Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Samtala om böcker.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Arbetsterapi i skolan.
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Världens bästa skola Linda Norberg.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Eller formativt lärande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Språklig medvetenhet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Skolutveckling via digitala medier
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
En guide för arbeten i SO
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Lära för livet!.
Svenska – skriva berättelser
Varför just ämnet fysik?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Presentationens avskrift:

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande Lust till lärande Entreprenöriellt lärande Aktivt lärande Ämnesintegration Nya skolan till hösten

Ett nytt sätt att tänka kring lärande Ett lärande där eleven är aktiv, ansvarstagande och problemlösare. En modern pedagogik med en dator till varje elev och ett ämnesövergripande arbetssätt för att skapa förståelse för helhet och sammanhang. En skola som genomsyras av ett entreprenöriellt förhållningssätt.

Entreprenöriellt lärande På den nya skolan ser vi på lärande som en aktiv process där eleven är aktiv och skapande i sitt eget lärande. Detta sker genom ett ämnesintegrerat projektbaserat arbetssätt – entreprenöriellt lärande.

Varför ett projektorienterat arbetssätt? att integrera ämnen och skapa helhet och översikt i undervisningen och lärandet. att ge eleverna möjlighet att lära sig arbeta på ett planerat och självständigt sätt under strukturerade och kontrollerade former. att ge en överskådlighet av undervisningen eftersom tiden och resurserna är fördefinierade vilket ger en ökad hanterbarhet för eleverna i sitt lärande.

Varför ett projektorienterat arbetssätt? att ge eleverna en möjlighet se sammanhang och förstå undervisningen och sitt eget lärande bättre. Att skapa en upptäckarglädje hos eleverna och ge förutsättningar till individuella behov. Att på många olika sätt att avgränsa och bedöma elevernas arbete, lärande och kunnande.

Varför ett projektorienterat arbetssätt? Ökad möjlighet till en individuell coachning och handledning av varje elev. Ökad möjlighet att göra eleverna medvetna om målen och vad de behöver göra för att uppnå ett betyg. Ökad möjlighet till att arbeta med en individuell utvecklingsplan kopplad till varje elev.

Exempel på ett projektarbete Arbetslag 7 strök alla vanliga lektioner förra veckan och arbetade med projekt - teater. Måndag till torsdag Eleverna arbetade med projektet i basgrupper.

Så här blev ett resultat av några elever som läser spanska som sitt språkval Varsågoda…………….

Projektarbete – en annan form av uppgifter Uppgifter som kan utformas utifrån individuella intressen. Uppgifter där eleverna får vara med och skapa sin kunskap istället för att lära in något som läraren skapat eller en läroboksförfattare skapat. Uppgifter som kan göras av alla och varieras beroende på bakgrundskunskaper och betygsmål G-MVG.

Exempel på uppgift i ett aktivt lärande Uppgift språkval: Skriv en dockteaterpjäs som sedan filmas. Man lär sig nya ord och utökar sitt ordförråd – man tar reda på de ord som man behöver för att berätta sin historia – inte de ord som står i gloslistan. Man tränar på att skapa och formulera meningar fritt på språket och lär sig hur språket är grammatiskt uppbyggt – istället för att sitta och fylla i lucktexter på ord som fattas i en text. Man tränar på att uttala språket fritt och våga prata språket istället för att lära sig uttal genom att läsa från en text. Det finns en mottagare till arbetet som jag gör - om någon annan ska se filmen vill jag ju att det ska bli rätt ord, grammatik och uttal vilket ger en ökad motivation till att det ska bli bra.

Projektarbete – en annan form av lärare Läraren har inte ett facit på vad som är rätt eller fel. Ställer högre krav på läraren att hjälpa elever att utvecklas och komma vidare i sin kunskapsutveckling – eleven kan inte sitta av tid på lektioner genom att skriva av text eller inte göra något alls, vilket sen upptäcks när det blir prov. När man ska visa upp hur långt man kommit varje dag och vad man lärt sig kan man inte smita undan och det blir roligare att lära när man hela tiden får feedback på det man lär sig.

Projektarbete – en annan form av läromedel I stället för att utgå från speciella läroböcker hämtas kunskap till det man behöver från många olika ställen/källor. Internet, böcker, läroböcker, lärare, experter m.m Här är datorn ett verktyg i lärandet i stället för läroboken. Skapar en kritisk källanalys och tolkande av olika sorters information.

Projektarbete – en annan form av lärande Ökar elevernas egen förmåga att se sitt lärande och hur de utvecklas. Det blir klart och tydligt vilka mål eleverna ska uppnå och hur de har uppnått målen. Enklare att utvärdera sitt arbete och se vad som behöver utvecklas till nästa projekt. Utvecklar elevernas entreprenöriella kompetenser samtidigt som de uppnår kunskapsmålen.

Målet med projektarbete Är att det ska leda till en ökad måluppfyllelse bland eleverna där alla elever uppnår minst godkänt i alla ämnen. Är att det ska leda till en roligare skola där eleverna kommer till skolan för att de vill lära och fortsätter sitt lärande även hemma. Är att skapa en lugnare skolmiljö där fokus ligger på lärandet och skolarbetet.

Den nya skolan på Väster