Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Om privatisering av universitet och institut Ulf Bengtsson.
Syftet med en personlig handlingsplan
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Parallellspråkigheten i Sverige – går den framåt eller bakåt vid universiteten? Linus Salö.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Högskolestiftelser Förslag om en ny verksamhetsform för universitet och högskolor.
Vilken av följande kategorier tillhör du? 1.Lärare/forskare 2.Administratör 3.Student 4.Extern gäst.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Open Access. bakgrund olika typer av OA hur mycket publiceras OA på MDH idag, och hur stor "OA-potential" finns det? vad gör vi på MDH:s bibliotek idag?
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff Välkomna!.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Budgetpropositionen för sept 2009Nils-Fredrik Ankarcrona PLUS-enheten2 BP 2010  Behov av nya tillfälliga platser (700 mnkr)
P-O Rehnquist1 Göteborgs universitet i BP 2009 Fortsatt utbyggnad av läkarutbildningen, + 13 platser Utbyggd tandläkarutbildning, + 15 platser Generell.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Magnus Gunnarsson Avdelningen för analys och utvärdering Universitetsrankingar.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
NORDISK ARBETSPLATSSTUDIE 2015 NCC Norden
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
HeLP Förväntningar på ledarskap inom akademin
Välkommen till studentdagen 2016
Verksamhetsplan FSV 2016.
Resursstyrning i högskolans grundutbildning . RiR 2009:25
Toivo Sjörén Mikaela Ekblad
Grundläggande och särskild behörighet
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Varför förbrukas inte alla resurser?
Vägval för livslångt lärande
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Utfall Enkät Säsongen 2014/2015
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Den första Ingenjören rapporter/utredningar/analyser
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER

►► Dagens högre utbildning bedrivs endast i begränsad omfattning av forskande lärare • Två tredjedelar av svensk högre utbildning utförs av personer som ägnar en dag i veckan eller mindre åt forskning • Mindre än en tiondel av all högre utbildning utförs av aktiva, meriterade forskare

►► Att ändra på detta förhållande genom att distribuera forskningsmedel efter utbildningsvolym får stora konsekvenser för forskningen • Forskningsanknytningsresurs enl. RUT2: överför 1,5 miljarder från forskningsanslaget till utbildningsanslaget enligt principen kr / HÅS  Två tredjedelar av dagens forskningsanslagen till de mindre högskolorna skulle styras av utbildningens dimensionering. • Forskningsanknytningsresurs enligt ”En vitbok i färg”: öka forskningsbasanslaget från 8000 kr/HÅS till kr /HÅS, motsvarar 5,4 miljarder  Om detta sker genom omfördelning inom dagens ramar skulle nästan hälften av alla offentliga forskningsmedel styras av den högre utbildningens dimensionering och allokering

►►Forskningsmeriter avgör vem som får anställning vid högskola även när den anställde i huvudsak förväntas arbeta med undervisning • Undersökning bland utbildningsansvariga vid Chalmers, KaU, UmU • OBS: 42 av 114 anser att utbildningsmeriter väger tyngre när den anställda främst förväntas undervisa på grundläggande nivå

►►Bland de mest uppskattade lärarna återfinns både sådana som är lysande forskare och sådana som inte forskar själva alls Vilken lärarkategori fungerar bäst för undervisning?

►►Framgångsrik undervisning ger tämligen små karriärfördelar för högskolelärare • Det finns en obalans mellan forskning och utbildning när det gäller utvärdering och uppföljning – God undervisning uppmärksammas för lite! – Dålig undervisning uppmärksammas för lite! • Gott om incitament som forskare medan studenternas uppskattning det viktigaste i undervisningen • FRÅGA: Handlar det om en värdering eller är det främst ett mätproblem?

►►HSV:s bedömningar av i vilken mån den högre utbildningen behöver stå i direktkontakt med forskning har i praktiken tillåtit vissa skillnader mellan olika slags utbildningar • Kravet att högre utbildning skall bedrivas i en forskande miljö bedöms redan idag som viktigare för avancerad nivå än för grundläggande nivå • För kortare yrkesprogram har högskoleverkets bedömmargruppen generellt haft lägre krav på aktiv forskningsverksamhet

Forskningsanknytning i den högre utbildningen SLUTSATSER

►► Forskningsanknytning är inte synonymt med forskande lärare • Det är orealistiskt att tänka sig att all högre utbildning skall utföras av lärare som själva är aktiva forskare • Forskningsanknytningen kan och bör tillåtas se mycket olika ut för olika slags utbildningar

►► En fixering vid en Humboldtianskt ideal för forskningsanknytningen hindrar oss från att utveckla den högre utbildningen • Högskolan måste kunna premiera den gode högskolelärare som inte själv är forskningsaktiv • Staten måste kunna premiera den högskola som utvecklar sin utbildning utan att samtidigt expandera sin forskning på områden som berör utbildningen • Studenterna måste ges möjlighet att bedöma både högskolans utbildningskvalitet och forskningsstyrka vid sitt val av utbildning

►►Genom att bejaka att forskningsanknytning kan se annorlunda ut i olika delar av högskolesystemet öppnar vi möjligheter för att stärka de aspekter av forskningsanknytningen som verkligen betyder något: att alla studenter får möjlighet att tillgodogöra sig ett forskningsmässigt förhållningssätt till kunskap att den kunskap som utbildningen ger är baserad på stark vetenskaplig grund

►►Forskningsanknytning bör i första hand säkerställas genom lärarnas forskningsbakgrund • Svenska lärosäten bör skapa tydligare karriärvägar som belönar den som framgångsrikt fokuserar på utbildningsuppgifter på bekostnad av forskningsaktivitet • Andelen disputerade lärare bör fortsätta höjas, samtidigt som vi differentierar bilden av att alla dessa lärare också måste vara aktiva forskare

►►Lärosätena och staten bör gemensamt utveckla forskningsanknytningen Staten bör säkerställa att alla studenter vid svenska lärosäten får möta aktiva, högt meriterade forskare som ett (begränsat) inslag kvalitetsinslag i grundläggande högre utbildning att studenter i högre utbildning på avancerad nivå i högre grad än idag undervisas av aktiva forskare med god kontakt med den internationella forskningsscenen