Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Men det här är väl ingenting nytt?
Advertisements

Kroppskommunikation Kristina Pettersson
. Att minska stress hos modern under graviditeten har en klart förebyggande effekt för postpartum depression Vilket vi vet påverkar relationen o anknytningen.
Tillgänglighetskonferens Örebro
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Vägledande samspel och ”Compassion” (Paul Gilbert)
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Dept. of Design Sciences, Lund University
MBT i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Hedern och skammen i en religiös kontext
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
ANKNYTNINGSTEORI Ett sätt att förstå hur barn lär sig relatera till andra människor Familjehemsdag i Västernorrland 21 november 2009 Ingegerd Gavelin.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Barnet föds med förväntan att andra ska ta hand om dess reaktioner
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Livskunskap för de allra yngsta
Kärnvärden.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Anknytningsteori och barns utveckling
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Ta ställning och handla!
Start & Stegen Tidigt lärande i förskolan
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Vara brottsoffer eller vittne
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Kommunikation och samspel
ICDP/Vägledande samspel
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Föreläsning 5 Konflikthantering
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Idrottspsykologi.
Sjuka barn – vad behöver barn och föräldrar?
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Luiz Pessoa : On the relationship between cognition and emotion.
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Anknytning –individuation- separation
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Nonviolent Communication
Barn och stress.
Något om psykodynamisk psykoterapi & psykodynamisk fokusformulering Klinisk psykologi med psykodynamisk inriktning VT-12.
Vad är våld i nära relationer, statistik och begrepp Haninge kommun.
En trygg famn – om Anknytning och Familjerådgivning Christina Hänström Legitimerad psykolog och familjerådgivare.
En lärarhandledning från MÄN
Självkänsla.
Coaching.
Psykiskt funktionsnedsättning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Mentaliseringsbaserad terapi
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Mentaliseringsbaserad terapi
Kognitivt perspektiv.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj? Föreläsning Billingehus 060826 Kati Falk, Leg psykolog Universitetssjukhuset i Lund Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Den tidiga barndomens betydelse Misshandlade barn far illa Psykisk misshandel kan vara väl så ”farligt” Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Teoretiska utgångspunkter Anknytningsteori Affektteori Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006 Kommunikation Interaktion Relation kräver ett fungerande affektivt system Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Det affektiva systemets utveckling Affekter är Biologi - medfödda, omedvetna, kroppsliga reaktioner på inre eller yttre förändring. De ändrar kroppens inre balans och yttre beteende som styr vår uppmärksamhet och motiverar till handling. Affekter blir Psykologi när barnet kan medvetet uppleva dessa till stånd i kroppen, och deras konsekvenser ( 7-9 mån) Affekter blir Biografi – när barnets kognitiva förmågor mognar. i form av språk, minne och tidsperspektiv och barnet kan börja sätta ord på sina känslor och erfarenheter och dra lärdom för framtiden Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Affektsystemets utmärkande drag Kortvarig, omedveten, kroppslig - involverar neurologiska och biokemiska reaktioner Kommunikativ – via ansiktsuttryck, blick, röstläge och kroppshållning. Kan kopplas till grundläggande behov, tankar och andra känslor. ”Smittosam” via spegelneuron: ”medfödd tendens att anpassa ansiktsuttryck, röstläge, gester och kroppshållning till personer vi är i dialog med. Tvingande - motiverar till handling Är mkt känsliga för inlärning tidigt i livet vad gäller: tröskelvärden för av och på kopplingen till våra behov och våra tankar Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

De medfödda affekterna Intresse - nyfikenhet - upphetsning Lättnad - glädje - välbehag Förvåning - överraskning Oro - rädsla - skräck Ledsnad - förtvivlan Irritation – ilska – raseri Förakt –avsky/avsmak Skam Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Anknytningssystemets funktion för affektsystemets utveckling Garantera barnets fysiska och psykiska överlevnad och lära barnet Erfara och känna igen de olika affektiva tillstånden Reglera affekterna först med hjälp av andra sedan på egen hand På ett medvetet plan uppleva att olika känslotillstånd har med önskningar och avsikter att göra Sätta ord på känslor och tankar och kommunicera dem till andra Finna ett stabilt personligt sätt att uttrycka och reglera sina känslor och tankar Anpassa detta till den rådande socio kulturella omgivningen Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Skamaffekten enligt Silvan Tomkins Blicken bortvänd, sänkt huvud, slapp muskeltonus, rodnad, kognitiv förvirring Drabbar när de positiva affekterna intresse/nyfikenhet eller lättnad/glädje hindras eller avbryts Styrkan i skammen står i proportion till styrkan i de positiva affekterna Skammen utgör grunden i vår ”dåliga Självkänsla” Skammen medför psykisk smärta och vi utvecklar föregripande oro och strategier för att undvika skammen Att kunna erfara och reglera skam är en viktig ingrediens i socialiseringen Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Vad hotar när skammen slår till? När vi drabbas av skam Är det en kraftfull signal Att vi riskerar bli eller verkligen är Avvisade, bortstötta, utestängda ur den skyddande gemenskap vi alla behöver för får överlevnad. Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Den utifrån kommande skammen Väcks när vi uppfattar att andra, som vi ger legitimitet, kritiserar, nedvärderar, föraktar oss Sänker Självkänslan som återupprättas om vi försöker ändra vårt beteende, anpassa oss Om vi blir kritiserade av någon som ej ger rätt att göra det blir skammen till en kränkning För att bli fria från skammen krävs återupprättelse genom den andres ursäkt Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Den inifrån kommande skammen Kommer ur vad vi tänker om oss själva –nedvärdering och självförakt. Formas ofta tidigt i livet av skamfyllda erfarenheter silade genom ett barns oförmåga att ha perspektiv och begränsa i tid och rum För att neutralisera skammen krävs omvärdering och försoning med sig själv Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Den lyhörde förälderns kärleksfulla omsorg medför att Barnets erfarenhet av negativa affekter minimeras – föräldern lugnar, tröstar, tryggar Barnets grundläggande behov blir tillgodosedda – föräldern förstår vad som ”fattas” och tillfredställer behoven Barnets erfarenhet av positiva känslotillstånd maximeras – den kärleksfulle förälderns uppmuntran, bekräftelse och delaktighet gör: ”delad glädje till dubbel glädje” Detta utgör grunden för utvecklandet av en Trygg Anknytning mellan barn och föräldrar. Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Skammens källor i livets början Den bekräftande känslomässiga intoningen av i huvudsak positiva känslor uteblir Barnet blir sårbart för att ej ”bli sedd” Barnets upplevelse av att vara en egen person i dialog med andra blir ej befäst Barnet får svårt att tåla att inte få sin vilja igenom - bli behandlad som objekt Att stå tillbaka, vänta på sin tur, är viktiga sociala färdigheter som kräver att vi kan uthärda den åtföljande skammen Barnet som ej får lära detta riskerar bli mkt sårbar för svartsjuka och avundsjuka Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Theory of Emotions and Minds Självreflektion Behövs för att vi skall mogna som människor, kunna tänka efter före och bli reflekterande individer med ett empatiskt förhållningssätt till både oss själva och andra Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Det som inte lärts in kan läras ut Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006

Copyright Kati Falk,leg psykolog, Lund 2006