Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Öppna jämförelser – Grundskola 2018

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Öppna jämförelser – Grundskola 2018"— Presentationens avskrift:

1 Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Nykvarns kommun

2 Nyckeltal för den kommunala grundskolan 2011-2018
Syfte Syftet med kommunrapporten är att, utifrån ett urval av centrala nyckeltal, ge huvudmännen ett bra och lättillgängligt underlag för analyser och utveckling av skolan. Diagrammen i rapporten kan användas direkt för att presentera den egna kommunens resultat, men kan också fritt användas för att sätta ihop en egen presentation. Källor Öppna jämförelser - Grundskola baseras på statistik från Skolverket samt SCB och finns tillgänglig i kommun- och landstingsdatabasen Kolada. All statistik som finns att tillgå i Kolada går att exportera för att göra egna bearbetningar. Statistiken i den här rapporten speglar i huvudsak resultatutveckling för de kommunala grundskolorna i kommunen från 2011 till 2018 och nyckeltalen ska ge en så allsidig bild som möjligt av elevernas kunskapsresultat. Jämförelsereferenser I presentationen finns kommunens resultat för ett urval nyckeltal, tillsammans med värden för de fristående skolorna i kommunen, samtliga skolor i länet och i riket. Det lägsta och det högsta värdet bland rikets kommuner finns också med, för att visa på spridningen. För varje nyckeltal redovisas också resultaten för de kommunala skolorna i kommunen uppdelat för flickor och pojkar, tillsammans med motsvarande värde i riket för jämförelse. Nyckeltal för den kommunala grundskolan

3 Sammanfattning För att ge en helhetsbild av kommunens resultatet presenteras här nyckeltalen - avseende år i en sammanfattande bild. Förutom nyckeltal för kommunens kommunala skolor presenteras även motsvarande uppdelat på flickor och pojkar samt för riket. Färgerna visar hur resultaten i kommunen förhåller sig till övriga kommuner. Grön färg betyder att kommunvärdet på nyckeltalet hör till de 25 procent av kommunerna med högst värde i förhållande till de andra kommunerna. Röd färg får de 25 procent av kommunerna med lägst värde och gul färg får de 50 procent av kommunerna som ligger mitt emellan. I de fall som resultat saknas visas inget värde och ingen färg.

4 Hur ska diagrammen tolkas?
Diagramtyp 1: Linjen med färglagda runda brytpunkter visar resultatet för de skolor i kommunen som drivs i kommunal regi. Färgerna visar om resultatet ligger över, mellan eller under gränsvärden ett givet år. Grön färg betyder att kommunvärdet på nyckeltalet hör till de 25 procent av kommunerna med bäst värde i förhållande till de andra kommunerna. Röd färg får de 25 procent av kommunerna med sämst värde och gul färg får de 50 procent av kommunerna som ligger mitt emellan. Linjen med gråa runda brytpunkter visar resultaten för de skolor i kommunen som av enskild huvudman (friskolor). I diagrammen finns även en tunn vit linje som representerar resultat för samtliga skolor i länet samt en tjockare vit linje som representerar resultatet för samtliga skolor i riket. Den grå ytan representerar spridningen mellan landets kommuner – ytans undre gräns representerar kommunen med lägst resultat och ytans övre gräns kommunen med det högsta resultatet. Antal redovisade år varierar mellan nyckeltalen och resultat presenteras för de år där det är möjligt. I de fall där resultat saknas utgår även brytpunkten/linjen. Diagramtyp 2: Linjerna med färglagda brytpunkter visar resultaten för flickor (ljusblå) respektive pojkar (mörkblå) i de skolor i kommunen som drivs i kommunal regi. Heldragna linjer visar resultatet för flickor (ljusblå) respektive pojkar (mörkblå) i riket.

5 Elever i åk. 9 som är behöriga till yrkesprogram
Antal elever i årskurs 9 som är behöriga till ett yrkesprogram dividerat med antal elever som fått eller skulle ha fått betyg i minst ett ämne enligt det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet i årskurs 9. För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan. Uppgiften avser elever i kommunala och fristående skolor i kommunen oavsett folkbokföringsort. Uppgiften avser läsår. Om det totala antalet elever är 40 eller fler och antalet EJ behöriga är 1-4 elever, så visas andelen behöriga som 95 procent exkluderades elever med okänd bakgrund. Nyckeltal i Kolada: N15436 Elever i åk. 9 som är behöriga till yrkesprogram, kommunala skolor, andel (%) N15432 Elever i åk. 9 som är behöriga till yrkesprogram, fristående skolor, andel (%) Diagramförklaring Mörkare grå yta Ytan visar spannet mellan kommunen med högst respektive lägst resultat Tunn vit linje Resultat för aktuellt län Grov vit linje Resultat för Sverige som helhet Färglagd brytpunkt med värde Resultat för kommunala skolor i kommunen: under, mellan eller över gränsvärde respektive år Grå brytpunkt Resultat för friskolor i kommunen

