Pedagogisk verksamhetsidé

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
En reviderad läroplan för förskolan
SET Social Emotionell Träning
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Kärnvärden.
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Ekot´s modell för
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Föreläsning Sandvika
Projekterande arbetssätt
Det reflekterande samtalets inre liv
Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
Tågarpskolan och Förskoleklassen och Fritids!
Introduktion - pedagogisk
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Välkomna till Edboskolan
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Förskolan Ekot´s modell för
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Hur kan vi förstå begreppet?
Introduktion - pedagogisk
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Introduktion - pedagogisk. Organisation & roller Förskolechef Ki Andersson Pedagogiska handledareVaktmästare & Lön & IT Maria Tsingos & Linda StenbergConny.
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Familjecentraler Uppsala län
Kontinuerligåterkoppling och handledning för pedagogerna under året
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
2010 Månadskalender Du kan skriva ut den här mallen och använda den som en väggkalender eller kopiera sidan för en viss månad och lägga till den i din.
”Förskolebarnens röst”
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
Systematiskt kvalitetsarbete
Det pedagogiska året December November Januari Oktober Februari
Presentationens avskrift:

Pedagogisk verksamhetsidé Segevångs förskole område Segevångs och Sege parks förskolor

Varför ett pedagogiskt år?   Organisatorisk modell, en gemensam för hela huset och en för varje avdelning. Tydlig struktur, få en helhetssyn. Höja kvalitén i verksamheten Synliggöra vår verksamhet, planering och beslut. Målformuleringar, verksamhetsidé, pedagogisk vision Framförhållning, förberedelse och tydligare pedagogisk roll. Sammanställa projekt. Reflektion – Utvärdering - Nya frågeställningar Ansvar för tiden, innebär att vi skapar tid.

Pedagogiska året Segevångs förskoleområde Läsåret 2012-2013 December Verksamhetsdag Traditioner Barnens pärmar Utvärdering och återkoppling av verksamhet och projekt Verksamhetsdag Reflektion – planering Projekt Segevångs förskoleområde Läsåret 2012-2013 December Januari Föräldraråd Hemsida Föräldramöte Projekt, fördjupning Föräldraråd Utvecklingssamtal Femårskör November Februari Projekt; reflektion – analys Barnens pärmar Pedagogisk utredning Oktober Pedagogiska året Pedagogiska möte Info-möte Arbetsplatsträffar Pedagogiska nätverk Reflektion och planering Projekt; reflektion –analys Barnens pärmar Tradition Mars Traditioner Föräldraråd Inskolning inom huset Föräldraråd Föräldramöte Projektstart; Hemsida Pedagogisk utredning April September Maj Verksamhetsdag Barnens pärmar Föräldramöte/Grillfest – utställning Föräldraråd Utvecklingssamtal Utvärdering och återkoppling av verksamhet och projekt Grön flagg Verksamhetsdag Välkomnande av nya familjer Reflektion – planering Gemensamt tema Projekt, vad – hur? Förbereda material och miljö Barnens pärmar Augusti Juni Juli Sammanslagning Material och miljövård Traditioner Material och miljövård

Våra ledord Barn och familj Bemötande Engagemang Lyhördhet Nytänkande Möjlighet Miljö Verksamhet

Barn och familj Personal som möter barn och familjer med öppet sinne. Bemöta människor olikt men jämnlikt, vi är alla olika! Gemenskap, trygghet och goda relationer skapar vi genom värme och känslor. Samtalet som demokratisk grund, alla behövs och allas tankar är viktiga. Ta till vara varje barns förutsättningar och möjligheter, med ett förhållningssätt att alla kan! Erbjuda barnen utforskande, spännande och lustfyllda miljöer. Skapa ”matglädje” med god och näringsrik kost.

Tankar kring barns delaktighet utifrån våra projekt, hur förbereder vi för barns delaktighet? Tid Struktur Organisation Pedagogiskt förhållningssätt Reflektion Förutsättningar för barns delaktighet Miljö Förberedelse Val Material Lyssnande Meningsskapande Maj 2012

Verksamhet Utmana barnen i en pedagogisk verksamhet med ett förhandlande förhållningssätt. Vara en lyssnande och medforskande pedagog med barnen i fokus. Visa på sammanhang för ett meningsskapande, vi lär av varandra. Ha en öppen kommunikation, ger möjlighet att utmana, pröva och förändra. Ta tillvara på allas kompetenser. Skapa möte och forum för pedagogiska samtal Organisation och struktur som skapar lugn för barn och vuxna. Tid och organisation, förankrade i verksamheten. Hjälpas åt och ha en positiv syn, ett salutogent tänkande.

Miljö Tillåtande Tilltalande Utmanade Tydlig och konkret Föränderlig Hållbar för utveckling

Pedagogisk dokumentation Låta den pedagogiska dokumentationen vara en förutsättning för ett projekterande och demokratiskt arbetssätt. Låta processer vara viktiga och pågående i allt vi företar oss, där dokumentation, reflektion, lärande, utveckling och utvärdering är lika betydelsefulla delar.

…att inte tappa fokus på det stora perspektivet i vardagens små händelser! Vårt styrdokument är lpfö 2011 Vår inspiration är Reggio Emilia