UnosUno Forskningsprojekt En-dator-per-elev-satsningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Centrala innehåll och kunskapskrav
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Ersättning, förbättring eller förändring
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
VART SKA VI…?.
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
The big 5 1.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Svenska p Svenska p.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Björknässkolan Nacka kommun
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Hur gör man en debattartikel?
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
IKT och lärplatta i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

UnosUno Forskningsprojekt En-dator-per-elev-satsningar 2011-2013 Annika Andersson Tomas Englund Åke Grönlund Mathias Hatakka Isabella Norén Matilda Wiklund Örebro University, Sweden

UnosUno 2010-2013 11 huvudmän: Nacka, Köping, Västerås, Falkenberg, Sollentuna, Helsingborg, Malmö, Lysekil, Täby, Botkyrka, Pysslingen 23 skolor – c:a 11 000 elever och 900 lärare Projektets mål: “identifiera vilka effekter genomförandet av en dator en elev har haft på elevers lärande och utveckling, pedagogers roll och arbetssätt samt se hur elevers resultat i skolan har påverkats” Gemensam inledning, vi presenterar oss. Jag kan ta innehållet på denna slide: Matilda

Variabler för undersökning Elevers resultat Elevers utveckling Elevers lärande Elevers kunskapsutveckling Elevers samarbetsförmåga Elevers förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra Pedagogers förändrade roll och arbetssätt Projektfaktorer: effektivt införande Förändringar skolledningen har genomfört och hur de arbetar för att stötta pedagogerna och elevernas kunskapsutveckling Samverkan mellan hem och skola Olika generella analysperspektiv genus socioekonomisk bakgrund … Annika

Aktiviteter Elevenkäter Lärarenkäter Ledarenkäter Elevintervjuer Lärarintervjuer Intervjuer med ledare Lärarforskarprogrammet Klassrumsstudier – observationer Pedagogiska seminarier Dokumentanalys (policy) Betyg Matilda

Hur gör man 1:1 bra? Vanliga, men knepiga frågor: Är 1:1 bra? Hur blir det med 1:1?

1:1 betyder bara att vi har en dator per elev i skolan 1:1 betyder bara att vi har en dator per elev i skolan. Men vad ska man lära sig med 1:1?

Olika typer av kunskaper Kärnämnen/baskunskaper ”21:st century skills” 1.      Analysförmåga 
Beskriver orsaker och konsekvenser. Föreslå lösningar. Förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar. 2.      Kommunikativ förmåga 
Samtala. Diskutera. Motivera. Presentera. Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera och redovisa 3.      Metakognitiv förmåga
Tolka. Värdera. Ha omdömen om. Reflektera. Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang. Avgöra rimligheten. Välja mellan olika strategier. Pröva och ompröva.  4.      Förmåga att hantera information 
Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet. 5.      Begreppslig förmåga
Förstå innebörden av begreppen. Relatera begreppen till varandra. Använda begreppen i olika/nya sammanhang. Kompensation för särskilda behov http://laughingsquid.com/one-year-old-baby-thinks-magazine-is-an-ipad-that-does-not-work/ Matilda

”Det här är ett långsiktigt jobb” (rektor) - Förändringsprojektet 1:1 Gartner’s Hype Cycle Källa: Gartner (2012)

År 1 År 2 År 3 År 4 År 5 Skaffa datorer Teknisk lärarutbildning typ PIM IT-pedagoger Prövande undervisning Pedagogisk fortbildning, typ Tänk Om ”Lärspridare” Nätverket kraschar Organiserad pedagogisk utveckling med definierat helhetsansvar; Rektor och arbetslag Etablerade och testade metoder Kunskapsbank Enhetlig ”digital lärmiljö”

Digitalisering och lärande Det är inte tekniken i sig utan de arbetssätt den möjliggör som är det intressanta "- De viktigaste frågorna idag handlar inte om tekniken, utan om pedagogiken” (Hans Nilsson IK-strateg Täby: IKT & Lärande)

Målet: “produktivt användande” Alla lärare på skolan är “digital litterata”, arbetar tillsammans med kvalitetstestade metoder där tekniken används på bästa möjliga sätt. Det finns en tillräckligt stor och användbar “bank” av delade pedagogiska resurser som regelbundet används av alla. Det finns en “enhetlig digital lärmiljö” Datorer används inte för att ersätta lärare utan som ett verktyg för dem att förbättra undervisningen. Arbetssätten innehåller teknikbaserad innovation som en grundval.