6 Elever i åk. 9 som är behöriga till yrkesprogram
Antal elever (pojkar respektive flickor) i årskurs 9 som är behöriga till ett yrkesprogram dividerat med antal elever som fått eller skulle ha fått betyg i minst ett ämne enligt det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet i årskurs 9. För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan. Uppgiften avser elever i kommunala skolor i kommunen oavsett folkbokföringsort. Uppgiften avser läsår. Om det totala antalet elever är 40 eller fler och antalet EJ behöriga är 1-4 elever, så visas andelen behöriga som 95 procent exkluderades elever med okänd bakgrund. Nyckeltal i Kolada: N15436 Elever i åk. 9 som är behöriga till yrkesprogram, kommunala skolor, andel (%) Diagramförklaring Ljusblå rund brytpunkt Resultatet för flickor i kommunala skolor i kommunen Ljusblå linje Resultat för flickor i riket Mörkblå rund brytpunkt Resultatet för pojkar i kommunala skolor i kommunen Mörkblå linje Resultat för pojkar i riket

7 Elever i åk. 9 som uppnått kunskapskraven i alla ämnen
Andel elever med godkänt betyg i alla ämnen som ingått i elevens utbildning. Andelen beräknas på de elever som fått eller skulle ha fått betyg enligt det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet (elever som saknar godkänt betyg i alla ämnen ingår). Uppgifterna avser elever i kommunala skolor respektive fristående skolor i kommunen oberoende av var de är folkbokförda exkluderades elever med okänd bakgrund. Nyckeltal i Kolada: N15419 Elever i åk. 9 som uppnått kunskapskraven i alla ämnen, kommunala skolor, andel (%) N15420 Elever i åk. 9 som uppnått kunskapskraven i alla ämnen, fristående skolor, andel (%) Diagramförklaring Mörkare grå yta Ytan visar spannet mellan kommunen med högst respektive lägst resultat Tunn vit linje Resultat för aktuellt län Grov vit linje Resultat för Sverige som helhet Färglagd brytpunkt med värde Resultat för kommunala skolor i kommunen: under, mellan eller över gränsvärde respektive år Grå brytpunkt Resultat för friskolor i kommunen

8 Elever i åk. 9 som uppnått kunskapskraven i alla ämnen
Andel elever (pojkar respektive flickor) med godkänt betyg i alla ämnen som ingått i elevens utbildning. Andelen beräknas på de elever som fått eller skulle ha fått betyg enligt det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet (elever som saknar godkänt betyg i alla ämnen ingår). Uppgifterna avser elever i kommunala skolor i kommunen oberoende av var de är folkbokförda exkluderades elever med okänd bakgrund. Nyckeltal i Kolada: N15419 Elever i åk. 9 som uppnått kunskapskraven i alla ämnen, kommunala skolor, andel (%) Diagramförklaring Ljusblå rund brytpunkt Resultatet för flickor i kommunala skolor i kommunen Ljusblå linje Resultat för flickor i riket Mörkblå rund brytpunkt Resultatet för pojkar i kommunala skolor i kommunen Mörkblå linje Resultat för pojkar i riket

9 Elever i åk. 9 meritvärde Diagramförklaring
Genomsnittligt meritvärde (17 ämnen) för elever i årskurs 9 visas med start från 2015, innan 2015 beräknades meritvärdet för 16 ämnen. Elevernas sammanlagda meritvärde dividerat med antal elever som fått betyg i minst ett ämne enligt det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet i årskurs 9. Betygen mäts före prövning. Uppgifterna avser elever i kommunens egna respektive fristående skolor, oavsett folkbokföringsort. Uppgiften avser läsår. Uppgifterna för län respektive riket avser elever i både kommunala och fristående skolor i regionen, oavsett folkbokföringsort. Meritvärdet för en elev utgörs av summan för de 17 bästa betygen i elevens slutbetyg (E=10, D=12.5, C=15, B=17.5 och A=20). Det möjliga maxvärdet är 340 poäng exkluderades elever med okänd bakgrund. Nyckeltal i Kolada: N15505 Elever i åk. 9, meritvärde kommunala skolor, genomsnitt (17 ämnen) N15506 Elever i åk. 9, meritvärde fristående skolor i kommunen, genomsnitt (17 ämnen) Diagramförklaring Mörkare grå yta Ytan visar spannet mellan kommunen med högst respektive lägst resultat Tunn vit linje Resultat för aktuellt län Grov vit linje Resultat för Sverige som helhet Färglagd brytpunkt med värde Resultat för kommunala skolor i kommunen: under, mellan eller över gränsvärde respektive år Grå brytpunkt Resultat för friskolor i kommunen

