Innehållsförteckning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Idrottslärare om astma
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013.
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Fakta om undersökningen
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
© Synovate Rapport: Svenskt Sigill- en kartläggning av konsumenternas attityder Utdrag ur.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Smittspårarutbildning
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

Innehållsförteckning Svenska folkets inställning till miljöhot, ekologi och mat Allmänhetens uppfattning om KRAV och andra märkningar Köpfrekvens och betalningsvilja för KRAV-märkta produkter KRAV-konsumenten Konsumentens uppfattning om Krav – skillnader mellan kedjor Könsskillnader Slutsats och rekommendation Målgrupp var allmänheten som helt eller delvis ansvarar för hushållets inköp av livsmedel Genomfördes via SIFOs webpanel med 1426 deltagare under perioden 2010-03-08 - - 03-18

Viktigt vid köp av livsmedel

Andel som köper ekologiska produkter

Svenska folkets inställning till miljöhot, ekologi och mat Resultatredovisning Svenska folkets inställning till miljöhot, ekologi och mat

Inställning till klimat- och miljöhot

Inställning till klimat- och miljöhot Andel som instämmer i samtliga frågor Steg 1 Steg 2 Steg 3

Andel som köper ekologiska produkter

Profil på dem som instämmer i alla tre föregående påståenden

Demografisk profil Eko-Konsumenter Andel av respektive grupp so m säger sig köpa ekologiskt så ofta de kan

Allmänhetens uppfattning om KRAV och andra märkningar Resultatredovisning Allmänhetens uppfattning om KRAV och andra märkningar

Kännedom och inställning Bas: De som känner till respektive varumärke. Andel mycket positiva definieras som de som angett pos 6-7 på en 7-gradig skala

Uppfattning om pris och kvalitet Bas: De som känner till respektive varumärke.

Uppfattning om KRAV och EU Kugghjulet Bas: De som känner till respektive varumärke.

Uppfattning om KRAV och Svensk Sigill Bas: De som känner till respektive varumärke.

Uppfattning om KRAV och ICA I Love Eco Bas: De som känner till respektive varumärke.

Uppfattning om KRAV och Änglamark Bas: De som känner till respektive varumärke.

Uppfattning om KRAV och Garant Bas: De som känner till respektive varumärke.

Uppfattning om KRAV och Rättvisemärkt Bas: De som känner till respektive varumärke.

Uppfattning om KRAV och Rainforest Alliance Bas: De som känner till respektive varumärke.

Allmänhetens köp av och betalningsvilja för KRAV-märkta produkter Resultatredovisning Allmänhetens köp av och betalningsvilja för KRAV-märkta produkter

Inställning till KRAV-märkningen

Förhållande mellan köpfrekvens och betalningsberedskap 1% 13% 15% Instämmer Det är värt att betala mer för KRAV märkta produkter jämfört med icke ekologiska produkter 9% 28% 7% Neutrala 17% 9% 1% Instämmer inte Sällan/aldrig Ibland Oftast Köper KRAV märkta produkter 15% eller 1.000.000 personer tycker att det är värt att betala mer för KRAV-märkta produkter och de köper också KRAV-märkta produkter så ofta de kan Knappt hälften av de som tycker att det är värt att betala mer för KRAV-märkta produkter köper dock inte KRAV-märkta produkter så ofta de kan

Andel som köper KRAV-märkt i olika utvalda produktkategorier Resultatredovisning Andel som köper KRAV-märkt i olika utvalda produktkategorier

Andel som köper ekologiska produkter

Andel som köper KRAV-märkt per kategori

Fördelat på kön

Fördelat på livssituation

Resultatredovisning KRAV-konsumenten

Profil frekventa KRAV-köpare 22% av målgruppen, eller ca 1.500.000 personer säger sig köpa KRAV-märkta produkter så ofta de kan. Denna grupp skiljer sig inte nämnvärt från dem som säger sig köpa ekologiskt märkta produkter lika ofta Största skillnaderna är i ålder, där yngre i högre utsträckning köper ekologiskt märkta produkter i allmänhet, medan äldre i högre grad köper KRAV

Uppfattning om Krav – skillnader mellan kedjor Resultatredovisning Uppfattning om Krav – skillnader mellan kedjor

Kännedom om och inställning till KRAV

Attityd till KRAV per kedja

Jämförelse KRAV – EMV ekologiskt

Hållbar livsstil

Könsskillnader i förhållandet till KRAV Resultatredovisning Könsskillnader i förhållandet till KRAV

Könskillnader fördelat på ålder, utb och ink.

Könskillnader fördelat på ort och livsstadium

Hur lojala kunder har KRAV och vad skiljer lojala kunder från andra? Resultatredovisning Hur lojala kunder har KRAV och vad skiljer lojala kunder från andra?

Lojalitetstrappa Antal personer Andel av målgruppen 6.680.000 41% minskning 60% 3.950.000 39% 44% 2.390.000 51% 22% 1.180.000 33% 22% 790.000 Var åttonde person i Sverige* utger sig för att vara en mycket lojal KRAV kund! *15 år och äldre som är helt eller delvis ansvarig för hushållets inköp av livsmedel

Skillnad lojala KRAV-kunder och allmänheten

Skillnad lojala KRAV kunder och allmänheten

Skillnad lojala KRAV kunder och allmänheten Den typiska lojala KRAV kunden är en yngre, välutbildad kvinna utan barn som tjänar bra och inte bor på landet

Hur KRAV kan bli ännu bättre! Resultatredovisning Hur KRAV kan bli ännu bättre!

