Att utveckla kvalitén på SYV i Simrishamns kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Skola och arbetsliv i samverkan
Att välja - Hur gör man?.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Genusperspektiv i förskola/skola
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Barnanpassad utredning
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Studie och yrkesvägledning
SYV Studie- och yrkesvägledning
Nya Elementar!.
Summering av brainstorm 2
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Praktisk arbetslivsorientering
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
en mil öster om Linköping
Kvalitetsutveckling av studie- och yrkesvägledningen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Vård- och omsorgs-(college)
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
Askersunds kommun
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Studie- och yrkesvägledare
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Gruppvägledning – En effektiv metod
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvalitetshöjning Renodlat vägledningsuppdrag för syv Renodlat vägledningsuppdrag för syv Lokala samordnare Lokala samordnare Lokala samverkansgrupper.
Samverkan skola-näringsliv. Syfte: ge eleverna insyn i framtida arbetsmiljöer ge eleverna insikter i yrkesval och utbildningsval höja motivationen och.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Praktisk arbetslivsorientering
Att tillsammans påverka!
Läroplansträff fritidshem
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
 Kostnadsfri och ”frivillig” skolform  Oftast 3 års studier  Eleven väljer ett program och kan i viss utsträckning.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Välkomna till Edboskolan
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Anders Lovén är fil. lic. i pedagogik
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Yrkesvägledare Vem är det?. Eva Eriksson Har jobbat på Dragonskolan i 9 år. Har jobbat på Dragonskolan i 9 år. Har mött många föräldrar och elever på.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Studie och yrkesv ä gledning KUNSKAP OM MIG SJÄLV Det som finns inuti mig själv KUNSKAP OM ALTERNATIVEN Det som finns utanför mig själv FATTA BESLUT -
Vad är studie- och yrkesvägledning? Ett ämnesområde utan egen schemaposition Hela skolans delade ansvar årskurs
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Normer kring genus Finns det genusfällor och genuskrux?
Mål och styrning Läroplansmålen
Vad är studie- och yrkesvägledning?
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Att utveckla kvalitén på SYV i Simrishamns kommun Jag får inte glömma att stänga av mobilen

Hur gjorde vi?

Uppstart Steg 1 Öka kunskapen om syv och om målen för skolan och omvärlden.

Studie- och yrkesvägledning SJÄLVKÄNNEDOM Intresse Egenskaper Värderingar Färdigheter Påverkansfaktorer Kontaktnät FATTA BESLUT Vidga perspektiv Kritiskt granska Värdera Strategier Mål MEDVETENHET OM ALTERNATIVEN Utbildning Yrke Framtid GENOMFÖRANDE Inlärningsstil Studieteknik Handlingsplan Vägledning Vägledningssamtal Gruppvägledning Klassrumsinformation Rekvisition av material. Studiebesök på gymnasieskolor Öppet hus Handledning och stöttning i att söka

LPO94 Alla som arbetar i skolan skall verka för att utveckla kontakter med kultur- och arbetsliv, föreningsliv samt andra verksamheter utanför skolan som kan berika den som en lärande miljö och bidra till att motverka sådana begränsningar i elevens studie- och yrkesval som grundar sig på kön eller social eller kulturell bakgrund.

Projektgrupp Rektorsmöte 1 representant/skolenhet Näringslivssekreterare Regelbundna möten

Inventera & Diskutera

Studiedag den 7 januari 2008 Vad gör vi idag? Vad kan vi utveckla? Modell för planering Arbetsplan (Varför? Vad? Vem? När? Hur?) 8

Skolan & omvärlden Konkretisering av målen Arbetsliv Kultur Föreningsliv Studie- och yrkesvalet Skolsamverkan Utvärdering

Arbetsliv

Indelning Förskola-år 3 År 4-6 År 7-9 (Gymnasiet)

Förskola - år 3 Leker yrken Skolan som arbetsplats Kända yrken föräldrar, släkt och grannar pedagogansvar StegVis & Livsviktigt

År 4 - 6 En-två dagars PRAO Lokalt näringsliv Språkval Att lära sig välja Genus perspektiv Livsviktigt Pedagog, SYV elevansvar

År 7 - 9 Synliggöra det osynliga arbetslivet Tre veckors PRAO Gymnasieval Tema Boken om mig, Arbetsliv, Efter plugget, Pedagog, SYV ökat elevansvar Livsviktigt

2. Kultur Handlingsplan Samarbete med KPE ”Kulturgarantin” Aktivitet Uppföljning Introduktion KPE planering Pedagog, KPE elevansvar Handlingsplan Samarbete med KPE ”Kulturgarantin” Från förskolan till år 9.

