Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

© Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 1 Rapport: Svenskt Sigill- en kartläggning av konsumenternas attityder Utdrag ur.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "© Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 1 Rapport: Svenskt Sigill- en kartläggning av konsumenternas attityder Utdrag ur."— Presentationens avskrift:

1 © Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 1 Rapport: Svenskt Sigill- en kartläggning av konsumenternas attityder Utdrag ur Mat i Sverige - Våren 2009 Beställare: Svenskt Sigill, Magnus Erstrand Sören Persson Konsult: Agneta Hallström Augusti 2009

2 © Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 2 Frågorna är ställda inom ramen för Mat i Sverige, en postal undersökning som Synovate genomför årligen Målgrupp: Individer i åldern 16-70 år, obundet slumpmässigt urval ur befolkningsregistret Antal respondenter: 839 personer Respondenterna har besvarat en enkät utskickad per post Undersökningen genomfördes under maj-juni 2009 (vecka 20-25) Om undersökningen

3 © Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 3 Svenskt Sigill Kännedom symboler/varumärken 2004-2009 Bas: Samtliga Fråga: Vilka av följande symboler/varumärken känner du till? Bas: Samtliga (839 personer) Vår- 2009 2008200720062005 Känner till KRAV96 9596 Känner till Svenskt Sigill 6151504236 Känner till Nyckehålsmärkning 96 9796 Känner till Rättvisemärkning 4838321931

4 © Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 4 Svenskt Sigill Kännedom symboler/varumärken Vår-2009 Bas: Olika undergrupper Fråga: Vilka av följande symboler/varumärken känner du till? KönÅlder Män % (426) Kvinnor % (413) 16-25 år % (139) 26-45 år % (324) 46-70 år % (353) Känner till KRAV9597 9994 Känner till Svenskt Sigill 6062637350 Känner till Nyckelhålsmärkning 969799 93 Känner till Rättvisemärkning 4254575837

5 © Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 5 Svenskt Sigill Kännedom symboler/varumärken Vår-2009 Bas: Olika undergrupper Fråga: Vilka av följande symboler/varumärken känner du till? HushållstypBarnfamiljer Unga vuxna utan barn (16-29 år) % (114) Vuxna utan barn (30-70 år) % (333) Förskole- barn % (143) Tonåringar % (222) Barnfamiljer Totalt % (366) Känner till KRAV9994999697 Känner till Svenskt Sigill 7652686566 Känner till Nyckelhålsmärkning 999497 Känner till Rättvisemärkning 6839535052

6 © Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 6 Kännedom om Svenskt Sigill 2004-2009 Bas: Samtliga

7 © Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 7 Kännedom om Svenskt Sigill 2004-2009 Bas: Olika undergrupper

8 © Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 8 Förtroende märkningen Svenskt Sigill Vår– 2009 Bas: De som känner till Svenskt Sigill (513 personer) Fråga: Om det i butiken finns en möjlighet att välja mellan olika livsmedel av samma sort, vad är då din uppfattning om produkter som är märkta med Svenskt Sigill? Bas:Känner till Svenskt Sigill % (513 personer) Bäst av alla produkter man kan köpa7 Tillhör de bättre63 Tillhör varken de bättre eller sämre29 Tillhör de sämre4 Ej svar1

9 © Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 9 Förtroende märkningen Svenskt Sigill 2006 – 2009 Bas: De som känner till Svenskt Sigill (513 personer)

10 © Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 10 Medvetet val av produkter märkta med Svenskt Sigill 2009 Bas: De som känner till Svenskt Sigill (513 personer) Fråga: Om du tänker på de tillfällen då du köper produkter som är märkta med Svenskt Sigill. Hur vanligt är det att du medvetet väljer produkterna just för att de är märkta med Svenskt Sigill? Bas:Känner till Svenskt Sigill % (513 personer) Vanligt33 Mycket vanligt8 Ganska vanligt25 Varken eller37 Ganska ovanligt12 Mycket ovanligt15 Ovanligt27 Ej svar1

11 © Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 11 Medvetet val av produkter märkta med Svenskt Sigill 2009 Bas: De som känner till Svenskt Sigill (513 personer)

12 © Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 12 En kvalitetsmärkning för livsmedel - hur viktigt är det att den står för… Bas: Samtliga (839 personer) Fråga: Om du tänker dig en kvalitetsmärkning för livsmedel. För din del, hur viktigt är det att en sådan kvalitetsmärkning står för följande för att den ska påverka dina val? Bas: Samtliga (839 personer) Att produkten kommer från svenska jordbrukare och odlare Höga krav på säkra livsmedel God djuromsorg Miljöansvar Viktigt80909290 Mycket viktigt42626658 Ganska viktigt38282632 Inte särskilt viktigt15556 Inte alls viktigt3121 Ej svar2323

13 © Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 13 Svenskt Sigill - Vad märket innebär Bas: De som känner till Svenskt Sigill (513 personer) Fråga: Hur väl tycker du att följande stämmer överens med din uppfattning om vad Svenskt Sigill står för? Bas: Känner till Svenskt Sigill (513 personer) Att produkten kommer från svenska jordbrukare och odlare Höga krav på säkra livsmedel God djuromsorg Miljöansvar Stämmer bra91838280 Stämmer mycket bra684038 Stämmer ganska bra23434442 Stämmer inte särskilt bra27810 Stämmer inte alls1231 Ej svar7888

14 © Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 14 Tack! Vår nyfikenhet är er.


Ladda ner ppt "© Synovate 2009 12.00 8.70 5.48 4.63 8.24 5.73 5.27 10.7012.200.50 3.41 1 Rapport: Svenskt Sigill- en kartläggning av konsumenternas attityder Utdrag ur."

Liknande presentationer


Google-annonser