Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Ulf P Andersson GMV
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal Pedagogisk Planering
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Internationellt i Nacka kommun Policyn Nätverken Vänorterna EU-projekt.
Musik- och kulturskola
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Comenius.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Det nationella digitala biblioteket
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Bakgrund ”ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet.
Stockholm 11 december 2008 Mobilising Private Sector Action Rolf Nordqvist.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Simon Falck rAps användardagar, Oktober, (24) Internationella Statistikdatabaser och Tekniska finesser rAps användardagar 22 Oktober, 2009.
EUCIM-TE Kort presentation av projektet. Projektet EUCIM‐TE = European Curriculum Inclusive Methods – Teacher Education European Core Curriculum for Mainstreamed.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
1 Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar Katthults förskola 17 respondenter - svarsfrekvens 61% April 2015.
Hur du hittar elevernas styrkor
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Samordningsförbundet
Varför just ämnet fysik?
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Georgia Wilhelmsson Uddevalla Gymnasieskola
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1

Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder  ELFE projektet  Hur IKT används på skolorna: - Hur påverkas eleverna - Hur förändras lärarnas arbete  Vad som har underlättat för skolorna att utveckla en innovativ IKT användning 2

ELFE projektet - European eLearning Forum for Education  Finansierat av EU-kommissionen  Organiserat av ETUCE (European Trade Union Committee for Education)  Genomfört i samarbete mellan lärarorganisationer och forskare  ELFE1 (2004 – 2005): Danmark, Norge, Portugal, Storbritannien och Tyskland  ELFE2 (2008 – 2009): Danmark, Lettland, Polen, Slovenien och Storbritannien 3

Syfte  Att bättre förstå styrkor och svagheter med användning av IKT i undervisningen.  Att identifiera sätt att använda IKT i undervisningen som stöder ett bättre lärande.  Att identifiera faktorer som stöder och hindrar den pedagogiska användningen av IKT 4

Urval av skolor Urvalet i respektive land gjordes av lärarorganisationen i landet.  Besöket kunde endast ta en dag.  Det skulle vara “normala” skolor – alltså inte skolor som fått särskilda medel för IKT.  Skolorna skulle ha ett rykte om sig att ha en avancerad användning av IKT.  Avancerad användning av IKT måste förstås i respektive nationell kontext. 5

Data samlades in från:  Intervjuer: rektorer, lärare, elever  Enkäter: rektorer, IKT samordnare  Dokument: handlingsplaner och andra relevanta dokument  Observationer: rundvandringar på skolorna, besök i klassrum och på lektioner 6

Vad kan vi säga utifrån dessa data?  Fallstudier  Litet antal skolor, men skolor med avancerad användning av IKT  Resultaten kan inte generaliseras.  Erfarenheterna ifrån de besökta skolorna kan ge en vink om de risker och möjligheter som andra skolor kan möta när de utvecklar sin IKT-användning 7

Sätt att använda IKT i undervisningen (ELFE 2)  Internet  PowerPoint, Smart boards / interaktiva skrivtavlor  Pedagogiska program 8

Hur påverkas eleverna? (ELFE 1)  Eleverna har inga “instrumentella” problem att arbeta med datorer och IKT.  I allmänhet tycker eleverna om att arbeta med datorer.  Nya kompetenser så som förmåga att arbeta självständigt i projekt, att söka information, att samarbeta och kommunicera lyftes fram av skolorna.  Eleverna verkar ha mer självförtroende och bättre motivation att lära.  Inga tydliga bevis för hur IKT användning påverkar elevernas lärande. 9

Hur har lärarnas arbete förändrats? (ELFE 1)  Projektbaserad undervisning  Läraren - organisatör  Mer varierade resurser  Mer individualiserad undervisning  Nya kompetenser  Några lärare- pionjärer - entusiaster  Några lärare- ogillar förändringarna 10

Steg i utvecklingen av IKT i skolan Plomp, Brummelhuis, & Rapmund (1996) :  IKT som ett stöd av traditionell undervisning (de flesta skolorna)  IKT som en del av en mer innovativ undervisning så som arbetslag, ämnesövergripande projekt och arbete i en takt anpassad efter varje elev – individualisering (några försök)  Användning av IKT för att stödja aktivt, kreativt och gemensamt lärande (några få försök) 11

Viktiga punkter för att utveckla IKT användning (ELFE 1 och 2)  En gemensam vision om lärande och undervisning  Skolors deltagande i andra projekt  Skolledningens stöd  Integrering av IKT som en del av skolans kultur  Lärares fortlöpande utbildning  Lärarsamarbete  Skolpolitik och annat stöd ifrån det omliggande samhället 12

För kontakt: Ulf Fredriksson, Stockholms universitet, Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet, Mer information om ELFE projektet: Fredriksson, U., Gajek, E. & Jedeskog, G. (2009) Ways to use ICT in schools to optimize the impact on teaching and learning. Acta Didactica Napocensia Volume 2, Number 4, December 2009 Fredriksson, U., Jedeskog, G. & Plomp, T. (2008) Innovative use of ICT in schools based on the findings in ELFE project Education and Information Technologies Volume 13, Number 2 / June,