10 Elever i åk. 9 meritvärde Diagramförklaring
Genomsnittligt meritvärde (17 ämnen) för elever i årskurs 9 visas med start från 2015, innan 2015 beräknades meritvärdet för 16 ämnen. Elevernas (pojkar respektive flickor) sammanlagda meritvärde dividerat med antal elever som fått betyg i minst ett ämne enligt det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet i årskurs 9. Betygen mäts före prövning. Uppgifterna avser elever i kommunens egna skolor, oavsett folkbokföringsort. Uppgiften avser läsår. Uppgifterna för riket avser elever i både kommunala och fristående skolor i regionen, oavsett folkbokföringsort. Meritvärdet för en elev utgörs av summan för de 17 bästa betygen i elevens slutbetyg (E=10, D=12.5, C=15, B=17.5 och A=20). Det möjliga maxvärdet är 340 poäng exkluderades elever med okänd bakgrund. Nyckeltal i Kolada: N15505 Elever i åk. 9, meritvärde kommunala skolor, genomsnitt (17 ämnen) Diagramförklaring Ljusblå rund brytpunkt Resultatet för flickor i kommunala skolor i kommunen Ljusblå linje Resultat för flickor i riket Mörkblå rund brytpunkt Resultatet för pojkar i kommunala skolor i kommunen Mörkblå linje Resultat för pojkar i riket

11 Elever i åk. 6 med lägst betyg E i matematik
Elever i åk 6 med lägst betyget E i matematik, kommunala respektive fristående skolor, andel (%). Avser elever i skolor belägna i kommunen oavsett var de är folkbokförda. Samtliga uppgifter avser elever i skolor med betyg enligt det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet. Om det totala antalet elever är 40 eller fler och antalet EJ med lägst betyget E är 1-4 elever, så visas andelen som 95 procent. När det gäller betyg för elever i årskurs 6 redovisas dessa med start från 2013 då det är första året som betygsstatistik finns. Nyckeltal i Kolada: N15485 Elever i åk 6 med lägst betyget E i matematik, kommunala skolor, andel (%) N15484 Elever i åk 6 med lägst betyget E i matematik, fristående skolor, andel (%) Diagramförklaring Mörkare grå yta Ytan visar spannet mellan kommunen med högst respektive lägst resultat Tunn vit linje Resultat för aktuellt län Grov vit linje Resultat för Sverige som helhet Färglagd brytpunkt med värde Resultat för kommunala skolor i kommunen: under, mellan eller över gränsvärde respektive år Grå brytpunkt Resultat för friskolor i kommunen

12 Elever i åk. 6 med lägst betyg E i matematik
Elever i åk 6 med lägst betyget E i matematik, kommunala skolor, andel (%). Avser elever i skolor belägna i kommunen oavsett var de är folkbokförda. Samtliga uppgifter avser elever i skolor med betyg enligt det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet. Om det totala antalet elever är 40 eller fler och antalet EJ med lägst betyget E är 1-4 elever, så visas andelen som 95 procent. När det gäller betyg för elever i årskurs 6 redovisas dessa med start från 2013 då det är första året som betygsstatistik finns. Nyckeltal i Kolada: N15485 Elever i åk 6 med lägst betyget E i matematik, kommunala skolor, andel (%) Diagramförklaring Ljusblå rund brytpunkt Resultatet för flickor i kommunala skolor i kommunen Ljusblå linje Resultat för flickor i riket Mörkblå rund brytpunkt Resultatet för pojkar i kommunala skolor i kommunen Mörkblå linje Resultat för pojkar riket

