”LIKA VILLKOR” INFÖR ALMEDALEN. Bakgrund  Från och med 1 juli 2009 förändrades möjligheterna för fristående aktörer, utifrån riksdagens beslut i propositionen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Välkommen till Vikenskolan
Enhetschef Fastighetsutveckling
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Planering.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Översyn av internhyresmodell
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Verksamhetsstöd – nuläget Branschråd grundskola 30 november SIDAN 1.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Fakta om undersökningen
Tillämpning av Svensk Kod för Bolagsstyrning under Maj 2009.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Hälsinglands utb förbund Förslag till hantering av ekonomi Presentation för ks feb 2014.
Verksamhetsstöd gymnasiet
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Fakta om undersökningen
1 Inkomstförsäkring 1 januari 2009 i samarbete med Folksam.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Gruppanförande - illustration I 1 Hur ser då landskapets ekonomiska läge ut? 2 Djupdykningarna åren Ett annat budgeterat resultat 4 Motsvarande.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
Kapitel 15 Budgeten.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Fortsatt arbete med SUHF- modellen HfR-seminarium HfR Redovisningsråd/HfR-seminarium
Bokslut 2015 Barn- och utbildningsnämnden. Har verksamheten bedrivits inom tilldelad budget, åtgärder? Underskott med -9,5 mkr. Åtgärdsbeting vid befarat.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Kommunalekonomer Skellefteå 9 april 2008 Bidrag till fristående skolor….
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Vårdföretagarna Medlemsundersökning December 2007.
Direktiv till Budget
Ekonomiska förutsättningar Fristående enheter Grundskola
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Nyheter i skollagen från och med
En skolpeng höljd i dunkel?
Resursfördelning Grundskolenämnden
Ekonomi Vårdval fysioterapi
Presentationens avskrift:

”LIKA VILLKOR” INFÖR ALMEDALEN

Bakgrund  Från och med 1 juli 2009 förändrades möjligheterna för fristående aktörer, utifrån riksdagens beslut i propositionen 2008/09:171 ”Offentliga bidrag på lika villkor”.  Den nya lagstiftningen har nu tillämpats och prövats under drygt 3 år.  Vår samlade erfarenhet är att det faktiska utfallet av tolkningen och tillämpningen av lagstiftningen ännu inte uppfyllt det uttalade syftet  I förarbetena till den nya lagstiftningen är det dock tydligt att Regeringen vill skapa goda förutsättningar för att starta och driva enskild verksamhet. ”Förändringarna syftar till att stärka principen om likvärdiga & rättvisa villkor för alla skolor oavsett huvudman”

Frågan om lika villkor är i diskussioner med politiker och tjänstemän ofta starkt sammankopplad med:  Vinstfrågan  Kvalitetfrågan Är vi duktiga på att påvisa att vi levererar kvalitet och hur vi disponerar våra överskott blir vanligen likavillkorsdiskussionen enklare

Elever, andel i gymnasieskolan Fördelning av totalt elever läsåret 2012/13 Källa: Skolverket (2013)

Elever, andel i grundskolan Fördelning av totalt elever läsåret 2012/13 Källa: Skolverket (2013)

Associationsform, skolor Andel av samtliga grund- och gymnasieskolor i olika driftsformer. Källa: Skolinspektionen (2012) * Kommanditbolag, Handelsbolag, Trossamfund och Enskild firma

Elever per företag I de tio största skolföretagen går 45 procent av eleverna (2010). Källa: Dagens Samhälle (nr ) *Skolor med fler än en skola, men inte bland de 10 största

Inriktningar på skolor Fördelning av officiella inriktningar på 1230 fristående grund- och gymnasieskolor läsåret 2010/11 Källa: Skolverket (2012) * Rymmer skolor profilerade med ex pedagogik (Montessori, Freinet mm), ämne (Idrott, Musik mm) och språk (Engelska, Finska mm)

Rörelsemarginal 2011 Källa: Friskolornas riksförbund (2012), SCB (2012) * Skolor som drivs som aktiebolag **Preliminära siffror från SCB

Fortfarande föreligger inte lika villkor!!  Kostnaden för den svenska grundskolan var 2010 ca 71,0 miljarder kronor varav 7,8 miljarder kronor eller ca 11,0 % avser fristående skolor.  Totalt gick det läsåret 10/ elever i grundskolan varav eller 11,8 % gick i fristående skolor.  Detta innebär att kostnaden för en elev i en kommunal skola är ca kr vilket skall jämföras med en ersättning till fristående skolor på ca kr.  Detta innebär också att de fristående skolorna är underkompenserade med ca 8 %. källa: Kostnader för förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg, skola och vuxenutbildning 2010, utgiven av skolverket med dnr :14 sid 9-13.

Mycket stor variation i ersättningsbeloppen Grundskola Källa: SCB • Förutsättningarna att driva för- och grundskola varierar kraftigt mellan olika kommuner • I vissa kommuner och årskurser skiljer över 100 % mellan lägst och högst ersättning Åk7-Åk9Åk4-Åk6Åk1-Åk3Fk Max Min Medel Tkr per år

Problemområden  Transparens  Resurstillskott/underskott  Administrationsschablonen  Lokalersättning  Moms  Särskilt stöd

Problemområde 1: ”Transparens”  Skollagen ger vissa direktiv kring hur skolpeng skall beräknas och i vilka kategorier som kommunens kostnader skall redovisas.  De prövningar som gjorts i förvaltningsrätt av fristående aktörers överklagan visar dock att bevisbördan i stor utsträckning läggs på de fristående aktörerna när det gäller att påvisa felaktigheter i beräkningar.  Ofta har inte kommunerna velat/kunnat visa för de fristående aktörerna hur beräkningarna är utförda. Pitch: Krav på transparens och enhetliga beräkningar för skolpeng bör införas för att säkra likvärdiga villkor och förbygga domstolsprövningar.

