Att utveckla GIS till ett ämne i skolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Komponenter i GIS Ett Geografiskt Informationssystem skiljer sig i princip inte från vilket annat Informationssystem som helst © Naturgeografiska Institutionen,
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografisk information
DITT BOENDE.
Vad är teknik?.
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
G I S Strate Kan GIS löna sig? 3.
Vad är speciellt med data i GIS? Introduktionskurs för användare Del 4.
Introduktionskurs för användare Del 3
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
5. Att utnyttja geografin till sin fördel – Några nyckelord Att nyttja all tillgänglig information Geografisk belägenhet – kopplar ihop information från.
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
Karin Larsson GIS-centrum Lunds universitet
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Fordonsteknik Kurs: FOR 1209 Hydraulik & pneumatik 50 poäng
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Outline för dagens övning
StrateGIS Etapp 3 Grundläggande begrepp och funktioner i GIS ©Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS.
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Regeringsuppdraget 1999 beslutade regeringen om en 3-årig satsning på en breddutbildning inom området GIS Ett samarbete mellan kommunförbund, kommuner,
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
GIS – Ett begrepp med växande innebörd
LÄGET kan presenteras på kartor
Förordningstext Speciallärarexamen
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
BI p Vårterminen 2011 BIOLOGI-BREDDNING. Mål ha fördjupat eller breddat sina kunskaper inom valt ämnesområde samt ha fördjupat sin förståelse av.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
IT Fördjupning Databaser & Excel.
ArtDatabanken Till styrmodell .
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

Att utveckla GIS till ett ämne i skolan

Vem är det som pratar? Jörgen Stenlund gymnasielärare i biologi, naturkunskap, data och GIS vid Rudbecksskolan i Örebro

GIS-Bakgrund Utnyttjande GIS inom ramen för skolans KK-satsning 1996/97 LärarGIS 5p med inriktning mot hur GIS kan introduceras i gymnasieskolan FortsättningsGIS 15p med inriktning mot historiska kartöverlägg d-arbete 20p med inriktning mot naturvårdsbiologi

Rubriker GIS som ämne GIS i gymnasieskolan vad har vi gjort och hur gör vi? Hinder och fallgropar Viktiga förutsättningar Vinsterna och nyttan Ringar på vattnet

Kursbeskrivning GE1203 50Poäng ”Kursen Geografiska informationssystem är inriktad mot geografiska informationssystem (GIS), fjärranalys och kartografi och ger kunskaper om hur geografisk information kan samlas in, bearbetas, analyseras och presenteras. Den ger praktiska, grundläggande kunskaper i användningen av GIS och grundläggande kunskaper i kartografi, fjärranalys och flygbildstolkning, med särskild hänsyn till fysisk planering och studier av miljö och naturresurser. Geografiska informationssystem är en valbar kurs”

Gis som ämne - Kursplan Mål Eleven skall ha kunskap om modern kartografi och GIS förstå flygbildens betydelse i fysisk planering kunna tillämpa grundläggande kunskaper i strålningsfysik och tolka flyg- och satellitbilder ha kunskaper om samt kunna tolka och bedöma olika typer av geografisk information och självständigt, såväl manuellt som digitalt, kunna arbeta med sådant material i miljö- och naturresursstudier

Gis som ämne - Kursplan kunna göra och praktiskt tillämpa enkla modeller av landskapet och enkla konsekvensbedömningar av ingrepp i den fysiska miljön kunna genomföra kartografiska presentationer av geografiska data.

Gis som ämne - Betygskriterier Kriterier för betyget Godkänd Eleven redogör för modern kartografi och fjärranalys samt visar praktiskt hur man kartografiskt kan presentera geografiska data. Eleven använder modeller i lokala och regionala miljöstudier. Eleven arbetar med olika typer av geografisk information och presenterar principerna bakom geografiska informationssystem.

Gis som ämne - Betygskriterier Kriterier för betyget Väl godkänd Eleven bedömer egenskaper hos geografiska data och redogör för hur data lagras, bearbetas och analyseras i ett geografiskt informationssystem. Eleven analyserar flyg- och satellitbilder samt andra typer av geografisk information och tillämpar resultaten i miljö- och naturresursstudier. Eleven förklarar hur elektromagnetisk strålning kan samverka med materia och hur denna samverkan utnyttjas inom fjärranalystekniken.

