Pär Olofsson Cilla Gauffin Kjell Jonsson Jens Östlund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Inledande information för framtida allmänt vatten och avlopp
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
VA*-utbyggnad – Skättilljunga
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Vattenprojekt Härjedalens kommun Pär Olofsson Janne Gabrielsson
LTA - Tryckavlopp för småhus
Dagvatten Dagvatten kallas det regn-, smält- och dräneringsvatten som rinner från byggnader, gator, parkeringsplatser, andra hårdgjorda ytor och markytor.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Information EFS-gården 27 oktober 2010
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
Vårt värdefulla vatten - en tillgång eller en belastning?
VA-PLAN Nynäshamns kommun
VA-PLAN Nynäshamns kommun
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Gemensamma anordningar
Anpassning till ett förändrat klimat Uppdrag för länsstyrelserna Regeringens proposition En sammanhållen klimat- och energipolitik – Klimat 2008/09:162.
Anpassning till ett förändrat klimat
Strandskydd och miljöpolitik
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Biogasutbildning 2011 Projektgrupp Swebgas Patrik Ullerud Maria Rydén Jesper Ring Mirel Kevric Emil Lundberg.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Föredrag på Kommunalteknik
1 Regional bild av vatten- och avloppssituationen i omvandlingsområden Bernhard Jaldemark Andreas Egbäck Martin Bunn Länsstyrelsen i Jönköpings län.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Länsstyrelsens uppgift Länsstyrelsen utövar tillsyn över att kommunerna fullgör sina skyldigheter enligt.
Den framtida vattenförvaltningen och Nya Greppa Näringen Falkenberg Björn Sjöberg Västerhavets vattendistrikt.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
PBL 2 kap 6§ Ny bebyggelse skall lokaliseras till mark som är lämpad….hänsyn till… översvämningar och erosion.
UDDEVALLA KOMMUN DÄR MÄNNISKOR VÄXER OCH ERBJUDS GOD LIVSKVALITET Övergripande kommunala strategier för breddat och fördjupat föräldrastöd Föräldrastödskonferens.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Info VA-strategi Smedjebackens kommun
Egenkontroll enligt Miljöbalken
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Stranden – en värdefull miljö! Vem tar ansvaret? Kommunaltekniska föreningen – Örebro den.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Gemensamma anordningar Vägar och lokala grönområden VA Vatten och Avlopp (VAD) Fjärrvärme El Tele Fjärrvärme mm.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
VA-utbyggnad – Lillövägen
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
Miljöchefsträff Henrik Spovin
Kommunalt övertagande av huvudmannaskap för allmän plats och upplösning av vägföreningar ”Vägföreningsprojektet” i Norrköping Anna Kuling, fd.
Avloppsinventeringen Inventering av enskilda avlopp Under åren har 3746 fastigheter inventerats Av dessa hade 2762 enskilda avlopp.
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
Bidrag för sanering av förorenade områden för att bygga bostäder
KOMMUNALT VA UPPERUD, BÄCKEN, LINDDALEN OCH SKOLMÄSTRE
Skydd av dricksvattentäkter i Stockholms län
Förutsättningar invånare ca 900 anställda Pendlarkommun.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
VA-utbyggnad i Horna.
Utbyggnad av kommunala vatten- och spillvattenledningar i Skärsta
Strategisk VA-planering
Miljömålen består av tre slags mål
Om framtida huvudmannaskap för Vägar, Vatten och avlopp yttre Brevik
VA-utbyggnad i Yngsjöstrand
Utbyggnad av vatten- och spillvattenledningar i Bergshamra By
Vägval Älgö - Analys av genomförande och risker
Miljömålen består av tre slags mål
Presentationens avskrift:

Pär Olofsson Cilla Gauffin Kjell Jonsson Jens Östlund VA-PLANERING I ETT KOMMUNALT PERSPEKTIV Pär Olofsson Cilla Gauffin Kjell Jonsson Jens Östlund

Syfte med dagen Ge ökad kunskap och inblick i VA-frågor för Härjedalen Skapa dialog och samverkan Få input för det fortsatta arbetet med ”Vatten och avloppsplanen”

Bakgrund Vattenprojektet Fiskeplanen LIS (Landsbygdutveckling i strandnära områden) Hög skyddsnivå (små avlopp) Vatten och avloppsplan Vattenskyddsområden

Dagordning Inledning: Syfte med dagen. VA-försörjningen i Härjedalen Befintliga förhållanden Gällande mål och styrande dokument Den kommunala spelplanen: Lagar, myndighetskrav Roller inom och utom VO Kostnader, intäkter, taxa Organisationsformer (GA, enskild, VO) VA-planarbetet Grupparbete: Vilka ställningstagande ska styra VA-planeringen och hur ska prioriteringar göras? Prioriteringsgrunder miljö- och hälsobehov, risker, översikts- och utvecklingsplaner, etc Strategiska vägval organisationsformer, finansiering, taxefrågor, etc Riktlinjer/ambitionsnivå för VA-verksamheten dag- och dränvattenhantering, enskilda avlopp, hantering av avloppsfraktioner, resurshushållning, information och förankring