SAMR-modellen Hur digital teknik tar plats i skolan S – Substitution/ersättning A – Augmentation/förbättring M – Modification/förändring R – Redifinition/omdefiniering Reuben Puentedura (2009)

Vad betyder omvandling? Wiki.edu.sollentuna.se

I ett vidare perspektiv… ”…utmaningen för läraren är inte bara att använda datorn i undervisningen, utan att i grunden förstå hur förutsättningarna för utbildning och lärande förändras i ett digitaliserat samhälle”. (Svärdhagen 2012) http://etik.blogspot.se/2012/10/jag-tar-mig-friheten-att-utmana- tanken.html

Teknikens roll Unosuno: förstärkande-utvecklande  Typ av kunskap Förstärkande modell Utvecklande modell Mål Kärnämnen/”bas-kunskaper”   Träningsprogram Övervaknings-program Mätningsprogram (test, enkäter) Nya metoder. t.ex. ”skriva sig till läsning” och ”skriva sig till mattekunskaper” Definierade, men svårmätta på högre nivåer (t.ex. problemförståelse, problemlösningsstrategier i matematik) ”21:st century skills” Nya arbetsuppgifter och metoder (söka, tolka, analysera, presentera, skapa) Mer kommunikativ roll för lärare och elever (feedback, samarbete, lärplattformar) Mer interaktivitet Mer odefinierade (Embryo:Digital läsning) Särskilda behov Nya möjligheter, t ex talsyntes, ”talande tangentbord” Nya arbetsuppgifter och metoder Väl förstådda problem

Datoranvändning i olika ämnen … inga förändringar 2011-2013 Datorn används mest Datorn används minst SO/Samhällskunskap/historia Idrott/ Idrott & Hälsa Svenska Matematik NO/Naturkunskap Slöjd

Vad datorn används till Grundskola Gymnasium Söka information, t.ex. på Internet Skriva uppsatser, inlämningsuppgifter, anteckningar Göra presentationer Hålla ordning på mina anteckningar Dela dokument ökar under åren Sociala medier (Blogga, Facebook, Twitter, etc.) har fallit bort från (elevernas) topp-lista.

Vad datorn sällan/aldrig används till… Kommunicera med människor i andra länder Skapa och publicera hemsidor Spela spel (undervisning) Matematikövningar

Praktiken: fokus på traditionella kunskaper och metoder  Typ av kunskap Förstärkande modell Utvecklande modell Mål Kärnämnen /”bas-kunskaper”   Träningsprogram Övervaknings-program Mätningsprogram (test, enkäter) Nya metoder. t.ex. ”skriva sig till läsning” och ”skriva sig till mattekunskaper” Definierade, men svårmätta på högre nivåer (t.ex. problemförståelse, problemlösningsstrategier i matematik) ”21:st century skills” Nya arbetsuppgifter och metoder (söka, tolka, analysera, presentera, skapa) Mer kommunikativ roll för lärare och elever (feedback, samarbete, lärplattformar) I stort sett odefinierade (Embryo:Digital läsning) Särskilda behov Nya möjligheter, t ex talsyntes, ”talande tangentbord” Nya arbetsuppgifter och metoder Väl förstådda problem

Exempel lärarforskning: Skriva sig till läsning Alla lågstadieskolor i Sollentuna. Annika Agélii Genlott, Sara Penje Svenska, matte Förbättra läsinlärning och förståelse för matematik genom skrivning och kommunikation Kvasiexperiment med kontrollgrupp (88 elever). H4-test och språk/textanalys enligt Språket lyfter, samt kvalitativa observationer, Resultat: Eleverna läser bättre, skriver bättre och får bättre resultat i matte i testgruppen jmf med kontrollgruppen

Exempel lärarforskning: Levandegjord litteraturhistoria Milstensskolan, Täby. Carin Gustafsson Svenska, litteraturhistoria Manusskrivning och digital inspelning av ett radioprogram/intervju där eleverna genom frågeställningar och dramatik/retorik, belyser ett författarskap och människors sätt att leva och tänka under en vald litterär tidsperiod Kvalitativ bedömning av elevarbeten Resultat: Eleverna visade motivation trots att arbetet inte betygsattes. Eleverna visade teknisk och källkritisk kompetens samt förmåga till inlevelse i den tidsepok och det författarskap de belyste