3. Föreningsliv Mål Skolan skall sträva efter att varje elev får en inblick i närsamhället och dess föreningsliv. Handlingsplan Eleverna får prova på olika sporter/danser/aktiviteter/friluftsliv i skolan

4. Studie- och yrkesvalet Mål Alla som arbetar i skolan skall bidra till att motverka sådana begränsningar i elevens studie- och yrkesval som grundar sig på kön eller social eller kulturell bakgrund. Handlingsplan Elever och lärare diskuterar könsrollsfrågor t.ex. hur studie- och yrkesvalet påverkas beroende på om man är pojke eller flicka.

F-1 -2B Tema flickor & pojkar Syfte: göra oss själva, barn och föräldrar medvetna om betydelsen av genus. diskutera hur vi pedagoger kan uppmuntra och stödja de barn som bryter traditionella könsroller. Mål: barn ska få välja aktiviteter efter intresse och inte efter vad som förväntas av dem beroende av kön. Göra oss själva och barnen medvetna om hur vi bemöter varandra utifrån vilket kön vi har. Vi arbetade med följande: Flickor och pojkars utseende Känslor Flickor och pojkars leksaker, lekar, barnprogram Flickor och pojkars val av utbildning/yrke Jag ska bli mamma eller sjuksyster. Om jag var pojke skulle jag vilja bli pilot. Maria 8 år

5. Skolsamverkan Egna mål Barnen ska ha en trygg övergång från en verksamhet till en annan. Handlingsplan Eleverna får besöka skolan som de ska börja på och träffa lärare som arbetar där.

6. Utvärdering Kvalitativa intervjuer med elever, föräldrar och skolpersonal. Kvantitativ undersökning som visar i vilken utsträckning lärare arbetar med skola och omvärldsmålen. Följa upp erfarenheter från stadieövergångar för ev. förändringar.

Enkät + diskussion Personal: frågor från BRUK www.skolutveckling.se/bruk Enkät till 9-orna Tycker du att det är viktigt att det finns en studie- och yrkesvägledare på din skola? Ja 96 % Nej 4 % För att det är inte alls många lärare som vet/kan det dära om gymnasieval och sånt.. Vilket som är bäst för en. Om man behöver prata med någon om vad man ska välja, om det står still i huvudet!

Näringslivsråd 22 januari Arbetsförmedlingen Borrbyföretagarna Företagarna i Simrishamn Företagarna Albo/Österlen Simrishamns kommun Simrishamns Turistbyrå Skillinge Företagarförening Svensk Handel Österlen Sparbanken Syd Skola & Näringsliv Vi har mycket att lära av varandra! Dagens elever är framtidens medarbetare och entreprenörer.  

Nyhetsbrev

Företagsbesök

Hur ska vi gå vidare?

IUP, mål och blogg på webben Lärare Elev Skolledare SYV Föräldrar Elevhälsoteam

Föräldrabank Namn Telefonnr Verksamhet/arbete Epost Jag kan tänka mig att: ¤ informera ¤ ta emot studiebesök Vänligen markera de årskurser som du kan tänka dig att informera för och/eller ta emot på studiebesök ¤ förskola ¤ år 1-3 ¤ år 4-6 ¤ år 7-9 ¤ gymnasiet

Stimulera entreprenörsanda & kreativitet

Frukostmöte 15/8

Lektionsbank & litteraturtips Skolornas utbildningsnät www.lektion.se www.yrmis.se filmer och elevuppgifter Litteraturtips Rut & Knut jobbar Modiga prinsessor & ömsinta killar Varg nosar och jagar Så tänds eldsjälar Att granska och förbättra kvalitet               

Kommande aktiviteter Förankra Ämneslagsmöten & Projektmöten Konferens Lektionsbank Kompetensutveckling Utvärdera Utveckla

Sara Olsson Studie- och yrkesvägledare sara.olsson@simrishamn.se Sara Olsson Studie- och yrkesvägledare sara.olsson@simrishamn.se