Omvårdnadens Roliga Tomtar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kraft och rörelse.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
De eviga frågorna behöver ett svar
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nulägesanalys genom frågor
Att leva med multipel skleros
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
En av de främsta samhällsteoretikerna.
”Ett skratt förlänger livet”
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Vad är energi? Energi är något som har förmågan att utföra ett arbete eller göra att det sker en förändring.
Hälsa och Kondition.
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Ergonomi.
Ellära Fysik 1 / A Översiktlig beskrivning av en del av innehållet i Ellära – Fysik A För djupare studier hänvisar jag till kurslitteratur som finns.
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Systemkarta.
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Hur kan vi påverka dem som styr?
ERGONOMI Vad är det?.
Repetition Djur- och växtcellens struktur.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Socialpsykologi.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Ta ställning och handla!
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Cellen och dess delar.
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Smulpaj med äpplen Vad vi behöver: Fyllning: 6 äpplen msk socker
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Hem- och konsumentkunskap Lektion 3
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Våga vegetariskt Gång 4. Dagens upplägg 8:00-9:00 Finns det några miljöfördelar med vegetariskt? Fundera i grupp och redovisa kort. Kika på bloggen; vad.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Träningslära Styrka.
Evolution Sid
”Må bra – prestera bättre” - med Tuba som ditt verktyg Anita Kihlman, Tuba AB 2010.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Samhällets ojämlikhet
Chokladmuffins.. med vaniljgrädde. ingredienser Chockladmuffins med Vaniljgrädde ! 10–12 muffinsformar 100 g mörk choklad, i bitar 200 g rumsvarmt smör.
Kan samtida konst bidra till en bättre vårdmiljö?.
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Hälsa och Kondition.
Äppelpaj med egen vaniljsås. Sid: 268 och sås 269 HKK- boken
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Förändring – hot eller möjlighet?
Case – Sjukfrånvaro Vimmerby kommun
Positioneringar driver den sociala processen copyright thomas åström 1. Positioneringarna driver den sociala processen framåt. 2. Drivkraften är det som.
Kommunikation.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Weronica Helleberg Idrottslärare Finnbacksskolan
Psykologi Introduktion.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Sociologi Introduktion.
Lektion 3 Frukost Paula Frösell, leg dietist och Brand manager Mat & Måltider och hälsa.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Omvårdnadens Roliga Tomtar Finns tomtar i verkligheten En vetenskaplig studie

Den stolta riddaren vandrar med ett öppet hjärta inför livet, igen Foto 1 Den stolta riddaren vandrar med ett öppet hjärta inför livet, igen Intrapersonella Stressorer Interpersonella Stressorer Extrapersonella Stressorer

Allt i livet har en baksida även omvårdnadsteorier Foto 2 Allt i livet har en baksida även omvårdnadsteorier

Så kan det se ut !

Neumans Systemmodell Hennes teori bygger på att man skall se en helhet mellan olika system och undersystem. Vårdaren tittar på patientens beståndsdelar och hur de påverkar varandra hos patienten. Man tar vara på alla faktorer runt vårdtagaren. Även fast alla individer är unika består vi av grundläggande och allmänna faktorer. Som att alla behöver näring och luft. Hennes teori inriktar sig på s.k. stressorer och hur individen/klienten reagerar på dessa i miljön. Interaktionen mellan klient och miljö har direkta och indirekta effekter på förmågan att upprätthålla välbefinnande.

Begreppen: Klienten: Är det samma som människan eller gruppen som vårdaren samspelar med. Neuman ser människan som gränslös och med aktivt personlighetssystem som utvecklas ständigt efter vissa ramar. Klienten behöver inte bara vara en individ utan även en familj eller annan grupp. Klienten påverkas av och påverkar sin omgivning. Varje klient symboliseras av Neuman som en kärna omgärdad av olika cirklar liggandes utanför varandra. När man tittar på individen symboliserar kärnan (mitten) t.ex. personens organ, genetiskt betingade reaktionsmönster och styrka & svagheter i kroppen. Cirklarna som kretsar runt om kärnan ses som skyddssystem. Yttre ringen kallas flexibla skyddslinjen. Den fungerar som en buffert mot stressorer. Beroende på hur stor yttre påverkan man utsätts för, förändras ringens diameter. Hård stress trycker ihop ringen medan lite stress ökar ringen. Allt för att den normala skyddslinjen skall förbli intakt. Överstiger dock stressfaktorerna yttre skyddet så att den normala skyddslinjen påverkas förändras kroppens balans. Den normala skyddslinjen syftar till att skydda kärnan (grundstrukturen). Variabler: Består av fem stycken hos klienten. Fysiologiska, psykologiska, sociokulturella (social & kulturell påverkan), utvecklingsmässiga och andliga (relaterade till bl.a. övertygelser). Dessa variabler påverkas inbördes med varandra. T.ex. värderingar påverkar ens handlingar i vissa situationer.