Exempel lärarforskning:1:1-datorn och källkritiken Skarpängskolan, Täby. Jenny Wilandh SO-ämnen Hur kan undervisning med 1:1 förstärka arbetet med källkritik på Internet? Kvalitativa bedömningar av elevresultat och process. Skriftlig utvärdering samt muntligt förhör Resultat: Eleverna tog ansvar för undervisningens fokus med egna kreativa förslag och för gruppdiskussionerna. Eleverna visade kunskapsutveckling inom källkritik samt hög grad av motivation

Hur ser bra elevuppgifter ut? Tänk om! Tänk nytt! Eller? Tydliga instruktioner! Begränsade men öppna uppgifter med progression Eleverna får själva utvärdera arbetsområdet och sin insats Flexibilitet och vardagsanknytning Elever skapar sitt eget sätt att lära sig (egna vägar – learning trajectories)

Välintegrerat i vardaglig planering Koppla till LPP:n, eller motsvarande, där det finns en sammanställning över vilka mål eleven skulle ha uppnått efter genomfört moment i form av exempel och direkta faktakunskaper. Eleven kan på detta sätt både få en tydlig bild av vad som förväntas och olika sätt att tillägna sig denna kunskap på. Arbetet blir då varierat och ger möjligheter till att arbeta både utifrån inlärningsstil och "dagsform".

Gemensamma resurser Förr datorn  nu nätverk och moln Gemensamma kommunala resurser – nätverk Utnyttja molntjänster Skolbibliotek; länkar, kvalitetsgranskning Öppna lärresurser: http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/digitala-larresurser/sok-med-spindeln Det tilldelar skolledning och kommun/huvudman en viktig roll

Lärarnas önskelista: Behoven förändras efter hand 2011 efterfrågades datorutbildning för lärarna, 2012 och 2013 efterfrågades i ökad grad datorutbildning för eleverna Teknik/support/infrastruktur är högprioriterat alla tre åren Kollegiala diskussioner och tid för gemensamma utvecklingsarbeten efterfrågas i allt högre grad av lärarna Ämnesspecifika kvalitetstestade resurser efterfrågas Ledningsstöd och gemensamma mål efterfrågas i allt högre grad av lärarna

Lärarnas självuppfattade IKT-kunskaper 2013

Lärarnas upplevelse av pedagogik med 1:1-undervisning Grundskolan Gymnasiet Över 70 procent upplever sig bekväma med 1:1-undervisningen 66 procent av lärarna anger att de har förändrat de uppgifter de ger eleverna sedan de började med 1:1-undervisning Nästan 60 procent upplever sig bekväma med 1:1 undervisning Drygt 60 procent av lärarna anger 2012 att de har förändrat de uppgifter de ger eleverna sedan de började med 1:1-undervisning

Lärarnas bedömning av 1:1 i undervisningen

Lärares upplevda förändringar Förbättringar Försämringar Datorn används mer Mer flexibilitet Mer multimodalitet Andra källor och läromedel Andra redovisningsformer Nya arbetsprocesser Mindre papper Tekniska problem Elever distraheras av datorerna Risken för fusk ökat

Är det roligare? Grundskolan: 89 % av lärarna anser att 1:1 inneburit roligare arbetssätt för eleverna och nästan lika många (87 %) att det inneburit roligare arbetssätt för lärarna Gymnasiet: 61 % av lärarna anser att 1:1 inneburit roligare arbetssätt för eleverna och drygt hälften (53 %) att det inneburit roligare arbetssätt för lärarna.

Negativt med 1:1 I fritext beskrev lärarna i 2012:års enkät också pedagogiska eller effektivitetsmässiga förluster eller försämringar kopplade till 1:1. Där svarade de flesta som besvarade frågan att tekniska problem innebar den största förlusten eller kanske snarare det största problemet. Ett par lärare nämnde att elever distraherades av datorerna. Den tredje vanligaste svarskategorin var Nej/Inga. Några nämnde “copy paste-syndromet” och fusk. Så…inlåst plattform inte bra?

Problem: ökat ensamarbete – eller inte?

Elever – vad är det sämsta med 1:1? (Grundskolan) ”Att man måste komma ihåg att ladda den varje kväll. Att behöva bära den fram och tillbaka och att man kan även känna att man får ont i nacken, i ryggen, man blir trött, man får ont i ögonen”

Elever – vad är det sämsta med 1:1? (Gymnasium) ”Trasig dator/dålig dator= ökad sårbarhet (man kan inte hänga med i undervisningen, arbeten går förlorade etc)”. Datorn används till annat (än skolarbetet). FB/datorn distraherar/kan ej koncentrera mig. Negativ arbetsmiljö/tungt/jobbigt för ögonen.

