Hinder och förutsättningar för bostadproduktion på gruvorter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
Kontrollstation för elcertifikatsystemet 2015
Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
1. Varför finns det pengar?
Malmö stads riktlinjer för det politiska samarbetet under mandatperioden 2007 – (budget 2008) Fler hyresrätter skall byggas och hyresrätten skall.
VÄGLEDNING I NYTTOREALISERING Prioriteringsmodell Bilaga 6
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Enhetschef Fastighetsutveckling
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Regeringsuppdrag om tillgängliga eurokoder och byggstandarder
ULRIKA PALM REGIONPLANERARE, TMR PLANERINGSMÅL ”Hela regionen präglas av delaktighet och integration.” ”Alla invånare oavsett bakgrund använder sin.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Nordisk balansavräkning 29 april
Så kan bristen på studentbostäder minska !
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Socialdepartementet Boendets och bostadsbyggandets roll för platser, städer och regioners identitet Stefan Attefall, bostadsminister Stadsbyggnadsdagen.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Träff Landsbygddepartement SJV 19/ Sid 2 | LRF Kött Mål •Skapa förutsättningar för en lönsam tillväxt •Konkurrenskraftig svensk grisköttsproduktion.
Marknaden – ett enkelt exempel Varian kap 1
Socialdepartementet Hur kan processerna för stadsutveckling och byggande effektiviseras? Stefan Attefall, bostadsminister Kiruna 9 juni 2014.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Marknadsanalys MKB Sammanfattning
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Fastighetsutveckling
En plattform för samhällsekonomisk analys
Vänsterpartiet Halmstad halmstad.vansterpartiet.se Halmstad – Inte till salu! Bostadspolitik för Halmstads kommun Motion om.
Får jag lov?… Om remissvaren till PBL-kommitténs slutbetänkande
Nollalternativ i en MKB
Systematisk uppföljning UIV
Björn Hasselgren, PhD Remissammanställning Bokriskommittén.
Klas Eklund 8 december Dåligt fungerande bostadsmarknad Bostadsbrist Stor brist på hyresrätter Svårt komma in på marknaden Blockerade flyttkedjor.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Den svenska bostadspolitiken. Statlig fastighetsskatt eller kommunal fastighetsavgift? Hyresregleringen Inför valet 2010: vad tycker partierna?
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Hantering av nätbegränsningar på den nordiska elmarknaden – NordREG:s synpunkter på rapport från EA Energy, Hagman Energy och COWI Nordiska ministerrådets.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
RIKSINTRESSEN – försvårar bostadsbyggande eller inte?
Kapitel 15 Budgeten.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Bostadsmarknadsanalys 2013 Anna-Karin Abrahamsson Länsstyrelsen Norrbotten Plan- och bostadsenheten LULEÅ Telefon: E-post:
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Socialt blandat boende
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Sverige tillsammans Boverket - myndigheten för samhälls- planering, byggande och boende Boverket är förvaltningsmyndighet för: Frågor om byggd miljö,
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Hur kan man öka insynen på elmarknaden - och varför är det viktigt? Sven–Olof Fridolfsson, fil dr Thomas P. Tangerås, docent
Tertial 3 RAPPO RT uppföljning av bostadsplanering och byggande STADSBYGGNADSKONTO RET
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Förtätning Furuvägen.
Bostadsplaneringen i Västerås
Sammanfattande slutsatser
Bostäder för alla- hur når vi dit?
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Cyklisk = beror på för svag efterfrågan
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Hinder och förutsättningar för bostadproduktion på gruvorter

Boverkets uppdrag Boverket ska se över vilka hinder som föreligger för ökad bostadsproduktion på gruvorter och vilka erfarenheter som finns av kommuners hantering av bostadsbyggande, kopplat till gruvnäringens expansion Boverket ska: Belysa hur många bostäder det byggs Analysera orsakerna till att utbudet inte följer efterfrågan Identifiera behov av och föreslå åtgärder Ej uttalat att vi ska utreda konsekvenserna. Vad gäller förslagen så resonerar vi kring dess för och nackdelar, dock inte kostnadsberäkningar. 2017-04-03

Boverket ska också: Lämna förslag till ändring i förordning (2004:105) om statlig kreditgaranti för lån för bostadsbyggande m.m. så att lån kan beviljas för ombyggnationer av egnahem och ägarlägenheter. redovisa hur de nuvarande bestämmelserna om kreditgarantier för lån till ombyggnad har tillämpats redovisa i vilken utsträckning även åtgärder som inte ryms inom begreppet ombyggnad, så som det är definierat i plan- och bygglagen, har kunnat ingå i låneunderlaget 2017-04-03