Gis som ämne - Betygskriterier Kriterier för betyget Mycket väl godkänd Eleven arbetar självständigt med geografisk information, såväl manuellt som digitalt, och gör enklare konsekvensbedömningar av ingrepp i den fysiska miljön.

GIS i gymnasieskolan vad har vi gjort och hur gör vi? Detta är det tredje året som kursen GIS körs för Te3 4 projektarbeten GIS, landskapsförändringar ur naturvårdsperspektiv och landskapsperspektiv samt en arkeologisk analys av förändrat bosättningsmönster beroende på strandförskjutningen Info i biologi dubbelpass i biologi med en kort information om GIS 2 timmar 20 timmar i Miljövetenskap Olika fortbildningar

Kursutformning En geografisk del med anknytning till själva kartan, ”kartkunskap” En del som berör informations-hanteringen, ”databaskunskap” En del som berör hanteringen av programvara En del som baseras på ett självständigt arbete där kunskaperna kan tillämpas

Lärobok Wellving A. 2001. Geografiska InformationsSystem. Natur och Kultur.

Exempel på upplägg Översikt över GIS, vektor och rasterformat, tittskåpsgis på internet Projektioner, Referenssystem. Introduktion till ArcView Datafångst (vägkorsningar) Databaser. Modellering av "trafikdatabas Avsluta trafikdatabas. Övningar i ArcView intro Genomgång rasterdata. Övningar rasterdata.

Exempel på upplägg Övningar gisanalyser, kartöverlägg och buffertar Mer om projektioner, mer om kartöverlägg och buffertar Presentationer i GIS Mer om klassificering och representationer i GIS Presentation av andra GIS-studier

Exempel på upplägg Georeferering av kartor Fjärranalys, flygbilder och mätning Projektarbete Till detta kommer dessutom prov, studiebesök m.m.

Ett exempel - Alunverket

Landskapsanalys - Resultat

Tillämpad naturvårdsbiologi Biologisk mångfald idag t.ex. mätt i form av en arts förekomst Biologisk mångfald i morgon t.ex. mätt i form av en arts förekomst Biologisk mångfald förr t.ex. mätt i form av en arts förekomst Naturvårdsåtgärder Referens & utvärdering av landskapsförändringar Tillstånd

Hinder och fallgropar Speciell GIS-kompetens nödvändig inte bara teoretiskt utan också praktiskt Relativt höga krav på hårdvara (datorer och nätverk). Minneskrävande (RAM och hårddiskar) Tekniskt trassel är tyvärr vanligt och mycket enerverande.

Hinder och fallgropar Själva informationshanteringen i GIS är för många elever ett bekymmer eftersom bakgrundsinformationen som är upphovsrättsligt skyddad ligger på intranätet samtidigt som egenproducerad information (databaser shapefiler m.m.) ligger på andra platser t.ex. egna konton eller hårddiskar.

Hinder och fallgropar Tillgång till information (databaser) är ett bekymmer Kombinerad kompetens svår att hitta Relativt stor tidsåtgång Höga krav på hårdvaran Okunskap och konservatism

Viktiga förutsättningar Kompetens viktig både i teori och praktiskt handhavande av program Tekniskt stöd viktigt Hårdvara, nätverk datorer Tillgång till relevant bakgrundsinformation

Vinsterna och nyttan Modernt sätt att analysera Problematiserande och tillämpat arbetssätt Förening av teori och praktik Tvärvetenskapligt och helhetsbetonat Möjlighet till helt nya perspektiv i tid och rum Den tekniska delen ökar intresset för vissa elever Både flickor och pojkar tilltalas av ämnet

Tips anknyt i möjligaste mån lokalt ge möjlighet till egna projekt men ”valla” idéerna hårt mot bakgrund av erfarenheter, ofta kräver specialformulerade analyser i GIS speciell information och ställer inte sällan höga krav på den tekniska (programvarumässiga) lösningen.

Tips Etablera kontakt med de lokala myndigheterna Utnyttja material som finns tillgängligt på nätet t.ex. - Skogstyrelsen (skogens källa) - Länsstyrelserna - Kommunens GIS-avdelning