som tjänar in pensionsrätt under en balanseringsperiod kan tjäna på balanseringen, vilket inte rimmar med hur systemet är tänkt.

Så här fungerar dagens regler Pensionsrätter som tjänats in under en balanseringsperioden får en ”gas” p.g.a. balanseringen, trots att dessa pensionsrätter har sluppit ”bromsen” Balanstalet – som påverkar omräkningen av pensionerna under perioder av balansering - varierar ”för mycket” p.g.a. inkomstindex släpar efter inkomstutvecklingen. Eftersläpningen leder till att räntan på pensionsskulden är i otakt med avkastningen på ”tillgångarna” - det leder till obalanser i betalningsförmågan som balanseringen kan tvingas rätta.

Förslag 1: Överkompensationen tas bort Överkompensation vid positiv balansering ska tas bort genom att nyintjänade pensionsrätter minskas i samma utsträckning som äldre intjänat pensionskapital minskats av balanseringen Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 130225 beräkningsuppdraget

Bakgrunden till förslaget att eliminera överkompensationen (ineffektiviteten) Personer som intjänar pensionsrätt under en balanseringsperiod kan tjäna på balanseringen. Det kan sägas ske på bekostnad av pensionärerna – utan överkompensation skulle deras pensioner vara något högre. Lösningen på problemet är inte att direkt ta bort överkompensationen, lösningen innebär att nyintjänat pensionskapital räknas ner i samma utsträckning som balanseringen medfört för äldre pensionskapital Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 130225 beräkningsuppdraget

Vad har elimineringen av överkompensationen för effekt för pensionärer och pensionssparare? Innebär marginellt högre pensioner för nuvarande pensionärer. Effekten uppskattas i en mycket osäker prognos till att i genomsnitt vara + 13 kronor per månad varje fram tills balanseringen prognosticeras stängas (2028). Kan innebära lägre pension för personer som intjänar pensionsrätt under balanseringsperioden. Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 130225 beräkningsuppdraget

Pension föreslagna regler minus pension nuvarande regler Effekt på ingångspensionen för personer som pensioneras under prognosticerad balanseringsperiod, pensionen utan balansering =11 000 Pensionering Pension, nuvarande regler föreslagna regler Pension föreslagna regler minus pension nuvarande regler År kronor procent 2010 10 809 0,0 2011 10 326 10 321 -5 2012 10 367 10 346 -22 -0,2 2013 10 589 10 551 -39 -0,4 2014 10 389 10 340 -49 -0,5 2015 10 300 10 235 -65 -0,6 2016 10 341 10 257 -84 -0,8 2017 10 462 10 358 -104 -1,0 2018 10 522 10 401 -120 -1,1 2019 10 531 10 396 -135 -1,3 2020 10 563 10 413 -150 -1,4 2021 10 647 10 481 -166 -1,6 2022 10 759 10 578 -181 -1,7 2023 10 868 10 674 -193 -1,8 2024 10 952 10 750 -203 -1,9 2025 11 034 10 823 -210 2026 11 111 10 895 -216 2027 11 181 10 961 -220 -2,0 2028 11 222 11 000 -222 Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 130225 beräkningsuppdraget

Nuvarande utformning av inkomstindex Inkomstindex 𝑡 = u t−1 +𝜀(𝑡−1) u t−4 × KPI t−4 KPI t−1 1 3 × KPI t−1 KPI t−2 × 𝑘 1 × 𝑘 2 ×inkomstindex t−1   u 𝑡 = Y 𝑡 N 𝑡 Där t = kalenderår KPI(t)= konsumentprisindex för juni månad k =korrektionsfaktor för skattningsfel i u(t-2) och u(t-1) Y(t) = summa pensionsgrundande inkomster utan takbegränsning för personer 16-64 år t N(t)=antal personer 16-64 år som har pensionsgrundande inkomst år t Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion.

Kvot mellan ackumulerat inkomstindex och ackumulerad snittinkomst -8 -6 -4 -2 2 4 6 8 10 1960 1965 1970 1975 1980 1985 1990 1995 2000 2005 2010 Genomsnittlig variation standardavvikelse, +/- 3 procentenheter År

Bakgrund till förslaget till nytt inkomstindex Eftersläpningen orsakar betydande variationer i inkomstpensionssystemets betalningsförmåga, som mäts av balanstalet. Betalningsförmågan, balanstalet, sjunker när tillväxten (eller inflationen) sjunker. Problemet kan/bör beskrivas som ett konstruktionsfel. Förändringar i inkomsttillväxt ska inte påverka inkomstpensionens betalningsförmåga. Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 130225 beräkningsuppdraget

Bakgrund … forts. Förändringar i inkomsttillväxt ska direkt påverka inkomst-pensioner och inkomstpensionskapital via inkomst-indexeringen, inte med eftersläpning samt eventuellt via balanseringen. Inkomstindexets utformning försöker åstadkomma för mycket, indexet ska spegla: - nominell inkomstförändring, - utjämnad över tre år, - det senaste årets inflation. Inkomstindexet har så stor eftersläpning att indexeringens koppling till aktuell ekonomisk utveckling blir svag. Det gör indexet opedagogiskt.

