Bolognaprocessen. Kommunikéerna •(Sorbonne 1998) •Bologna 1999 •Prag 2001 •Berlin 2003 •Bergen 2005.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet?
Advertisements

SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Agenda förmiddag Presentation av närvarande samt våra roller
Programutvärderingen Socialfonden Effekter och effektivitet
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Ulf P Andersson GMV
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Vingåker Energetic Science Park Hans Wallin, KCEM
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
Att arbeta praktiskt.
Bologna - hur gick det och hur går vi vidare Eva Åkesson Pedagogiskt idéforum 12 december 2008.
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Bolognaseminarium om Anställningsbarhet
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
Välkomna! Topocad Live november Adtollo effektiviserar processer inom samhällsbyggande.
BOLOGNAPROCESSEN vad är det och vad kommer den att innebära?
Parallellspråkigheten i Sverige – går den framåt eller bakåt vid universiteten? Linus Salö.
Bolognaprocessen ute i EU. Problem ute i Europa –Antagning och urval –Problem med ”akademisk master vs professionell master –Olika typer av kandidatexamina.
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
Finns det ett glastak för kvinnor i Sverige? Anders Björklund Institutet för social forskning (SOFI) Stockholms universitet.
Europeiska socialfonden
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och.
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
Europass och de gemensamma europeiska verktygen
Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Cactus User Group Cactus User Group 2004 Välkomna! Stefan Franzén.
Regionkommittén. Regionkommittén (ReK) är ett rådgivande organ med uppgift att bedöma Europeiska unionens lagstiftning och politik ur ett lokalt och regionalt.
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
Dokument Författare namn Mål Sökord Beskrivning Tidsbruk Utbildningsområden Nivåer Program
Är vi klara med Bolognaprocessen? Eva Åkesson Lunds universitet.
Bedömning utan fullständig dokumentation
Next Step Bologna Karolinska Institutet 2 juni.
1 Thomas Zilling Läkares fortbildning ur ett EU-perspektiv Symposium om fortbildning, Riksstämman 2011.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Program 13.00Introduktion - vad är CSD? Kort historik Resultaten från CSD-12 samt svenska prioriteringar inför CSD Presentation av två.
1 Hälso- och sjukvårdsutgifter samt deras finansiering 2011 Petri Matveinen Nina Knape
Kvalitetsarbetet vid BTH
BREDDAD REKRYTERING NYBÖRJARE VID GÖTEBORGS UNIVERSITET 2014 TILLÄGG: GEOGRAFI FORSKNINGS- OCH INNOVATIONSKONTORET – ANALYS OCH UTVÄRDERING.
ERASMUS+ EMREX Field trial on the impact of enabling Easy Mobility on Recognition of External studies Pamela Henriksson.
Sv Att bedöma utländska kvalifikationer En växande verksamhet NUAK-konferensen Lars Petersson.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? Christer Gerdes.
Sv Bedömning av utländsk utbildning -för arbetsmarknad och tillträde till högre utbildning Ida Larsten.
Yrkeshögskolornas medverkan i det europeiska högskoleområdet
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Göteborgs universitet Året 2016
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Sveriges officiella statistik Kvalitetsarbetet
Horisontella principer
Kvalitetssäkring.
Ny möjlighet till uppehållstillstånd Mia Hemmestad Avd. för juridik Avd. för utbildning och arbetsmarknad
Universitet- och högskolerådet
Redovisning vid Åbo Akademi
Bolognaprocessen - strävanden och verklighet
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Uppsala universitet i siffror
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Bolognaprocessen

Kommunikéerna •(Sorbonne 1998) •Bologna 1999 •Prag 2001 •Berlin 2003 •Bergen 2005

Operativa mål •Examensstruktur •Kvalitetssäkring (Quality assurance) •Erkännande av examen (Recognition) •Sociala dimensionen •Poängsystem (ECTS) •Rörlighet •Forskarutbildning •Europeisk dimension •Attraktionskraft (attractiveness) •Livslångtlärande •Studentinflytande

Slutsatser ESIB analys •Ingen homogen bild •Olika utgångspunkter •Olika prioriteringar •Bologna à la carte •De nordiska och baltiska länderna ligger bra till

Examensstruktur •Nytt namn - gammalt program •Ingen bearbetning av program •För stor arbetsbörda •Studentinflytande? •Problem på arbetsmarknaden

• Mindre flexibilitet istället för mer • Nya tillträdesproblem • Numerus clausus, urvalsmekanismer, inträdesprov • Avgifter • Rörlighet mellan universitet och yrkesutbildningar • Glastak för kvinnliga studenter • Rörlighet inom samma/olika ämnesområden

Tillträde

Studentinflytande i arbetet med ny examensstruktur

Kvalitetssäkring (QA) •Skillnader i studentinflytande •Offentliggöra resultaten •Kvalitetskriterierna saknar viktiga studentperspektiv •Kvalitetssäkringen finns inte på alla nivåer •Internationellt deltagande saknas

Studentinflytande i kvalitetssäkring

Erkännande •Lisbon Recognition Convention, underskriven och ratificerad •Möjligheter att överklaga saknas •Bevisbördan ligger hos studenten •Diploma Supplement (DS) utfärdas inte •DS utfärdas inte automatiskt •DS är inte kostnadsfritt •Det överenskommna formatet följs inte

Sociala dimensionen •Förbisett operativt mål •Data saknas •Otillräckliga studiemedel •Tillträdesproblem för minoriteter •Otillräcklig hälso- och sjukvård •Bostadsproblem

ECTS •Används mest som ett överföringssystem •Implementerat enbart på ytan •Arbetsbörda är inte en del av systemet •Arbetsbördan mäts inte korrekt •Poäng ges inte ut på ett korrekt sätt

ECTS på ytan

ECTS på djupet

Attraktionskraft •Avgifter •Sociala dimensionen

Studentinflytande •Studentinflytandet obefintligt eller för litet •Studenter har bara rådgivande roller •Lagstiftning saknas •Studenter bara i beslutande organ •Inte del av alla frågor på alla nivåer •Studenter får uttrycka sig, men ingen lyssnar

Vad händer nu? •Färre ”officiella” Bolognaseminarier •Fler arbetsgrupper •”Interna” diskussioner på BFUG möten •Sociala dimensionen •Externa dimensionen •Efter 2010 •Anställningsbarhet •Forskarutbildning

Sammanfattning •Sociala dimensionen och studentinflytande kraftigt negligerade operativa mål. •Sociala dimensionen och breddad rekrytering. •Se upp med externa dimensionen! •Hur påverkar examensstrukturen tillträdesfrågorna? •Hur påverkar ny arbetsform öppenheten i processen?

Hemsidor

Dokument •ESIB Bologna analys •ESIB Blackbook of Bologna •Bologna Stocktaking report •The BFUG report - From Berlin to Bergen •EUA Trends report(s) •Focus on the structure of higher educaton in Europe 2004/05 - Eurydice