Sundsvalls kommunala förskolor och skolor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Information Sjöfruskolan Åk 6-8 Välkommen!
Center för Skolutveckling
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Kärnvärden.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Strömslundsskolans Värdegrund.
Föräldramöte augusti 2014.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Läroplansträff fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Elevdemokrati i praktiken
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Barn- och utbildningsberedningen _________________________________________________________________________________ Lapplands Gymnasium B-O Ström.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Personalpolitisk inriktning
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Framtidens skola i Luleå
1 Mitt barn är en NamnAntal Flicka27 Pojke26 Väljer att inte besvara frågan1 Total54 Förskolan Luleå 2016-Kläppbackens förskola.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Personen från Skolverket
Samverkansråd
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Sundsvalls kommunala förskolor och skolor Sveriges bästa skola 2021

Sveriges bästa skola 2021 Vårt mål är att ge Sundsvalls barn Sveriges bästa skola. Genom att lära oss av de allra bästa och se till att skolan har tillräckliga resurser, kan vi nå dit. År 2021 ska vi vara där.

Kommunfullmäktiges mål ”Skolan och utbildningsprocessen ska i en trygg och skolutvecklande skolmiljö med fokus på ökade kunskaper ge eleverna förutsättningar att utveckla sin fulla potential.”

Kännetecken Enligt kommunfullmäktige finns ett antal punkter som barn- och utbildningsförvaltningen ska kännetecknas av: Tydlighet och ansvar Kvalitet Hållbar utveckling Valfrihet och mångfald Jämställdhet och respekt för mänskliga rättigheter

För- och grundskolan i Sundsvall 87 kommunala förskolor 10 fristående förskolor 42 kommunala grundskolor 6 fristående grundskolor Enligt närhetsprincipen har alla elever rätt till plats vid en kommunal skola som ligger nära bostaden.

Gymnasieskolan i Sundsvall 1 kommunal gymnasieskola 9 fristående gymnasieskolor Den kommunala gymnasieskolan Sundsvalls gymnasium består av två skolområden – Hedbergska och Västermalm. Sundsvalls gymnasium har Sundsvalls största programutbud med 15 program och 20-talet inriktningar.

Gemensamma verksamheter i Sundsvall Barn- och utbildningsförvaltningen ansvarar för följande gemensamma verksamheter i Sundsvall: Modersmålscentrum Välkomsten Elevhälsan Stöd- och utvecklingsteamet Särskolan Föräldramottagningen Ungdomsrådgivningen Praktikpool Kulturskolan Komtek Verksamhetsförlagd utbildning AV-media Skoldatateket Komut Modellskolor Utveckla förskolan inifrån Leda det Gemensamma Lärandet (LGL)

Barn- och utbildningsnämnden Barn- och utbildningskontor Organisationsbild: Barn- och utbildningsnämnden Skoldirektör Tommy Nilsson Skolområdeschefer Förskola / Grundskola Barn- och utbildningskontor Alnö-Ljustadalen Ingrid Wallin Bergsåker-Liden Roy Resare Haga Maria Östman-Bergqvist Höglunda-Montessori Thomas Wiman Katrinelund Ing-Marie Åslund Matfors-Stöde Ann-Catrin Bjurestam Njurunda Per Frost Administrativt stöd Kenneth Steiner Bitr. skoldirektör Stab Agneta Ögren Stabschef HR-enhet Anita Thorén HR-chef Ekonomienhet Ulf Frykberg Ekonomichef Skolområdeschefer Centrum för kunskapsbildning Elevhälsa Lars Karlstrand Skolutveckling Eva Jönsson Sundsvalls gymnasium Hedbergska skolan Marcus Nordenberg Västermalms skola Judith Nelvig

Mål för Sundsvalls kommunala förskolor och skolor Trygghet I Sundsvalls kommunala förskolor och skolor råder nolltolerans mot mobbing och kränkande behandling Utvecklande skolmiljö Sundsvalls kommunala förskolor och skolor har en utvecklande lärmiljö. Utveckla sin fulla potenital I Sundsvalls kommunala förskolor och skolor får barn och elever utveckla sin fulla potential och förmåga Barn och elevinflytande I Sundsvalls skolor råder starkt barn- och elevinflytande Stödprocesser I Sundsvalls kommunala förskolor och skolor har vi en effektiv resursanvändning

Mål för Sundsvalls kommunala förskolor och skolor Kunskaper Förskolans mål: Den pedagogiska verksamheten genomförs så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin språkliga och matematiska förmåga samt sin förståelse för naturvetenskap och teknik Grundskolans mål: Att alla elever i grundskolan når målen i alla ämnen Att alla elever i behov av stöd når målen Att inga elever har ogiltig frånvaro

Mål för Sundsvalls kommunala förskolor och skolor Kunskaper Gymnasieskolans mål: Eleverna får sitt förstahandsval till gymnasieskolan Alla elever har grundläggande behörighet till universitet och högskola Alla elever har slutbetyg inom 4 år I Sundsvalls gymnasium ökar elevernas närvaro Sundsvalls gymnasium och näringslivet har en lärande samverka

Mål för Sundsvalls kommunala förskolor och skolor Personal Hälsa I Barn- och utbildningsförvaltningen har vi en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö som kännetecknas av öppenhet, delaktighet och ansvar vilket leder till ökad hälsa och minskad sjukfrånvaro. Sjukfrånvaro Ledares möjlighet att utföra sitt uppdrag: Ledarskapsindex – ledarenkäten Nöjda medarbetare: Medarbetarindex – medarbetarenkäter

Mål för Sundsvalls kommunala förskolor och skolor Kompetens I Sundsvalls kommunala förskolor och skolor är förskollärare och lärare legitimerade. I grundskolan och gymnasieskolan är lärarna behöriga i de ämnen och för de åldrar de undervisa.

Vi gör det goda livet möjligt! Alltid bästa möte för fortsatt lärande! Vision: Vi gör det goda livet möjligt! Alltid bästa möte för fortsatt lärande! Värdegrund Mod Öppenhet Helhetssyn Nyckelord Lärande Relation Möten Utifrån vision, värdegrund och nyckelord kan varje verksamhet i barn- och utbildningsförvaltningen skapa sin egen vision.

Skoldirektör Tommy Nilsson är ytterst ansvarig över förskola, grundskola, särskola och gymnasieskolan i Sundsvalls kommun. Skoldirektörens uppdrag är att leda, utveckla, ansvara och samordna utbildningsuppdraget.

Vill du veta mer om Sundsvalls kommunala förskolor och skolor Vill du veta mer om Sundsvalls kommunala förskolor och skolor? Kolla in vår hemsida: www.sundsvall.se/utbildningochforskola