Förslag: Ta bort eftersläpningen i inkomstindex Inkomstindex ska spegla den årliga förändringen i ett inkomstmått mellan två på varandra följande år Förändring i inkomstindex ska avse utvecklingen av genomsnittsinkomsten för det år inkomstindex fastställs (en prognos) och en prognos för genomsnittsinkomsten det därpå följande året För redovisning av prognosernas träffsäkerhet ska faktisk genomsnittsinkomst beräknas med utfallet från taxeringen Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 130225 beräkningsuppdraget

Förslag: …forts. Inkomstindex och faktisk genomsnittsinkomst ska uttryckas i termer av genomsnittlig månatlig inkomst Pensionsmyndigheten – i stället för regeringen – ska fastställa inkomstindex, balanstal och balansindex. Fastställandet ska ske i november, istället för som nu juli/augusti. Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 130225 beräkningsuppdraget

Förslag: … forts. Som en konsekvens av indexförenklingen tas de utjämningar av avgiftsflödet som görs i beräkningen av avgiftstillgången bort. Pensionsskulden ska beräknas med beaktande av prognosfelet i inkomstindex. Inkomstindexeringen läggs på rätt år i årsredovisningen. Balanstalet påverkas vid övergången (2014) positivt med 1–2 procent. Balanstalet ska påverka pensionsskulden till pensionerad ett år tidigare än vad som nu är fallet

Nuvarande utformning av inkomstindex Inkomstindex 𝑡 = u t−1 +𝜀(𝑡−1) u t−4 × KPI t−4 KPI t−1 1 3 × KPI t−1 KPI t−2 × 𝑘 1 × 𝑘 2 ×inkomstindex t−1   u 𝑡 = Y 𝑡 N 𝑡 Där t = kalenderår KPI(t)= konsumentprisindex för juni månad k =korrektionsfaktor för skattningsfel i u(t-2) och u(t-1) Y(t) = summa pensionsgrundande inkomster utan takbegränsning för personer 16-64 år t N(t)=antal personer 16-64 år som har pensionsgrundande inkomst år t Föreslagen utformning av inkomstindex Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 𝑰𝒏𝒌𝒐𝒎𝒔𝒕𝒊𝒏𝒅𝒆𝒙 𝒕 = 𝒖 𝒕 +𝜺 𝒕 𝟏𝟐 Där: 𝜀 𝑡 = prognosfelet vad avser genomsnittsinkomsten år t

Vad har förslaget att ta bort eftersläpningen för effekt för pensionärer och pensionssparare? När balanseringen är aktiv minskar variationen i indexeringen. Den förväntade minskningen är betydande, men kan inte enkelt på ett tillfredställande sätt kvantifieras Risken (möjligheten) att index driver bort från snittinkomstensnivå försvinner Större aktualitet i inkomstindex – vissa, begränsade pedagogiska vinster. Inkomstindexet blir enklare och lättare att förklara Eventuellt, men sannolikt inte, kommer inkomstindex variera mer Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 130225 beräkningsuppdraget

… och effekten på pensionssystemets finansiella ställning? Variationer i inkomsttillväxt kommer att få mycket liten – nästan ingen – påverkan på inkomstpensionens betalningsförmåga, balanstalet. Det vill säga inkomstindex kommer att fungera som avsett Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 130225 beräkningsuppdraget

Årlig inkomst- och balansindexering nuvarande och föreslagna regler, procent -6 -4 -2 2 4 6 8 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 nuvarande regler nya regler med perfekt prognos

Sammanfattning av den bedömda effekten av förslagen gällande inkomstindex med mera   Nuvarande regler Föreslagna regler Skillnad Variation i balanstalet* 1960–2011 – - 3,0 Variation i balanstalet* 2001–2011 2,7 2,0 - 0,7 Variationen i inkomstindex 1960–2011 3,3 3,0 - 0,3 Variation i inkomstindex och balanstal sammantaget 2001–2011 2,8 1,2 - 1,6 130225 beräkningsuppdraget