Miljön: Beskrivs som mycket påverkande enligt Neuman. Miljön är indelat på inre, yttre och skapad miljö. Inre miljö kan beskrivas hos individen som samspelet mellan kroppens system. Beskrivet utifrån klienten som familj kan medlemmarnas relationer sinsemellan vara den inre miljön. Yttre miljö är något som klienten inte kan påverka. För en enskild person handlar det t.ex. om kontakten med en annan människa. Skapad miljö förändras när grundstrukturerna är hotade hos individen. Yttre miljön kan förändras, medvetet eller omedvetet, för att anpassa situationen till sin egen ”fördel”. Det kan handla om att göra sin omgivning tryggare för sig själv. Kan kallas försvarsmekanism. Stressorer: Stimuli som kan skapa obalans i systemet. Stressfaktorer kan komma både utifrån och inifrån. Effekten på stressorer beror på styrkan och antalet samtidiga stressfaktorer. Påverkansgraden styrs också av klientens förmåga att stå emot. Några exempel på stressfaktorer är förluster av närstående, smärta och förändringar i kulturen. Välbefinnande: Hälsa och välbefinnande är likartade begrepp enligt Neuman. När systemets behov är mötta befinner sig klienten i välbefinnande. Det innebär också att klientens alla delar är välbalanserade. Välbefinnandet baseras på energinivån, ju högre energiöverskott desto bättre. När skapandet av energi understiger behovet för att vara i balans uppstår t.ex. sjukdom. Är det miljön som drar energi kan det löna sig att städa upp smuts och föroreningar i luften för att på så sätt ta bort alla stressorer som tar energi.

Omvårdnadsinterventioner: Siktet på vården inriktar sig på att upprätthålla klientens stabilitet. I Neumans teori kan det benämnas som att interventionerna riktas på att behålla stabilitet. Primär-, sekundär- och tertiärprevention är tre preventionsnivåer som används för att uppnå och upprätthålla klientens välbefinnande. Primär prevention syftar till att skydda den normala skyddslinjen genom att stärka flexibla skyddslinjen. Sekundär prevention används när normala försvarslinjen brutits och grundstrukturen måste skyddas. Tertiär prevention är den process som syftar till att återge välbefinnande till patienten, det sker genom rekonstruktion, vilket blir resultatet av den sekundära preventionen. Tillämpning: Teorin bygger på att man kartlägger allt runt om kring. Den är mycket teoretiskt baserad och kräver struktur i användandet. Genomförs en utredning med bas i teorin kommer man att se ganska tydligt vad som är stressorer och hur man kan avhjälpa dessa. Det krävs en ganska djup förståelse av teorin och klinisk kunskap (erfarenhet) för att den skall vara applicerbar i verkligheten. Som sjuksköterska kan åtgärder efter teorin sträcka sig utanför dennes göromål, det innebär att andra instanser i vården behandlar vissa delar. Det betyder att vården blir bred om det är behövligt.

Specialerbjudande Arbetskläder för elever på hälsohögskolan. För att vårda den optimala patient kontakten enligt omvårdnadsteori 16. Finns nu till extra förmånligt pris, vid snabb order ingår tomteluva för julmys.

Blåbärsmuffins Ca. 10 st stora Ingredienser 150  g margarin eller smör 2 dl strösocker 2 ägg 1 tsk vaniljsocker 1/2 dl mjölk 3 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 100 g (ca 2 dl) blåbär Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Vispa smör och socker vitt och pösigt. Rör i äggen, ett i taget. Tillsätt vaniljsocker och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten. Fyll muffinsformar med smeten. Tryck i blåbären med en sked. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

Legitimerade Humorterapeuter Mustafa David Snäll Dr Nysander Mr Z