Prioriteringsanalys – vilka faktorer som påverkar konsumenternas köpbeteende Värdena på axlarna är indexerade och utgångspunkt för indexeringen är snittvärdet Ju längre till högre desto viktigare och ju högre upp desto bättre uppfattas KRAV relativt övriga märken. De markerade attributen bör således prioriteras

Drivkrafter bakom köp av KRAV-märkta varor För att ytterligare tydliggöra betydelsen av de attribut som har störst påverkan på konsumenternas köpbeteende visas nedan deras relativa värden för de olika köpbeteendena. Värdet för allmänheten är utgångspunkten för jämförelsen och de får alltså värdet 100. Nästan 4 gånger så många av dem som köper KRAV så ofta de kan upplever att KRAV smakar gott jämfört med de som köper sällan eller aldrig. För att förbättra sin position bör KRAV i första hand arbeta med att förstärka konsumenternas uppfattning om KRAV på ovannämnda attribut. Köper oftast (23%) Köper ibland (50%) Köper sällan eller aldrig (27%) Smakar gott 171 Rekommenderas av vänner 175 Prisvärt 163 Expertkunskap bakom 157 Större biologisk mångfald Smakar gott 100 Rekommenderas av vänner Prisvärt 88 Expertkunskap bakom Större biologisk mångfald Smakar gott 46 Rekommenderas av vänner 63 Prisvärt 50 Expertkunskap bakom 52 Större biologisk mångfald 53 Värdena i bilden är indexerade och allmänhetens värde är satt till 100

Jämförelse mellan två viktiga grupper Två målgrupper som i hög grad attraherar livsmedelsbranschen är yngre personer och barnfamiljer. De yngre har en mycket positiv uppfattning om KRAV, men upplever det inte mer prisvärt än någon annan, dvs på samma nivå som allmänheten Barnfamiljerna är uppfattar KRAV som mindre prisvärt än genomsnittet, men uppfattar KRAV något mer positivt på övriga faktorer jämfört med allmänheten Dessa två målgrupper är i många fall nyckeln till att få en bra position i dagligvaruhandeln och med ovanstående resultat i åtanke ser det ut som om fokus bör läggas på att få KRAV att upplevas som mer prisvärt och detta åstadkoms bäst genom att trycka på smak, expertkunskap och att man bidrar till en större biologisk mångfald . Då kan man även anta att Krav oftare än idag skulle rekommenderas. Köper oftast (23%) 16 – 34 år (27%) Barnfamiljer (37%) Smakar gott 171 Rekommenderas av vänner 175 Prisvärt 163 Expertkunskap bakom 157 Större biologisk mångfald Smakar gott 129 Rekommenderas av vänner 175 Prisvärt 100 Expertkunskap bakom 114 Större biologisk mångfald 120 Smakar gott 108 Rekommenderas av vänner 100 Prisvärt 88 Expertkunskap bakom 105 Större biologisk mångfald 107 Värdena i bilden är indexerade och allmänhetens värde är satt till 100

Sammanfattning och rekommendation

Rekommendation För att stärka attraktionskraften hos KRAV-märkningen rekommenderar vi KRAV att fokusera på att stärka relationen med framför allt yngre människor och barnfamiljer. Dessa grupper har en positiv uppfattning om KRAV, vilket i och för sig majoriteten av befolkningen har, men barnfamiljer upplever KRAV som mindre prisvärt än andra och de yngre upplever det lika lite prisvärt som alla andra. Med tanke på den ekonomiska situation som många barnfamiljer och yngre befinner sig i så är detta viktigt aspekt att ta i beaktning. Yngre människor handlar också generellt sett mer ekologiska produkter än äldre, men de köper mer med annan ekologisk märkning än vad de köper KRAV Viktigt att kommunicera att KRAV-märkningen (till skillnad från EMV eko) baseras på expertkunskap, att det bidrar till en biologisk mångfald och att det smakar gott för att motivera ett högre upplevt pris. Förmodligen skulle KRAV även rekommenderas av vänner i högre utsträckning om det upplevdes som mer prisvärt

Appendix 1 Publiceringsregler

Publiceringsregler Rapport, som innehåller resultat från undersökning utförd av TNS SIFO, på kunds uppdrag, är Kundens egendom. Dvs KRAVs. Om en licenskund till KRAV vill använda informationen, så fråga oss! pia.hogstrom@krav.se Alla immateriella rättigheter vad gäller innehåll, layout och dokumentation innehas av TNS SIFO. TNS SIFO skall ge sitt samtycke till publicering av undersökningsresultaten. Följande skall ingå i all publicering: Frågornas exakta lydelse Den intervjuform som använts i undersökningen, t ex telefonintervjuer, webbenkäter eller postala enkäter Undersökningspopulation, t ex intervjupersonernas ålder Antal intervjupersoner Tiden för fältarbetet Urvalsmetod om annan metod använts än en som är slumpmässig i alla steg Publicerade undersökningsresultat skall normalt ej vara baserade på mindre än 1000 intervjuer. Kunden skall alltid ange TNS SIFO eller dess kända varumärken som källa. Om missvisande information publiceras ligger det i TNS SIFO intresse att korrekta uppgifter redovisas, vilket kan åtgärdas av TNS SIFO.