Problemområde 2 : ”Resurstillskott och avvikelse från budget”  Nuvarande lagstiftning utgår från kommunernas budgeterade kostnader.  Oenighet råder, trots att lagstiftning finns, om hur underskott ska hanteras.  Vid efterkalkyl har konstaterats att budget inte alltid hålls av kommunernas skolor och att den kommunala skolan i dessa fall får högre anslag vilket ej är konkurrensneutralt.  Utav 22 granskade kommuner var det 9 av kommunerna som avskrev underskotten, 11 kommuner som överförde resultat mellan åren och 2 kommuner som kompenserade de fristående skolorna för underskotten i den kommunala verksamheten. Vissa kommuner hävdar att man ”rullar” underskott men i praktiken blir dessa ofta avskrivna efter några år Pitch: Kommunerna ska kompensera fristående skolor vid underskott för att lika villkor ska uppnås.

Problemområde 2 : ”Resurstillskott och avvikelse från budget” forts Argumentation Det motargument man ofta får är att fristående skolor överkompenseras vid överskott i kommunal verksamhet, vilket kommunerna inte har rätt att återkräva. Detta kan bemötas genom att säga att vi anser att kommunerna ska kunna ackumulera/spara överskott och använda vid senare underskott. Kommunen bör inte bli kompensationsskyldig vid underskott om man täcker ett underskott med tidigare upparbetade överskott. Dock bör man inte kunna rulla underskott framåt utan att ha överskott att ta av.

Problemområde 3 : ”Administration”  Reglerna i skollagen, att de fristående skolornas administrativa kostnader ska ersättas med en administrationsschablon på 3 procent istället för skolan faktiska budgeterade kostnader, har lett till en stor sänkning av bidragen.  Orsaken till att en schablon valdes i lagändringen, var att det skulle vara svårt för kommunerna att räkna fram de faktiska administrationskostnaderna.  AcadeMedias och PWC:s granskningar visar att den faktiska administrationskostnaden ligger mellan 6-9 % av grundbeloppet. Pitch: Det har visat sig vara relativt enkelt att beräkna de faktiska administrationskostnaderna vilket visar att ersättning för faktiska administrationskostnader skulle vara enkelt att införa. Detta skulle även sätta press på kommunens effektivisering.

Problemområde 4: ”Lokaler”  Ersättningen för lokalkostnader baseras på kommunens genomsnittliga hyresnivå vilken inte överensstämmer med kostnaden för nya lokaler då många kommunala verksamheter betalar inte marknadsmässig hyra.  Detta omöjliggör möjligheten till att bygga nya skolor då nybyggnation i nuläget är väsentligt dyrare än genomsnittshyran..  I praktiken hindrar lagstiftningen ofta fristående aktörer att starta ny verksamhet på samma konkurrensvillkor som de kommunala aktörerna.  Kommunen äger i många fall egna fastigheter, antingen själva eller genom ett bolag, vilket gör att genomsnittliga kostnaden inte speglar den verkliga kostnaden marknadshyran Pitch: Ersättningen bör motsvara en marknadsmässig hyra

Problemområde 5: ”Moms”  De fristående aktörerna har inte rätt att göra avdrag för momskostnader vilket innebär högre kostnader för bland annat hyra och inköp av material.  En schablon på 6 % har införts för att täcka dessa kostnader. Ernst & Young´s rapport visar att den faktiska momskostnaden är högre än 6 %.  En utredning är genomförd av statskontoret gällande storleken på momsersättningen och utredningen anser att ersättningen borde sänkas med 1-2 procentenheter. Pitch: Lika villkor uppstår först fullt ut om friskolor blir momspliktiga vilket är möjligt.

Problemområde 6: ”Särskilt stöd”  Praxis har efter en dom i högsta förvaltningsdomstolen blivit mycket restriktiv gällande tilläggsbelopp.  Kommunerna medger i regel inte tilläggsbelopp utan menar att detta stöd ska kunna ges inom ramen för grundbeloppet.  Denna dom innebär att elever som är i behov av särskilt stöd ej kan få detta. Pitch: Att lagstiftning eller praxis ändras så att barn/elever som är i behov av särskilt stöd kan få detta för att kunna uppnå målen.

Projekt med Friskolornas riksförbund

PWC:s syn på problemområdena efter ett antal genomförda kommungranskningar  Administration  Kommunens administrationskostnad överstiger ofta 3 %  Oklarheter till vilken kostnadspost vissa kostnader ska hänföras då dessa med självklarhet inte ingår i någon av dem. Viktigt att analysera kommunernas administrationskostnader och gemensamma kostnader för att säkerställa att kostnaderna har klassificerats på ett korrekt sätt.  Lokaler  Kommunens kostnad för lokaler understiger i de flesta fall marknadshyrorna  Kommunerna har lättare att ta sig ur hyreskontrakt än fristående skolor

PWC:s syn på problemområdena forts.  Efterkalkyler, resurstillskott  Olikheter kring huruvida efterkalkyler upprättas och ligger till grund för korrigering av skolpengen.  Oklar lagstiftning - Kommunerna hanterar oftast inte underskott i verksamheten som resurstillskott.  Viktigt att följa upp bokslutet för kommunens egen verksamhet för att kontrollera överensstämmelse med budget.

PWC:s syn på problemområdena forts.  Transparens  Kompetens, samarbetsvilja och bemötande hos kommunerna varierar stort  Transparens kan starkt ifrågasättas hos vissa kommuner  Stor fördel om en muntlig dialog kan upprätthållas