Att utveckla kvalitén på SYV i Simrishamns kommun Jag får inte glömma att stänga av mobilen
Hur gjorde vi?
Uppstart Steg 1 Öka kunskapen om syv och om målen för skolan och omvärlden.
Studie- och yrkesvägledning SJÄLVKÄNNEDOM Intresse Egenskaper Värderingar Färdigheter Påverkansfaktorer Kontaktnät FATTA BESLUT Vidga perspektiv Kritiskt granska Värdera Strategier Mål MEDVETENHET OM ALTERNATIVEN Utbildning Yrke Framtid GENOMFÖRANDE Inlärningsstil Studieteknik Handlingsplan Vägledning Vägledningssamtal Gruppvägledning Klassrumsinformation Rekvisition av material. Studiebesök på gymnasieskolor Öppet hus Handledning och stöttning i att söka
LPO94 Alla som arbetar i skolan skall verka för att utveckla kontakter med kultur- och arbetsliv, föreningsliv samt andra verksamheter utanför skolan som kan berika den som en lärande miljö och bidra till att motverka sådana begränsningar i elevens studie- och yrkesval som grundar sig på kön eller social eller kulturell bakgrund.
Projektgrupp Rektorsmöte 1 representant/skolenhet Näringslivssekreterare Regelbundna möten
Inventera & Diskutera
Studiedag den 7 januari 2008 Vad gör vi idag? Vad kan vi utveckla? Modell för planering Arbetsplan (Varför? Vad? Vem? När? Hur?) 8
Skolan & omvärlden Konkretisering av målen Arbetsliv Kultur Föreningsliv Studie- och yrkesvalet Skolsamverkan Utvärdering
Arbetsliv
Indelning Förskola-år 3 År 4-6 År 7-9 (Gymnasiet)
Förskola - år 3 Leker yrken Skolan som arbetsplats Kända yrken föräldrar, släkt och grannar pedagogansvar StegVis & Livsviktigt
År 4 - 6 En-två dagars PRAO Lokalt näringsliv Språkval Att lära sig välja Genus perspektiv Livsviktigt Pedagog, SYV elevansvar
År 7 - 9 Synliggöra det osynliga arbetslivet Tre veckors PRAO Gymnasieval Tema Boken om mig, Arbetsliv, Efter plugget, Pedagog, SYV ökat elevansvar Livsviktigt
2. Kultur Handlingsplan Samarbete med KPE ”Kulturgarantin” Aktivitet Uppföljning Introduktion KPE planering Pedagog, KPE elevansvar Handlingsplan Samarbete med KPE ”Kulturgarantin” Från förskolan till år 9.
3. Föreningsliv Mål Skolan skall sträva efter att varje elev får en inblick i närsamhället och dess föreningsliv. Handlingsplan Eleverna får prova på olika sporter/danser/aktiviteter/friluftsliv i skolan
4. Studie- och yrkesvalet Mål Alla som arbetar i skolan skall bidra till att motverka sådana begränsningar i elevens studie- och yrkesval som grundar sig på kön eller social eller kulturell bakgrund. Handlingsplan Elever och lärare diskuterar könsrollsfrågor t.ex. hur studie- och yrkesvalet påverkas beroende på om man är pojke eller flicka.
F-1 -2B Tema flickor & pojkar Syfte: göra oss själva, barn och föräldrar medvetna om betydelsen av genus. diskutera hur vi pedagoger kan uppmuntra och stödja de barn som bryter traditionella könsroller. Mål: barn ska få välja aktiviteter efter intresse och inte efter vad som förväntas av dem beroende av kön. Göra oss själva och barnen medvetna om hur vi bemöter varandra utifrån vilket kön vi har. Vi arbetade med följande: Flickor och pojkars utseende Känslor Flickor och pojkars leksaker, lekar, barnprogram Flickor och pojkars val av utbildning/yrke Jag ska bli mamma eller sjuksyster. Om jag var pojke skulle jag vilja bli pilot. Maria 8 år
5. Skolsamverkan Egna mål Barnen ska ha en trygg övergång från en verksamhet till en annan. Handlingsplan Eleverna får besöka skolan som de ska börja på och träffa lärare som arbetar där.
6. Utvärdering Kvalitativa intervjuer med elever, föräldrar och skolpersonal. Kvantitativ undersökning som visar i vilken utsträckning lärare arbetar med skola och omvärldsmålen. Följa upp erfarenheter från stadieövergångar för ev. förändringar.
Enkät + diskussion Personal: frågor från BRUK www.skolutveckling.se/bruk Enkät till 9-orna Tycker du att det är viktigt att det finns en studie- och yrkesvägledare på din skola? Ja 96 % Nej 4 % För att det är inte alls många lärare som vet/kan det dära om gymnasieval och sånt.. Vilket som är bäst för en. Om man behöver prata med någon om vad man ska välja, om det står still i huvudet!
Näringslivsråd 22 januari Arbetsförmedlingen Borrbyföretagarna Företagarna i Simrishamn Företagarna Albo/Österlen Simrishamns kommun Simrishamns Turistbyrå Skillinge Företagarförening Svensk Handel Österlen Sparbanken Syd Skola & Näringsliv Vi har mycket att lära av varandra! Dagens elever är framtidens medarbetare och entreprenörer.
Nyhetsbrev
Företagsbesök
Hur ska vi gå vidare?
IUP, mål och blogg på webben Lärare Elev Skolledare SYV Föräldrar Elevhälsoteam
Föräldrabank Namn Telefonnr Verksamhet/arbete Epost Jag kan tänka mig att: ¤ informera ¤ ta emot studiebesök Vänligen markera de årskurser som du kan tänka dig att informera för och/eller ta emot på studiebesök ¤ förskola ¤ år 1-3 ¤ år 4-6 ¤ år 7-9 ¤ gymnasiet
Stimulera entreprenörsanda & kreativitet
Frukostmöte 15/8
Lektionsbank & litteraturtips Skolornas utbildningsnät www.lektion.se www.yrmis.se filmer och elevuppgifter Litteraturtips Rut & Knut jobbar Modiga prinsessor & ömsinta killar Varg nosar och jagar Så tänds eldsjälar Att granska och förbättra kvalitet
Kommande aktiviteter Förankra Ämneslagsmöten & Projektmöten Konferens Lektionsbank Kompetensutveckling Utvärdera Utveckla
Sara Olsson Studie- och yrkesvägledare sara.olsson@simrishamn.se Sara Olsson Studie- och yrkesvägledare sara.olsson@simrishamn.se