Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Dolda kunskaper avslutande möte
Vad är studiehandledning?
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Närvaro!!.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Vardaglig observationer
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Det största sen VHS Det digitala klassrumet. Vad säger läroplanen? kan använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Systematiskt kvalitetsarbete
17 december Dolda kunskaper 17 december
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Kompetensutveckling Med PIM
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Läroplansnätverk förskola
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Skolutveckling via digitala medier
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Förskoleklassen Torpshammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
IKT och lärplatta i förskolan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Rörelse och konstruktion
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vad är studiehandledning?
Nationella proven i svenska
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Plan För Ökad Måluppfyllelse
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål Story Creator Hej Jag heter Olga och här är Natalia. Vi arbetar på JSC som modersmålslärare och sth- ledare. Av Natalia Prokhodtseva och Olga Voropai

Studiehandledning på modersmål "-att stödja kunskapsutveckling och måluppfyllelse hos flerspråkiga elever" Ur "Studiehandledning på modersmål", Skolverket Studiehandledning på modersmål är att stödja kunskapsutveckling och måluppfyllelse hos flerspråkiga elever. Vi kommer att presentera själva processen om hur vi går upp på Den här trappan för att nå MN.

Det systematiska kvalitetsarbetet med Story Creator Planera Genomföra Följa upp Analysera Bedöma Dokumentera Elev i fokus Nationella MÅL Och hur vi jobbar med det systematiska kvalitetsarbete med hjälp av SC App. Där vi kan

Speclärare, sva-lärare Elev i fokus och är delaktig Modersmålslärare Ämneslärare Inlärningsprocess med Story Creator Klasslärare Speclärare, sva-lärare Rektor

Story Creator App Digitala böcker med olika funktioner o möjligheter: - presentationer - läromedel På olika sätt - temaarbeten I olika ämnen - elevarbeten - dokumentation Ma, sv, eng All info kring en elev samlas i en bok

Användningsområden Pedagogisk dokumentation och planering Redskap i skriv- och läsundervisningen En bok med stilla, rörliga, ritade bilder, text, ljud och video Facebook Mejla till föräldrar Samarbeta med kollegor

Resultat Elevernas intresse för att läsa och skriva Undervisningssättet stimulerar och utvecklar: Elevernas intresse för att läsa och skriva Kommunikativ förmåga: förstå talat och skrivet språk, kunna formulera sig, samspela med andra Kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer

Framför allt stimuleras: Kreativ förmåga: Problemlösningsförmåga: Kunskapssökande : Motivation: