En förskola att förundras i!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Pedagogisk verksamhetsidé
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Välkomna 28/
Pedagogisk dokumentation
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Reggio Emilia.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Rosen hösten 2014 Vår vision:
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Projekterande arbetssätt
Introduktion - pedagogisk
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Läroplansnätverk förskolan
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Introduktion - pedagogisk
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Introduktion - pedagogisk. Organisation & roller Förskolechef Ki Andersson Pedagogiska handledareVaktmästare & Lön & IT Maria Tsingos & Linda StenbergConny.
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk
Barnkonventionen i förskolan
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
Helhet och allsidighet
Presentationens avskrift:

En förskola att förundras i!

Tidigare! Tema. Färdig planerat. Speciella dagar för skog, skapande….. Samling. Avbrott för traditioner. Avbrott – alla samma sak samtidigt.

Hur startade vår förändring? Tillbaka efter förskoleklass. Reggio Emilia filosofin. I Reggio Emilia: Barns medborgarskap, barn är bärare av förmåga till aktivitet, utforskande och delaktighet och det är grunden för val av projekt och utmaningar som grundas på barns egna frågor och initiativ (Utbildningsvetenskap för förskolan 2011).

Barnet med hundra språk Reggio Emilia. Det kompetenta barnet Barnet med hundra språk Det rika barnet Studieresa 2010. Miljö

Hörnstenar Bygg Ljus Ateljé Sand Vatten

Val av station

Process. Stora/små Projekt Barns intresse Ta vara på barnens ideér. Lyssna ”aktivt” Reflektera/fundera tillsammans med barnen.

Forts… Färre avbrott. Att få göra färdigt, fortsätta. Ansvarsområden. Materialet mer tillgängligt. Lita på barns förmåga. Ta vara på varandras kunskaper

Handelsman Johanna

Projekt ”Johanna” Start med liten grupp, medforska kring barnens intresse och upptäckter. Övade oss. Närmiljön, Samhället. Stor väggmålning. Visade bilden för alla, många kände igen, ett barn sa vi går dit! Gick dit – tysta – ska vi fråga – berätta? Hur är man medforskande? Vad ser ni på bilden? Barnen diskuterade vad de såg.

Vem är hon? Ska vi svara eller inte! Vad står det?

Apotek. Hästholmens hamn.

Torghandel Filmer från förr! Många frågor och funderingar! Fanns det inte färg förr? Fanns det bullar förr? Hur var mattorna gjorda förr? Fanns det glass förr?

Förundras över hur mycket man kan få med i ett projekt Lpfö 98 Samspel, lära tillsammans och av varandra, såg varandras styrkor - olikheter, praktiska lösningar ex saxen, varandras erfarenheter. Barnens intresse, nyfikenhet och vilja. Matematik, antal, mängd, ordning, former, volym, vikt, begrepp, problemlösning, orientering i samhället. Språk/Skrift, symboler, bokstäver, texter, återberätta, redovisa. Miljön t.ex torghandel, båtlandskap, lokalkännedom, värna om närmiljön. Skapande / teknik, konstruktion, stabilitet, olika material. Engagerade, intresserade föräldrar. Med mera med mera ……

Bildspel Förskola att förundras i – inte bara projekt. Fånga barns förundrande i dagliga verksamheten.

Intresserade pedagoger. För att fånga och hålla kvar barnens intresse och nyfikenhet. Samsyn! LYFTA STYRKORNA! Hos alla. Försöka förstå vad barn säger och gör utifrån deras synsätt. Alla delaktiga. Lokalvårdare, m.m.

Reflektioner kring process arbete. Filmade vårt förhållningssätt för att bli medvetna. Vi reflekterar kring film, foto/dokumentationer tillsammans i arbetslaget och tillsammans med barnen. För att utveckla verksamheten och bli medvetna om vårt förhållningssätt. Hur går vi vidare utifrån barnens ideér och utmanar dem på nytt. Alla gör olika och det synliggörs. Vi är alla olika och ska så få vara. Rätt eller fel? Olika lösningar/sätt. Olika tankar/hypoteser.

Dokumentation Enskild dokumentation. Grupp – många enskilda. Dokumentationer för reflektion. Pedagogiska verktyg.

En förskola att förundras i! Aktivt lyssnande, delaktig och lyhörd pedagog. SE!! Använd film och foto! Ta vara på barnens kompetenser. Inte släcka barnens intresse och nyfikenhet. God kvalitet! För vem? När? Hur? Förhålla oss till läroplanen! Släppa tyglarna – vinst med dokumentation.

Låt barnens glödande ögon brinna! ”Barns beteende är ett svar på vilken verksamhet vi bjuder in till”