Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Leg sjukgymnast, medicine doktor
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Evidensbaserad praktik – vad handlar det om?
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
Stress kan göra det svårt för oss att sova, passa tider
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Processorienterat förbättringsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
Information om rehabiliteringsgarantin (till vänster i menyn rehabiliteringsgarantin) -Överenskommelsen -Frågor och svar om.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Generaldirektör Överdirektör Stf GD
Medicinskt Kunskapscentrum Samarbete inom området Kunskapsstyrning SLL /Gotland Susanna Lagersten tf bitr avd.chef Medicinskt Kunskapscentrum.
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
Normering, tillsyn, kunskap
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar? Om ensamkommande flyktingungdomars introduktion och etablering i Umeå Projekt finansierat.
Svåra Vårdnadstvister Dokumentation av en FOU-cirkel Ing-Marie Johansson.
Projekt ”TAKK för Språket”
Uppföljning och utvärdering
Barnets rättigheter i vårdnadstvister Örebro den 12 april 2012 Gunilla Cederström.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Socialstyrelsens underlag till Ansvarskommittén ”God vård på lika villkor” GÖTEBORG
Uppföljning av regeringens handlingsplan mot prostitution och människohandel.
SBU-rapport Luckor i kunskapen om barn- och ungdomstandvård – fluor enda säkra metoden.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Skolforsknings- institutet ─ uppgifter och utmaningar.
På gång på Kunskapscentrum Stockholm, 6 april 2016.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Samtalsterapeut direkt
Utvärdering av Humaniora Arne Jarrick
Miljömålen består av tre slags mål
Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond
Spelar priset någon roll? Om samhällsekonomiska analyser
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering
Välfärdsberedningen
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Miljömålen består av tre slags mål
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter Socialstyrelsen rose-marie.nylander@sos.se Hej! Mitt namn är Rose-Marie Nylander och jag kommer från Socialstyrelsen, där jag jobbar som utredare på enheten för kunskapsöversikter. Jag är här idag för att berätta om ett regeringsuppdrag som jag ansvarade för när det gäller effekter av insatser för att förhindra vårdnadstvister.

Regeringsuppdrag 2010 Syfte ”... sammanställa kunskap om metoder för att ge stöd till konfliktlösning vid vårdnadstvister och lämna förslag till fortsatt arbete inom området” Syfte Att öka kunskapen om olika insatsers effekter så att beslutsfattare och personal får tillgång till bästa tillgängliga kunskap om detta 2010 fick Socialstyrelsen i uppdrag att ”sammanställa kunskap om metoder för att ge stöd till konfliktlösning vid vårdnadstvister och lämna förslag till fortsatt arbete inom området”. Syftet med arbetet var att öka kunskapen om olika insatsers effekter så att beslutsfattare och personal får tillgång till bästa tillgängliga kunskap om den här frågan.

Genomförande i två steg Kartlägga nationell och internationell forskning (systematisk kartläggning) Värdera insatsernas effekter (systematisk översikt) Uppdraget genomfördes i två steg: att kartlägga den nationella och internationella forskningen kring insatser med det här syftet (systematisk kartläggning) om det fanns några utvärderingar av insatser också värdera effekterna för berörda (systematisk översikt)

1. Kartläggning av forskningen Litteratursökning Litteraturdatabaser, referenslistor, kontakter med nationella och internationella forskare på området Krav på kunskapsunderlaget Insatser för att förebygga/minska konflikter mellan föräldrar Utvärderingar med jämförelsegrupp Genomförde det vi kallar en systematisk kartläggning av forskningen på området. Det görs genom att man gör omfattande sökningar i litteraturdatabaser, man studerar det andra har skrivit publicerat ex genom referenslistor i olika publikationer och man kontaktar forskare på området. För att något skulle bedömas som intressant för kartläggningen ställdes vissa krav på underlaget: insatsen som beskrivs skulle ha som syfte att förebygga eller minska konflikter mellan föräldrar när det gäller vårdnad, boende eller umgänge. det handlar inte om generella arbetssätt eller så utan särskilda insatser eller metoder som är beskrivna på ett sånt sätt att det går att återupprepa. insatserna skulle vara utvärderade i en jämförelse med en annan grupp som inte fått insatsen eller fått annan insats.