13 Elever i åk. 6 med lägst betyg E i svenska
Elever i åk 6 med lägst betyget E i svenska, kommunala respektive fristående skolor, andel (%). Avser elever i skolor belägna i kommunen oavsett var de är folkbokförda. Samtliga uppgifter avser elever i skolor med betyg enligt det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet. Om det totala antalet elever är 40 eller fler och antalet EJ med lägst betyget E är 1-4 elever, så visas andelen som 95 procent. När det gäller betyg för elever i årskurs 6 redovisas dessa med start från 2013 då det är första året som betygsstatistik finns. Nyckeltal i Kolada: N15488 Elever i åk 6 med lägst betyget E i svenska, kommunala skolor, andel (%) N15487 Elever i åk 6 med lägst betyget E i svenska, fristående skolor, andel (%) Diagramförklaring Mörkare grå yta Ytan visar spannet mellan kommunen med högst respektive lägst resultat Tunn vit linje Resultat för aktuellt län Grov vit linje Resultat för Sverige som helhet Färglagd brytpunkt med värde Resultat för kommunala skolor i kommunen: under, mellan eller över gränsvärde respektive år Grå brytpunkt Resultat för friskolor i kommunen

14 Elever i åk. 6 med lägst betyg E i svenska
Elever i åk 6 med lägst betyget E i svenska, kommunala skolor, andel (%). Avser elever i skolor belägna i kommunen oavsett var de är folkbokförda. Samtliga uppgifter avser elever i skolor med betyg enligt det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet. Om det totala antalet elever är 40 eller fler och antalet EJ med lägst betyget E är 1-4 elever, så visas andelen som 95 procent. När det gäller betyg för elever i årskurs 6 redovisas dessa med start från 2013 då det är första året som betygsstatistik finns. Nyckeltal i Kolada: N15488 Elever i åk 6 med lägst betyget E i svenska, kommunala skolor, andel (%) Diagramförklaring Ljusblå rund brytpunkt Resultatet för flickor i kommunala skolor i kommunen Ljusblå linje Resultat för flickor i riket Mörkblå rund brytpunkt Resultatet för pojkar i kommunala skolor i kommunen Mörkblå linje Resultat för pojkar i riket

15 Avvikelse från modellbaserade nyckeltal
Elever i åk. 9. avvikelse från modellberäknat värde, kommunala skolor, för variablerna behörighet till yrkesprogram, uppnådda kunskapskrav och genomsnittligt meritvärde. Värdet i cirkeln visar avvikelsen mellan det faktiska värdet och det modellberäknade värdet i procent enheter respektive meritvärdespoäng. Modellberäknade värden för respektive variabel har tagits fram av SKL i en regressionsmodell där kommunerna jämförs med övriga kommuner och där hänsyn tagits till behov av ekonomiskt bistånd, nyinvandrade elever (0-4 år), föräldrars utbildningsnivå, kön samt andel elever med okänd bakgrund. Avser elever i kommunala skolor i kommunen oberoende av var de är folkbokförda. Nyckeltal i Kolada: U15461 Elever i åk. 9 som är behöriga till yrkesprogram avvikelse från modellberäknat värde kommunala skolor, procentenheter U15457 Elever i åk. 9 som uppnått kunskapskraven i alla ämnen avvikelse från modellberäknat värde kommunala skolor, procentenheter U Elever i åk. 9. genomsnittligt meritvärde avvikelse från modellberäknat värde kommunala skolor, meritvärdespoäng Diagramförklaring Faktiska värden Grön färg - kommunvärdet på nyckeltalet hör till de 25 procent av kommunerna med bäst värde i förhållande till de andra kommunerna. Röd färg får de 25 procent av kommunerna med sämst värde och gul färg får de 50 procent av kommunerna som ligger mitt emellan. Modellbaserade värden

16 Uppnådda kunskapskrav
skillnaden mellan pojkar och flickor Diagrammet illustrerar pojkar respektive flickors uppnådda kunskapskrav i åk. 9 år 2018. Punkterna representerar Sveriges 290 kommuner och på y-axeln avläses hur stor andel av pojkarna som uppnådde kunskapskraven och på y-axeln motsvarande andel för flickorna. Den egna kommunen är markerad som en större och upplyst punkt. Om punkten placerar sig under den diagonala linjen i diagrammet klarar flickorna kunskapskraven i större utsträckning är pojkarna och vice versa. Av bilden framgår tydligt att det på kommunal nivå endast i undantagsfall råder en situation där pojkar klarar kunskapskraven i större utsträckning än flickorna.

17 Kontakta oss gärna! Kontaktuppgifter SKL Statisticon
Telefon: Telefon: E-post: E-post: Kontakta oss gärna!


Ladda ner ppt "Öppna jämförelser – Grundskola 2018"

Liknande presentationer


Google-annonser