Övriga kommentarer till förslaget att eliminera eftersläpningen i inkomstindex Förslaget kräver acceptans för att: inkomstindex får ett större inslag av prognos än nuvarande inkomstindex tidpunkten för fastställande av inkomstindex senareläggs, i november i stället för i juli/augusti inkomstindex fastställs av Pensionsmyndigheten och inte av regeringen Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 130225 beräkningsuppdraget

Föreslagna tidpunkter för genomförande av förslagen Överkompensation: Nya regler träder i kraft i samband med årsskiftet 2014/2015. Påverkar pensionsrätt intjänad fr.o.m. 2013. Eftersläpningen i inkomstindex: Nytt inkomstindex används från och med årsskiftet 2014/2015. Prognos för inkomstindex 2014 och 2015 beräknas i november 2014. Elimineringen av prognosfelet i balanstalet görs från och med bokslutet för 2015. Indexeringen av skuld till aktiva ”rättas” from 2014 Borttagandet av utjämningarna av avgiftsflödet i balanstalet görs från och med bokslutet för 2014. Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 130225 beräkningsuppdraget

Det blir inte mer pengar i systemet… Variationen i betalningsförmågan, balanstalet, kommer inte att försvinna i och med förslaget! Endast den onödiga och felaktiga variationen orsakad av eftersläpningar kommer att nära nog försvinna. Inkomstpensionens betalningsförmåga kommer i huvudsak att variera med: a) förändringar i antalet personer som har pensionsgrundande inkomst, sysselsättningen, b) variationer i omsättningstid, c) AP-fondens avkastning, d) utvecklingen av de pensionsgrundande beloppen. e) livslängdsförändringar Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 130225 beräkningsuppdraget

Huvudsakliga nackdelar med förslagen: Borttagandet av överkompensationen innebär ökad komplexitet och vissa informationsproblem Prognosinslaget i inkomstindex kan vara och/eller kan upplevas som negativt Det är ur vissa perspektiv negativt med en senarelagd tidpunkt för när inkomstindex fastställs Eventuellt, men sannolikt inte, kommer inkomstindex att variera mer än tidigare De garanterar inte en god eller en stabil utveckling av inkomstpensionen Utvecklingen av inkomstpensionen kan eventuellt förstärka konjunktursvängningarna Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 130225 beräkningsuppdraget

Huvudsakliga fördelar med förslagen: Borttagandet av överkompensationen innebär större generationsrättvisa. Det föreslagna inkomstindexet i kombination med prognosfelselimineringen i pensionsskuldsberäkningen tar bort nära nog all ”felaktig” variation i betalningsförmåga, balanstalet. Inkomstindexet blir mycket enklare: Prognosen för nästa års genomsnittsinkomst per månad. Större aktualitet i inkomstindex – vissa pedagogiska vinster. Förenklingar i balanstalet – som en följdändring av förenklingen av inkomstindex. De ligger helt i linje med principerna för inkomstpensionssystemet – maximal standardföljsamhet inom ramen för ett finansiellt stabilt system. 130225 beräkningsuppdraget

Utöver dessa konkreta förslag till lagändringar föreslår vi att: Regeringen och pensionsgruppen ska ta initiativ till en diskussion med representanter för pensionärer och blivande pensionärer samt andra organisationer för en diskussion om nivån på förskottet/avdraget om 1,6 procent Ett antal ”förbättringsidéer” – de flesta redan beskrivna i vår rapport 2012-03-01 – vad gäller olika beräkningsregler ska analyseras ytterligare. Pensionsrätter som tjänas in under en balanseringsperiod och placeras efter att negativ indexering har gjorts får del av positiv indexering när den inträffar. Det innebär att dessa pensionsrätter kommer att placeras med ett högre värde än om de hade fått del av den tidigare negativa indexeringen i balanseringsperioden. Det i sin tur innebär att skulden blir högre, balanstalet lägre och det tar längre tid att komma ur balanseringsperioden samt att den negativa indexeringen blir något större. Detta kan sägas vara en inkonsekvens i konstruktionen av balanseringen. Eftersom balanseringsperioden blir längre indexeras pensionerna och pensionsbehållningarna med balansindex istället för inkomstindex under en längre period. Inkonsekvensen drabbar pensionärer tydligast, eftersom nivån på pensionsbehållningarna kan komma att återställas efter att balanseringen är avslutad. De pensioner som utbetalades när balanseringen var aktiverad kommer dock alltid ha varit lägre än om balanseringen inte hade varit aktiverad och dessa pensioner kompenseras inte. Man kan konstatera att målet att ge pensioner som följer inkomstutvecklingen försvagas med nuvarande konstruktion. 130225 beräkningsuppdraget

130225 beräkningsuppdraget