Resultat av kartläggningen Litteratursökningen - 3 200 underlag 19 utvärderingar som uppfyllde uppsatta krav Två utvärderade insatser – medling och föräldrautbildning Sökarbetet innebar att drygt 3 200 referenser eller underlag påträffades. Vi gick igenom dem alla och många sorterades bort. Anledningen var att det inte alls handlade om de insatser vi eftersökte, att det inte handlade om den typen av utvärdering som vi var ute efter. 19 utvärderingar uppfyllde de krav vi satt upp. Det handlade om utvärderingar av insatserna medling och föräldrautbildning till föräldrar som ska eller har separerat. Det handlar uteslutande om amerikanska studier, ingen är genomförd i Sverige.

2. Systematisk översikt Värdera insatsernas effekter Evidensgradering (enligt GRADE-metodik) Den inledande kartläggningen av litteraturen på området visade att det fanns ett kunskapsunderlag som skulle kunna ligga till grund för att också försöka dra slutsatser om de båda utvärderade insatsernas effekter för de inblandade. Det beslutades om att genomföra en systematisk kartläggning för att bedöma effekterna av insatserna, det vi kallar att göra en evidensgradering av kunskapsunderlaget. Det genomförs med en metodik som grundar sig på ett system för evidensgradering (GRADE) som används både inom Socialstyrelsen och andra myndigheter, både nationellt och internationellt. Jag tänker inte gå in på detaljerna kring det. Men det handlar om att bedöma de beskrivna effekterna och hur tillförlitliga resultaten är utifrån olika felkällor som kan förekomma när man gör utvärderingar.

Resultat av översikten Indikationer om att insatserna har goda resultat, inget som talar för att det är skadligt. Begränsad kunskapsunderlag. Det behövs fler studier av god kvalitet för att kunna göra en säkrare bedömning av effekter! Brist på svenska studier. Det behövs ett utvecklingsarbete på området! Studierna indikerar vid en ytligare kontroll att det resultaten av dem är goda. När man granskar underlaget grundligare enligt vår metodik visar det sig att underlaget är begränsat när det gäller att uttala sig om de verkliga effekterna av insatserna föräldrautbildning och familjemedling och att vi istället vet mycket lite om resultaten. Resultaten från de här studierna bygger utvärderingar genomförda av insatser i USA och för att få någon relevans måste det relateras till det arbete som görs i Sverige idag. Det råder total brist på utvärderingar av det arbete som görs i Sverige idag, bland annat de samarbetssamtal som alla kommuner idag erbjuder. Slutsatsen från Socialstyrelsen är att det inte finns någon robust forskning för att uttala oss om effekter av insatser som ges till för att förebygga och minska konflikter och tvister.

Påbörja ett utvecklingsarbete Utveckla metodiken för samarbetssamtalen - vad de ska innehålla och hur de ska genomföras! Följ upp förändring för föräldrar och barn! Vi vet idag mycket lite om de samarbetssamtal som ges i Sverige idag, både vad gäller vad de innehåller och vilket resultatet är för föräldrar och barn. Det är angeläget att utveckla en standardiserad metodik som används för samarbetssamtalen och komma överens om vad de ska innehålla och hur de ska genomföras. man skulle kunna se det utifrån ett rättighetsperspektiv. Att man får samarbetssamtal som ser lika ut, bygger på samma teori osv var än man bor i landet. Ett första steg på vägen skulle kunna vara att i den egna kommunen komma starta ett utvecklingsarbete och formalisera vad samtalen ska innehålla och hur de ska genomföras. Med några enkla mått skulle man sedan kunna följa upp förändring för de inbladade. Mät innan och följ upp efter! hur det ser ut för föräldrar och barn innan och efter man genomgått samarbetssamtal. Det är inte bara viktigt att veta om insatserna förebygger och minskar konflikter mellan föräldrarna utan om förändringen i förlängningen verkligen är till barnets bästa!