E-tjänster som funkar Stefan Johansson, Funka

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Atomer, molekyler och kemiska reaktioner
Advertisements

BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Handledning för innehavare och kontaktpersoner i JPBS.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
IPad grundkurs.
Skapa ett video-CV på YouTube
Varför är det viktigt att mäta?
Intagningssystemets databas Ögonblicksbild Kopia av intagningsdatabasen Uppdateras 3 ggr per dag 07:15 – 12:15 – 15:15 Roller Skola, kommun Periodiseras.
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Metodstöd.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Solanderskolan presenterar
Bild 1 Arbetsförmedlingen – nytt från 2008: •AMS och Länsarbetsnämnden upphör som egna myndigheter och som organisatorisk nivå. •Ersätts av den nationella.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Titulatur.
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Access med Sebastian och Robert
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Mål och betygskriterier
Echolog En vidareutveckling.
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
- Hur vet vi om vi har lyckats?
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Funktionen SA10-Grupper. Följande typer av grupper finns: - Grupp i kurs hör alltid ihop med en kurskod - Grupp i program hör alltid ihop med en programkod.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Behöriga,
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
INFORMATIONSHANTERING Tips & råd av Anna Maria & Joakim
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö En ny betygsskala.
Stefan Johansson Informationskvalitet - Jämförelse av hur några kommuner informerar om ämnet skolskjuts.
En PowerPoint om PowerPoint
Nätbaserade kurser.
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Installatörsundersökningen Bakgrund för våra installatörsundersökningar Under 2008 utförde vi vår första installatörsundersökning och valde då att.
Manual: Att lägga till personer i en grupp. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsregistrering SAFF har skapat en förenklad version på hur ni i föreningarna lägger upp era medlemmar. Har ni frågor ring Marika Holm på
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Stefan Johansson Är det åldern som är problemet?
Delaktighet.
Anställningsintervjun
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Google SketchUp Del 1.
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Diskussionstillfälle 4
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UG
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UG
Råd till framtida Arionstipendiater Sök! Det är det bästa råd jag kan ge. Förbered dig noga, tänk igenom vilket material du vill presentera om ditt område.
Synpunkter, klagomål och beröm
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
1177.se och Hitta och jämför vård Sammanställning av förändringar
BILDSVEP VAD INGÅR I EN BYGGLOVSANSÖKAN BÖRJAR STRAX.
Ändra sökordsmallen i GynOp
Från databas till Excel
Tryck på F5 om bildspelet inte startar automatiskt
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Repetition Del 1.
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Den här presentationen innehåller:
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

E-tjänster som funkar Stefan Johansson, Funka Hans-Peter Aineskog, Mittbygge Gustav Ruthgård, Logica

Samarbete mellan fyra parter Kommuner Avesta, Borlänge, Eskilstuna Göteborgsregionen Göteborg, Alingsås, Ale, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, Stenungsund, Orust, Tjörn, Lilla Edet, Öckerö Haninge, Hässleholm, Kristianstad Linköping, Lund, Malmö, Norrtälje Riges-nätverket Sundsvall, Timrå, Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand Skellefteå, Sollentuna, Varberg Västervik, Örebro Funka Nu: Stefan Johansson Analyser, prototyper och användartester Mittbygge: Hans-Peter Aineskog Tillhandahåller information och tjänster kring bygga & bo Logica: Gustav Ruthgård Utvecklar och driftar e-tjänster Samarbetet sker inom ramen för Funkas kommunprojekt

En kort bakgrund…

Kommunala e-tjänster… Är ofta ologiska och svåra, tycker användarna Fungerar sinsemellan väldigt olika Kastar användaren hit och dit mellan olika gränssnitt Saknar best practice och är sällan testade/utvärderade på djupet.

Det går ett blankett- spöke genom de kommunala webbplatserna. Vi har väldigt svårt att frigöra oss från de gamla pappers-blanketterna. Bilder från www.chuck-a-con.net/ samt från www.harnosand.se

Att göra ett formulär av en pappersförlaga och sedan låta någon ta emot det via e-post är ingen e-tjänst…

Service online bör dra nytta av webbens alla möjligheter

Ett bra exempel är placering av borrhål för värmepumpar på www Ett bra exempel är placering av borrhål för värmepumpar på www.stockholm.se

Vad försöker vi uppnå? Ett sätt att stegvis förbättra e-tjänsternas effektivitet Ökat fokus på användarna Metoder som kan användas för utvärdering Kravunderlag som är begripliga för alla parter Samspel mellan information och tjänst Samspel mellan externwebb och bakomliggande system

Så vi tog det mest komplexa vi kunde hitta…

Bygglov Snårigt regelverk Skillnader på kommunal nivå Kräver mycket underlag Många inblandade parter Stark traditon av ”så här har vi alltid gjort” Hysteriskt fokus på lagtexten

Bygglov, rivningslov, föranmälan… På normalsvenska skulle vi säga ”tillstånd”. Lov betyder i det här sammanhanget inte ”när vi ska vara lediga”.

