Tillväxtpotential bland aktivitetsföretag i Bohuslän Enkätundersökning genomfört under mars –juni 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Väljarnas syn på välfärden Utmaningar, möjligheter, konfliktområden
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
Idrottslärare om astma
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Folksam © TNS Folksam PR-mätning December 2012.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Ungas frågor om alkohol och droger
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Tillväxtpotential bland boendeföretag i Bohuslän Enkätundersökning genomfört under juni – september 2010.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Inspira/Silverbäckens förskola
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
Intervju inför ViV-projektet.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Entreprenörskap + Yrkesutbildning = Framgångsrik kombination
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Bokföring av Lönekostnader
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Motorcyklisters attityder och beteende
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Fakta om undersökningen
Vattenfall Vindkraft Bruzaholm MarkCheck Juni 2014.
Turismens historia kapitel 2.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Attitydundersökning – Myrorna 2010
E-FAKTURA PRIVAT STATISTIKSAMMANSTÄLLNING - SVENSKA MARKNADEN 2013.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Produktens olika delar
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Tillväxtpotential bland aktivitetsföretag i Bohuslän Enkätundersökning genomfört under mars –juni 2011

22/06/2014www.vastsverige.com2 BAKGRUND Undersökningen gjordes inom Leaderprojektet ”Destinationsutveckling Bohuslän”. Telefon samt personliga intervjuer med 36 aktivitetsföretag i Bohuslän*. Källa för val av företag: Av 153 företag i Basetool valdes 95 för vidare bearbetning. Av dessa 95 blev 36 aktivitetsföretag intervjuade. Observera att shoppingen ingår inte i analysen. *Observera att antal företag i varje diagram kan variera. Detta på grund av att alla företag inte har besvarat samtliga frågor.

22/06/2014www.vastsverige.com3 DELTAGANDE FÖRETAG PER KOMMUN

FÖRETAGSFAKTA Antal anställda Nästan hälften av företagen (47,2%) anger att de har inga anställda alls utan företaget består endast av ägare. Det finns inga aktivitetsföretag som har fler än 14 anställda. En fjärde del av företagen har mellan 1-4 anställda. En positiv tendens är att antalet företag med endast ägare minskar och antalet företag som anställer ökar. 22/06/2014www.vastsverige.com4

FÖRETAGSFAKTA Omsättning På frågan om vad man hade för omsättning 2009/2010 var det 27 företag av 36 som svarade. Både omsättningen och genomförda/planerade investeringar varierar kraftigt beroende på företagens storlek. Omsättningen varierar mellan och 9 miljoner kronor år Investeringar På frågan om genomförda och planerade investeringar valde 31 företag att svara. 10 av 31 företag som gjorde investeringar mellan valde att inte investera något under Även skillnader i investeringar är ganska stora. Investeringsnivåerna varierar mellan och 3 miljoner kronor. Investeringarna avsåg framför allt inköp av tillbehör och utrustning till båtar, inköp av båtar/kajaker, inköp av annan utrustning och maskiner, i en viss utsträckning även marknadsföring. 22/06/2014www.vastsverige.com5

FÖRETAGSFAKTA Verksamhet året runt? Av 36 företag säger 26 (72%) att företaget är deras huvudsyssla under året. Fler än 31 företag är verksamma under maj – oktober. Nästan hälften har öppet även i januari, februari och december. Det är mycket positiva resultat och ger möjligheter för produktutveckling tillsammans med boendeföretag i Bohuslän. 22/06/2014www.vastsverige.com6

22/06/2014www.vastsverige.com7 Befintliga och potentiella målgrupper Samtliga företag i undersökningen säger att de jobbar både mot privata resenärer (individuella turister) och mot affärsresenärer (konferenser, möten, incentive samt kick- off). Andra målgrupper som nämns är privata grupper, utbildning, researrangörer, skolor, bröllopsresor, och pensionärsgrupper. Av 32 företag anger 21 (66%) att deras kunder är främst privatresenärer (70% eller fler). 2 företag har jämn fördelning mellan privat- och affärsresenärer. Endast 1 företag av 32 anger att deras kundkrets består till 90% av affärsresenärer. MÅLGRUPPER

22/06/2014www.vastsverige.com8 Marknader Företagen satsar främst på närmarknader dvs. Sverige, Norge och Danmark. Några få företag får kunder även från Holland, Ryssland och Polen. MÅLGRUPPER