Kommunala VA verk

Problemområden Messlingen Nysätern Fjällnäs Kåvan Skärsjövålen Slagavallen

VA-försörjning i Härjedalen Mål och styrande dokument i Härjedalens kommun Härjedalen 2020 Vision: - I Härliga Härjedalen finns livskraft, äkthet och närhet. Övergripande mål: - Kommunen och näringslivet skall samverka. Aktiva insatser skall göras för att stimulera till nyetableringar samt utveckling av befintliga företag. - Kommunen skall ständigt arbeta för bättre infrastruktur. - Kommunen skall växa - flera skall flytta in än ut. Övergripande miljömål Allt vatten i Härjedalens kommun ska vara tjänligt och skyddas mot negativ påverkan. Energianvändningen ska vara effektiv och förnyelsebara resurser ska användas i högre utsträckning. Avfall ska hanteras så att återanvändning/återvinning optimeras. Miljöpolicy 2002-11-25 Sträva efter att hushålla med råvaror, energi, vatten och andra naturresurser. Verka för att bevara våra värdefulla tillgångar i form av ren luft, mark och vatten samt den biologiska mångfalden och kulturlandskapet. Arbeta med miljöfrågor och sträva mot ständiga förbättringar och förebygga föroreningar som en naturlig del i vår verksamhet Policy för enskilda avlopp Endast i sista hand kan WC-avlopp i form av sluten tank komma i fråga

VA-försörjning i Härjedalen Mål och styrande dokument i Härjedalens kommun Översiktsplan för Härjedalens kommun antagen 2004-09-20. God planberedskap och investera i VA-system för att underlätta fortsatt utveckling Brist på kapacitet i de kommunala VA-anläggningarna får inte utgöra hinder för fortsatt tillväxt av turismen Fördjupade översiktsplaner Detaljplaner Ramundberget-Bruksvallarna 2013? Vemdalen Björnrike 2008 Tänndalen 2010 Funäsdalen-Ljusnedal 2009 Lofsdalen-Glöte 2012?

Den kommunala spelplanen Lagar och myndighetskrav Miljöbalken Plan- och bygglagen, PBL Lagen om allmänna vattentjänster Allmänna råd om små avloppsanläggningar för spillvatten Allmänna bestämmelser för brukande av kommunens vatten- och avloppsanläggning (ABVA) EU:s vattendirektiv Allmänna råd om försiktighetsmått för dricksvatten Förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd Avfallsförordningen Anläggningslagen

Den kommunala spelplanen VA-försörjning är ett kommunalt ansvar Vattenförsörjning Avloppsförsörjning Dagvattenhantering ….men inte nödvändigtvis VA-huvudmannens ansvar

Den kommunala spelplanen § 6 i lagen om allmänna vattentjänster säger: Om det med hänsyn till skyddet för människors hälsa eller miljön behöver anordnas vattenförsörjning eller avlopp i ett större sammanhang för en viss befintlig eller blivande bebyggelse, skall kommunen bestämma det verksamhetsområde inom vilket vattentjänsten eller vattentjänsterna behöver ordnas, och se till att behovet snarast, och så länge behovet finns kvar, tillgodoses i verksamhetsområdet genom en allmän va-anläggning. Kommunen kan inte förutsätta andra lösningar Kommunen får inte åberopa ekonomiska hinder

Den kommunala spelplanen Förhållanden inom verksamhetsområde Vattentjänstlagen gäller Kommunen skyldig att ordna med VA-försörjningen Länsstyrelsen utövar tillsyn över att kommunerna fullgör utbyggnadskyldigheten Avgiftsskyldighet finns, kommunfullmäktige beslutar taxa. Organisationsformer: Allmän anläggning, Gemensamhetsanläggning Förhållanden utanför verksamhetsområde Vattentjänstlagen gäller inte Kommunen ej skyldig att ordna med VA-försörjning Miljökontoret utövar tillsyn enskilda avlopp. Organisationsformer (Enskild, Gemensamhetsanläggning) Avgiftsskyldighet för slamtömning

Den kommunala spelplanen Organisationsformer för VA Enskild anläggning En va-anläggning eller en annan anordning för vattenförsörjning eller avlopp som inte är eller ingår i en allmän va-anläggning. Således en avloppsanläggning eller dricksvattenbrunn på fastighet som drivs av fastighetsägaren och där fastighetsägaren är juridiskt ansvarig. Gemensamhetsanläggning En gemensamhetsanläggning, GA, är en anläggning som har inrättats med stöd av anläggningslagen (1973:1149). För att få inrättas måste anläggningen vara av väsentlig betydelse för flera fastigheter. Allmän VA-anläggning En anläggning över vilken en kommun har ett rättsligt ansvar och som har ordnats och används för att uppfylla kommuners skyldighet enligt vattentjänstlagen – Lagen om allmänna vattentjänster (2006:412).