Vad har vi gjort? Tillgänglighetsrevision Prototyp Ändringar i befintlig tjänst Tester

Tidigare uppbyggnad Ny uppbyggnad 1 Start 7 Area bild 2 Person uppgifter 3 Fastighet 4 Besk- rivning 5 Åtgärd 6 Byggnad 7 Area 8 Material 9 VA 10 Inför Samråd 11Kontroll-ansvarig 12 Hand- lingar 12 Granska 13 Certifikat 14 Signera 15 Skickad Ny uppbyggnad VÄLJ Person Företag VAD 4 Beskrivning 5 Åtgärd 6 Byggnad 8 Materialval VAR 3 Fastighet 7 Area FODRAR 09 VA-val 11 KA 12 Handlingar AV VEM 2 Person 2 Intressenter GRANSKA 12 Granska SKICKA 13 Certifikat 14 Signera 15 Skickad

Tydligare hjälp och stöd Bort med abstrakta ord. Tydligare hjälp och stöd Tydligare uppställningar Övergripande logik Färre steg Tydliga knappar Förenklade texter Logik i flöden

Här blir det tre ”Om… Byt ut ”om” och ”eller” mot dialoger

Resultatet

Vad är e-formulärstjänsten? En tjänst som visar upp formulär. Formulärens sidor och innehåll på sidor skapas i ett speciellt verktyg där man kan dra och släppa komponenter. Formulär kan laddas in och ur i tjänsten utan att själva tjänsten behöver ändras.

Arkitektur

Utgångsläget…

+

Livevisning Nu ska vi försöka gå live genom att på ett osynligt sätt byta dator…

Tillbaka Om livevisningen gick bra så är vi tillbaka i presentationen nu. Och om den inte gick bra är vi tillbaka i alla fall…

Lätta och svåra saker att ändra? Texterna var ibland svåra att förstå och en del formuleringar behövde fixas till. Detta fixades enkelt med det befintliga verktyget, texterna exporterades till en excel fil där de ändrades av verksamhetskunniga och importerades sedan igen i tjänsten.

Lätta och svåra saker att ändra? Tjänsten hade många sidor med lite information på, det behövde bli färre sidor med mer information på varje sida. Detta fixades med det befintliga verktyget, innehållet på sidorna flyttades ihop av formulärsbyggaren så var det klart. En ny utmaning dök upp i form av vad som skulle visas/döljas beroende på tidigare val. En komponent som döljer visar fält ändrades av en utvecklare så att den även kunde hantera förändringar på samma sida och uppdatera synligheten med hjälp av javascript.

Lätta och svåra saker att ändra? Ordningen på fält, t.ex hur personuppgifterna pressenterades i rader och kolumner var inte optimalt, fälten låg långt ifrån varandra när de skulle ligga tätt ihop. Detta fixades enkelt med befintliga verktyg, komponenterna flyttades runt lite på sidan av formulärsbyggaren så var det klart. Den wizard som används för att skapa nya formulär uppdateras av en utvecklare med bättre standardutseende på vanligt förekommande uppgifter.

Lätta och svåra saker att ändra? Knapparna var inte lätta att förstå och såg konstiga ut, dessutom var det olika utformning på knapparna på olika ställen på sidan. En nytt ”funka” tema har tagits fram där ny utformning av formulären med grund i prototypen men med rötter i befintlig design skapas. Knappar flyttas runt och nya innehålls areor läggs dit. Detta görs av en utvecklare och är ett litet större jobb.

Lätta och svåra saker att ändra? Underskriften bestod i många sidor med lite information dessutom frågades det efter utfärdare på certifikat när man redan loggat in en gång. Antalet sidor har vi inte kunnat ändra på då själva designen i grunden är sådan att vi först måste ta reda på vilket typ av certifikat som skall användas innan vi lägger fram sidan där man skall skriva under. Vi bedömer att det är en för stor insats att ändra mot att slippa se en sida. Vi måste fråga efter vem certifikatsutfärdaren är eftersom det inte alls är säkert att man redan loggat in när man kommer till underskriften, ingången till formulären är många och därför måste vi täcka in alla varianter. Detta blev för mycket arbete för det resulterade förenklingsvärdet.

Vad har vi lärt dig? Färre sidor - bättre överblick - samma information Tänka sammanhang i större grad Tänk på nytt sätt - glöm blankett Enkelt språkbruk ger enklare tjänster Små förändringar har gett ökad tillgänglighet Humanister och teknister -> bra för tillgänglighet Visst fungerar sammarbete över verksamhetsgränser

Fortsatta arbetet Visuell tjänst för bygglov Serveringstillstånd Skolskjuts Synpunkter och klagomål Kulturskola/musikskola

Exempel på visuell tjänst Användaren tänker göra något… …men vet inte om det kräver något slags tillstånd Genom att klicka på bilder kan tjänsten plocka fram rätt information… … och därefter rätt flöde i e-tjänsten