Utgångspunkter och avgränsningar Gruvorter skiljer sig åt i befolkningsmängd och arbetstillfällen Utbudssidan analyseras - efterfrågan tar vi för given Motiv för statligt ingripande: skiljer mellan effektivitetsbrister och andra skäl Punkt 1:Ansats att identifiera hinder och lösningar generella för gruvkommuner. Punkt 2: Kanske snarare så att det finns ett behov för kommunerna att kunna erbjuda bostäder för arbetskraften som kan tänka sig bosätta sig där. 2017-04-03

Vilka hinder för bostadsproduktion hittade vi? Svårigheter att hantera existerande regelverk – PBL För detaljerat/oflexibelt regelverk Strandskydd/överklagande försvårar/försenar Detalj- och översiktsplaner ej framtagna Resursbrist/brist på kompetent personal mm. Låga marknadsvärden och få transaktioner Stor osäkerhet kring gruvverksamheten 2017-04-03

Analys av identifierade hinder Hinder förknippade med PBL Finns på alla bostadsmarknader, dock särskilt i kommuner med små resurser Arbetet med att förbättra PBL för att underlätta byggande sker fortlöpande Låga marknadsvärden Vanligt problem i glesbygdskommuner med svag efterfrågan Nybyggda bostäder värda mindre än produktionskostnaden – stor risk för ekonomisk förlust Svårt att lånefinansiera köp/nyproduktion Osäkerheten Unik för gruvorter Att efterfrågan finns idag betyder inte att den finns imorgon dvs. osäker långsiktig efterfråga 2017-04-03

Resultat av analysen Orsaken till att utbudet av bostäder inte möter efterfrågan i gruvkommuner är primärt hög risk Den höga risken förklaras av låga marknadsvärden och stor osäkerheten Varken låga marknadsvärden eller stor osäkerhet kan hänföras till brister i marknadens funktionssätt Ett statligt ingripande leder därför inte till bättre fördelning och utnyttjande av resurser. 2017-04-03

Vad kan staten göra? Subventionera avgiften för statliga kreditgarantier för att öka investeringsviljan Förslaget innebär att långivaren kan köpa garantin för samma pris som någon som agerade på en bostadsmarknad med högre marknadsvärden Lägre kostnader för långivare innebär troligen lägre kostnader för låntagaren/byggherren Ändrar inte på det faktum att det fortfarande är riskfullt att bygga eller köpa på en marknad med låga marknadsvärden 2017-04-03

Vidga ombyggnads-begreppet i kreditgarantiförordningen Få renoveringsprojekt är ombyggnation – svårt att lånefinansiera projektet med stöd av kreditgaranti En vidgad definition av ombyggnadsbegreppet innebär eventuellt att fler renoveringsprojekt på gruvorter kan lånefinansieras Potential att utöka bostadstocken av permanentbostäder om fler fritidshus etc. byggs om till permanentbostäder Träffar brett – miljonprogrammet? 2017-04-03

Stöd till aktörer som blockförhyr Förslaget minskar risken för fastighetsägaren som kan hyra ut alla lägenheterna till en och samma hyresgäst Blockuthyrningsavtal kan underlätta nyproduktion av hyresrätter eftersom vakansrisken tas över av någon annan Bolagen (gruvbolag/allmännyttan/bostadsbolag) Kommunen Staten – inget bra alternativ Staten bör istället stödja blockförhyraren, t.ex. kommunen, som kan söka bidrag från statliga anslagsmedel 2017-04-03

Lösningar utan statligt ingripande Finns exempel på samverkansprojekt som löser samma riskproblematik Flexibla Bostäder – ett projekt mellan Sparbanken Nord, Inlandsinovation, Partnerinvest Norr, mfl. Samarbetet innebär att risken delas mellan flera aktörer Sammarbete mellan kommuner för att åstadkomma effektivare arbetsprocesser. Tätare sammarbete mellan byggbolagen och kommunen för att underlätta vad gäller regelverk mm. 2017-04-03

Deluppdrag 2 Lämna förslag till ändring i förordning (2004:105) om statlig kreditgaranti för lån för bostadsbyggande m.m. så att kreditgarantier också kan beviljas för lån till ombyggnad av egnahem och ägarlägenheter Vi föreslår just detta Boverket bedömer att konsekvenserna blir marginella. Väldigt få ansökningar idag vad gäller nyproduktion egnahem och ägarlägenheter 2017-04-03

Deluppdrag 3 Redovisa hur de nuvarande bestämmelserna om kreditgarantier för lån till ombyggnad har tillämpats och i vilken utsträckning även åtgärder som inte ryms inom begreppet ombyggnad, så som det är definierat i PBL, har kunnat ingå i låneunderlaget Tolkas enligt PBL definition 2017-04-03

Tack! 2017-04-03