Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och nya satsningar för Norrbotten 14 december 2011 Sara Modig Den nationella innovationsstrategin ooyoo, iStockphoto
Sverige ska förbättra sitt företags- och innovationsklimat. En innovationsstrategi tas fram. Regeringsförklaringen 2010 ”
Nya sätt att skapa värde, nya lösningar på behov eller efterfrågan Innovation?
Varför är innovation viktigt? Möta globala samhällsutmaningar Leverera samhällstjänster med kvalitet och effektivitet Ge jobb och konkurrenskraft åt Sverige i en global kunskapsekonomi ooyoo, iStockphoto
Arbetet med innovationsstrategin Kommunicera innovation Genomföra innovations- strategin Formulera innovations- strategin
Kommunicera Vad är innovation – att möta behov och utmaningar med nya lösningar Var uppstår innovation – i hela ekonomin och samhället: i alla typer av företag och branscher. I offentlig, privat verksamhet eller i civilsamhället. Varför behövs innovation – konkurrenskraft och jobb, globala samhällsutmaningar, ökad försörjningsbörda Hur uppstår innovation – på många sätt, ofta slumpmässigt, ofta genom kombination av kunskap och andra resurser
Att formulera innovationsstrategin Innovativa människor Forskning för innovation Institutioner och infrastruktur för innovation Innovativa företag Innovativa offentliga tjänster och förvaltningar Innovativa regioner och miljöer
Att genomföra innovationsstrategin Under arbetet forma och förstärka 1.Samordning över –Politikområden –Samhällssektorer och olika aktörer –Regional, nationell och europeisk nivå 2.En lärande politik –Evidens och erfarenheter –Utvärdering –Att ”förutse ständig förändring”
•regeringen.se/innovationsstrategi •Naringsbloggen.se/innovation #snis Dialog och delaktighet
Innovation enligt OECD Införandet eller genomförandet av en ny eller väsentligt förbättrad vara, tjänst eller process, nya marknadsföringsmetoder eller nya sätt att organisera affärsverksamhet, arbetsorganisation eller externa relationer. ”