22/06/2014www.vastsverige.com9 FÖRSÄLJNING OCH AFFÄRSUTVECKLING Hälften av de 32 företagen är bokningsbara online, 11 via egen hemsida, 8 via (Citybreak). När det gäller försäljningskanaler svarar 29 av 32 att de använder Internet. 24 företag säljer sina produkter via olika återförsäljare (t.ex. boendeanläggningar, researrangörer) och nästan lika många via de lokala turistorganisationerna. Samtliga använder sig av en mix av olika kanaler. På frågan om vad skulle kunna öka försäljning och tillväxt svarade företagen enligt följande. Det man är mest i behov av är nya samarbetspartners och mer kunskap om olika marknader. Mer kunskap om paketering, produktutveckling och prissättning hamnar på tredje plats. I de flesta fallen är det en kombination av dessa tre svar.

22/06/2014www.vastsverige.com10 TILLGÄNGLIGHETSDATABASEN Tillgänglighetsdatabasen är inte känd bland de aktivitetsföretagen i Bohuslän som intervjuades. Av 32 företag är bara 4 TD – inventerade. Den främsta anledningen är att man inte känner till databasen (53% av svaren). Även tidsbrist anges som orsak. KVALITET

22/06/2014www.vastsverige.com11 BRANSCHORGANISATION 20 av 32 företag anger att de är anslutna till någon branschorganisation. De organisationer som nämns oftast är Svenska Ekoturismföreningen med kvalitetsmärkningen ”Naturens Bästa”. Förklaringen till varför man inte är medlem i någon branschorganisation är t.ex. inga behov, ingen efterfrågan från kunderna samt tidsbrist. KVALITET

22/06/2014www.vastsverige.com12 MILJÖARBETE Av 32 företag har 8 ett miljöcertifikat. Det vanligaste är Naturens Bästa. Det man gör på egen hand är t.ex. sopsortering, inköp av KRAV-märkta produkter. KVALITET

22/06/2014www.vastsverige.com13 KVALITETSSÄKRING Det är färre företag som har kvalitetscertifikat än miljöcertifikat. Naturens Bästa är den mest förekommande certifieringen. Ingen efterfrågan från marknaden samt tids- och resursbrist är de vanligaste orsakerna till varför företagen inte är kvalitetssäkrade. KVALITET

22/06/2014www.vastsverige.com14 KONKURRENTBILD Vem är företagens i Bohuslän främsta konkurrenter? Drygt hälften av 27 svarande företag säger att de konkurrerar med företag som driver liknande verksamhet. När det gäller konkurrerande destinationer uppfattar de flesta företag som svarade på denna fråga, att de konkurrerar med någon destination/ort inom Bohuslän. De konkurrenter man nämner är bl.a. Göteborg, Marstrand, Smögen, Lysekil, Tjörn, Uddevalla) men även Stockholm, Gotland och utlandet.

FRAMTIDSTRO 26 av de intervjuade företag berättade för oss hur de skulle vilja utveckla sina verksamheter. Några exempel på utvecklingsområdena är ökad omsättning och bättre kostnadseffektivitet, samverkan och paketering samt bättre marknadsföring. Några företag vill gärna satsa mer på kulturen, duktiga ”ekoguider” och självklart säsongförlängning. På frågan om vem/vilka kommer att påverka affärsmöjligheterna gavs en blandning av svar. Det som dyker upp ganska ofta är kommunen och det offentliga. Några säger att det är de själva som kommer att påverka sina affärsmöjligheten, utvecklingen och konjukturen på marknaden i övrigt samt bankerna. 22/06/2014www.vastsverige.com15

FRAMTIDSTRO I frågan om vad blir mest avgörande för verksamheten fick man ranka svaren från 1 till företag svarade, men man valde inte alla siffror från skala 1-8. Diagrammet nedan visar snittvärde för varje faktor. Det som bedöms som mest avgörande för företagen är nya paket/samarbetspartners, förlängning av säsong samt marknadsföring. På fjärde plats finns bra kvalificerad personal. 22/06/2014www.vastsverige.com16

SLUTSATSER Följande kommer att vara avgörande: -Utvecklingen av reseanledningar -Samverkan mellan olika aktörer -Gemensam marknadsföring av Bohuslän. 22/06/2014www.vastsverige.com17