Den kommunala spelplanen VA-taxan Taxan består av Anläggningsavgift Brukningsavgift Kommunfullmäktige beslutar nivåer Avgifterna ska fördelas rättvist och skäligt Grund för avgiftsuttag är fastighetens nytta av vattentjänsten Varje område ska i princip bära sina egna kostnader Särtaxa kan (ska) tas ut

Planprocessen Varför en Vatten- och avloppsplan? VA-försörjning – ett kommunalt ansvar Normalt mycket översiktligt i den övergripande planeringen Helhetssyn och samsyn på VA-försörjningen i hela kommunen

Planprocessen Kommunal Vatten- och avloppsplan ska återspeglas i: Översiktsplaner Fördjupade översiktsplaner Detaljplaner Investerings- och reinvesteringsplaner Exploateringsplaner Grönplan Verksamhetsplaner Taxa KOMMUNAL VA-PLAN

Planprocessen Vatten- och avloppsplanen som styrdokument Kommunens styrdokument för: Planering Resursutnyttjande Samverkan Långsiktighet Förvaltningsövergripande arbete! Plan – Miljö – VA-huvudman Politisk förankrat

Planprocessen Samrådsredogörelse Granskningsredogörelse Förarbete Ansökan Upprätta planen Granskning Planbesked Antagande Samråd Vatten och avloppsplan Samrådsredogörelse Granskningsredogörelse

Planprocessen Vatten- och avloppsplanen som verksamhetsstöd Prioritering områdesvis utifrån kända problem, omvandlings- och exploateringstryck, politisk vilja, miljömål, etc. Åtgärder och strategier för områden med bristfälliga enskilda avloppslösningar Budgetering av framtida utbyggnad för allmän VA-försörjning Hantering av VA-frågan i väntan på en utbyggnad Förnyelseplanering av befintliga VA-anläggningar Underlätta klimatanpassning Skapa samsyn i dagvattenhanteringen

Vatten- och avloppsplanen Arbetsmodell Steg 1: VA-översikt Sammanställning av: Omvärldsfaktorer och befintliga planer Nuläge (VA-förhållande, Skydd vattenresurser, vattentillgångar, reservvattenförsörjning) Förutsättningar Framtida utveckling Behov Steg 2: VA-policy Beslut om vilka ställningstagande som ska styra VA-planeringen och hur prioriteringar ska göras. Strategiska vägval Riktlinjer för VA-verksamheten Prioriteringsgrunder

Vatten- och avloppsplanen Arbetsmodell Steg 3: VA-plan VA-planen utarbetas utifrån VA-översikten och VA-policyn Delas in geografiskt i fyra delplaner Tar hänsyn till: Vattenförsörjning Spillvattenhantering Dag- och dränvattenhantering Steg 4: Implementering och uppföljning VA-planen implementeras i kommunens förvaltningar och åtgärderna införs i den löpande planerings- och budgetprocessen. VA-planen ses över och revideras kontinuerligt Projektuppföljning

Vatten- och avloppsplanen Pågående arbete Steg 2: VA-policy Beslut om vilka ställningstagande som ska styra VA-planeringen och hur prioriteringar ska göras. Strategiska vägval Riktlinjer för VA-verksamheten Prioriteringsgrunder Vilken förnyelsetakt för VA-ledningar behövs för en ekonomiskt hållbar utveckling? Hur ska VA-utbyggnaden finansieras? Vilka kriterier ska tillämpas vid utvidgning av VO för den allmänna anläggningen? Vilka principer för en hållbar dagvattenhantering ska tillämpas i bebyggelseplaneringen? Hur ska VA-frågan hanteras i väntan på en utbyggnad av allmän anläggning? Hur ska tillsyn enligt miljöbalken bedrivas? Vilka kriterier ska tillämpas vid valet mellan småskaliga och storskaliga VA-lösningar? Ska utveckling av nya tekniska lösningar för enskild VA-försörjning stimuleras? Hur ska fastighetsägare motiveras att ta ansvar för sin egen enskilda VA-anläggning? Hur ska information till fastighetsägare och allmänhet planeras?

Fall 4 Vad ska vi prioritera att åtgärda först och varför (vilka kriterier styr oss)? Hede Slagavallen Nytt område Vänsjö Fjällnäs