Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

ESTETISKA LÄRPROCESSER
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den estetiska inriktningen
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Processtödjare 16/
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
VART SKA VI…?.
SET Social Emotionell Träning
Parförhållande eller What’s in it for me?
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Nya utvecklingssamtal
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Skapande Skola Medel från statens kulturråd gör det möjligt med större och fler kulturinsatser i skolan!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Läroplansträff fritidshem
Kultursyn kunskapssyn elevsyn.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Förskoleklassen Torpshammar
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Huvudämnesstudier KME
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Skolutveckling genom aktionsforskning
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Fritidshem på Knappekulla
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Grundlärarutbildningarna
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan Musikpedagogisk forskning Skolverket/Myndigheten för skolutveckling Rikskonserter Skola och kultur i utveckling

Skola och kultur i utveckling

2009 UW

Pedagogik – förmågan att inte ingripa

2009 UW

Skolan och kulturen Skolans kulturuppdrag I skolans styrdokument – t ex de estetiska ämnena Estetiska lärprocesser Estetiska perspektiv i skolans alla ämnen Kulturlivet in i skolan Kulturgaranti / Skapande Skola

Inlärning perception produktion

Lärande perception produktion reflektion

perception reception produktion reflektion perception reception

yttre inre Estetik – gestaltad erfarenhet

Exempel på process 5. Nytt utgångsläge 2. Känning 4. Språng! 3. Känsla av kompetensförlust

Kvalitetsredosvisningar Praktik Studiedagar

Kvalitetsredosvisningar Praktik - Praxis Studiedagar

V

ballongen trattarna

ballongen trattarna 2009 UW

Kunskapsutveckling

Att utveckla kompetens Upptäcka problemet Formulera problemet Föreslå lösningar Våga pröva!

Estetiska lärprocesser är ett sätt att arbeta på i skolan som gynnar en kunskapsutveckling där eleven får knyta samman känslor, upplevelser, kunskaper, erfarenheter och analys till en helhet. Alla språk, alla delar av språkutvecklingen används: talspråk, skriftspråk och de estetiska språken (musik, bild, dans, teater, form, media med mera) för att formulera och gestalta sitt lärande.

När kulturen knackar på skolans dörr…

Skolans kulturuppdrag Styrdokumenten: Läroplanen Lgr 11, del 1 och 2 Kursplanerna – varje ämne även de estetiska Estetiska perspektiv i alla ämnen Estetiska lärprocesser

Fem kunskapsområden i Lgr 11: Naturvetenskap Teknik Samhällsvetenskap Humanism Estetik

Del ur Lgr 11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: kapitel 1 och 2: Skolan ska stimulera varje elev att bilda sig och växa med sina uppgifter. I skolarbetet ska de intellektuella såväl som de praktiska, sinnliga och estetiska aspekterna uppmärk­sammas. Även hälso-och livsstilsfrågor ska uppmärksammas. Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musice­rande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En har­monisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig.  

Del ur Lgr 11: Kursplan i svenska i grundskolan Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor.

Matematik Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Den ska också ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband.

Naturvetenskap …Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmågan att samtala om, tolka och framställa texter och olika estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll.

Ur propostionen om ny lärarutbildning: De estetiska uttryckssätten har ett egenvärde men är också vägar till kunskap i olika ämnen. ……. Regeringen bedömer därför att kunskaper och kompetenser inom de estetiska områdena är viktiga för de blivande lärarna.

Multi-modaliteter Höra Sjunga Läsa Tänka Skriva Tala Känna Skapa Röra Spela Multi-modaliteter

De estetiska språken Musikens språk Bildens språk Dansens språk Rörelsens språk Formens språk Tecknets språk Teaterns språk Talets språk Skriftens språk

Kunskapssyn Kriterier - ämnesutveckling Skolutveckling Nya läroplan och kursplaner Estetiska lärprocesser Elevernas delaktighet i sitt lärande Språk- och matematikutveckling Förbättrade resultat

I: Kulturen knackar på skolans dörr II: Skolan lånar kultur III: Skolan har egen kultur IV: Ämnesintegrering V: Elevernas eget skapande och lärande VI: Alla elever, alla lärare och alla ämnen VII: Profilklasser, för vissa elever 2009 UW

Fördomar Lärare Konstnärer Fantasilösa Opålitliga Saknar kreativitet Gammeldags Driver pluggskolan Har inte koll på samtidskonst Ödelägger barns fantasi och kreativitet Konstnärer Opålitliga Sätter inte gränser Kan inte hantera barn Tror att de är bättre än oss Måste övervakas Slafsiga och hafsiga Kristin Riisen, Norge

Utmaningar för skolan Analysera kursplanerna Utveckla estetiska perspektiv Utveckla pedagogiken - reflektion Samverka kring bedömning Klara alla barn

Utmaningar för kulturlivet Ta del av skolans kunskapsuppdrag Att kunna beskriva sin verksamhet/sitt bidrag Vilka erfarenheter av lärprocesser har du som skulle kunna berika skolan?

info@ullawiklund.se www.ullawiklund.se