Problem: Sociala medier och spel distraherar? Problemen förefaller störst på gymnasiet och i början men är delvis möjliga att motverka med gemensamma satsningar Oron kvarstår bland såväl elever som lärare Åtgärder varierar från ignorera, via tjata till att motivera elever samt överväga förändringar som gör undervisningen intressantare eller inte ger utrymme för distraktioner Lärare oeniga om huruvida distraktionen ökat med datorerna eller bara bytt skepnad Eleverna tycker att de borde klara av att inte distraheras men att det är svårt

Exempel lärarforskning: Distraktioner Edströmska gymnasiet, Västerås Åsa Bergsköld & Lena Wallberg ”Datorn som hjälpmedel eller stjälpmedel?” Experiment med tre jämförbara klasser: 1 utan dator 1 med dator utan Internet 1 med dator och Internet Observationer och självuppskattning Resultat: inga större skillnader vad gäller betyg eller distraktionsmoment mellan grupperna. I de fall där (förvisso marginella) skillnader identifierades så var de i samtliga fall till datorns fördel. De som använde dator (med eller utan Internet) fick i mindre utsträckning betyget F och kände sig mer koncentrerade på uppgiften.

Exempel lärarforskning: Nspirerande lektioner Pauli gymnasium, Malmö Magnus Dahlström NO Öka elevers fokus på lektionerna, öka elevernas medvetenhet om deras framsteg på lektionerna; Minska distraktionen från sociala medier Nspire är ett generellt lektionsverktyg där man kan lägga upp bl.a. material, enkäter, kommunicera med elever och övervaka deras aktiviteter Lektionsanteckningar (lärare), elevutvärderingar, stickprov på elevaktiviteter Resultat: Större användning av utvärderingar (varje lektion). Bättre kontroll av elevernas aktiviteter CREATIVE COMMONS

Lärarforskning: Sociala medier och elevinteraktion i undervisningen Skogstorpsskolan, Falkenberg Lars Johnsson, Thomas Svensson & Leif Sandlund SO Belysa användning av sociala medier inom undervisning. Särskilt fokus på sociala mediers inverkan på deltagarnas interaktion, samarbete och diskussioner Kvalitativa observationer, lärarenkät Resultat: Eleverna visade god aktivitet och interaktion. Resonemang i samspel kunde lättare iakttas

Arbetsmiljöproblem: ökad kommunikationsbelastning för lärarna Arbetsmiljöproblem: ökad kommunikationsbelastning för lärarna? Nej, det verkar inte så Eleverna Lärarna Jag är mer tillgänglig, det är huvudsakligen positivt 51% Inga avgörande konsekvenser 43%

Många aktörer måste samarbeta Vem? Vad? LPP Skolhuvudman Rektor Arbetslag IT-pedagoger Lärare Elever Föräldrar Definiera ”21 century skills” Gemensamma resurser, nätverk, plattformer… Upphandling, drift, support Organisera, följa upp pedagogiskt samarbete, utveckling Gemensamma pedagogiska resurser Målinriktat arbete Ansvarsfördelning

Lärarna inför framtiden Fortsätta utvecklas Ökad flexibilitet och kreativitet i sin undervisning Satsa på att utveckla specifika material och upplägg inom sina ämnesområden och ämnesgemensamma temaarbeten. Några efterlyser mer reglering och möjligheter att övervaka elevernas datoranvändning.

”Det intressanta är om lärarna är öppna för det nya och vågar prova om så bara en liten grej. Om den öppenheten finns så kommer vi at ligga bra till i utvecklingen om den inte finns kommer det att gå sämre. Det gör inget at vi använder datorn olika mycket. Men det är viktigt att alla kan se och använda de uppenbara fördelarna som den ger till skolarbetet” (Lärare grundskolan 2012). Det har varit jobbigt med att få tekniken att fungera men den fungerar mycket bättre nu och då är det viktigt att vi verkligen börja tänka pedagogiskt. Hjälpa varandra, visa vad vi gör, gå in i varandras klassrum och observera. Vi kan inte låta tekniken hindra oss längre! (Lärare gymnasieskolan 2012)