Pedagogisk planering Åk 7 - 9

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Samtala om böcker.
Engelska.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Lokal pedagogisk planering
Svenska p Svenska p.
Ledning och förståelse
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna.
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
© Steve Wretman & Helena Moreau
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Läroplansträff fritidshem
Skriva noveller.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Varför?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Novellanalys.
Svenska – skriva berättelser
Föreläsning Svenska II
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Pedagogisk planering Åk 7 - 9 Tema : Sagan Tid: 4 veckor Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg

Sagan – ett pedagogiskt verktyg Hur och varför kan sagan användas som pedagogiskt verktyg? Sagan kan användas i pedagogiskt arbete på en mängd olika sätt: - Det kan vara så att man bygger upp ett helt tema kring en specifik saga; - Man kan använda sagan som en inspiration för skapande aktiviteter, Sagan är ett effektivt sätt att fånga barnens intresse, eftersom den ofta bjuder på variation och spänning, därför sagan skulle kunna ta en mycket större plats i den pedagogiska verksamheten . Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg

Kursplanens syfte Formulera sig och kommunicera i tal och skrift. Utgå från elevernas erfarenheter och kunskaper Reflektera över traditioner, kulturella företeelser och samhällsfrågor i områden där modersmålet talas. Läsa och annalysera skönlitterature och andra texter för olika syfter. Använda sitt modersmål som ett medel för sin språkutveckling och sitt lärande. Samtal och diskussioner Tanke karta Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg

Centralt innehåll Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier och samt skriva olika typer av texter med anpassning till deras nivåer. Modersmålets grundläggande struktur i jämförelse med svenska. Muntliga presentationer för olika mottagare, uttal, betoning och satsmelodi för att göra sig förstådd. Berättande texter för barn i form av skönlitteratur, sagor och myter. Texternas innehåll och deras typiska ord och begrepp. Seder, bruk och traditioner där modersmålet talas i jämförelse med svenska. Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg

Konkretisering av mål Att utveckla ordförrådet och begreppet på modersmålet. Elevernas förmågor är att föra resonemang om likheter och skillnader mellan modersmål och svenska. Eleven kan utifrån egna referensramar och erfarenheter på ett enkelt, utvecklat och väl utvecklat sätt beskriva och resonera om för eleven viktiga kunskapsområden med anknytning till modersmålet och områden där modersmålet talas. Eleverna kan ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som till viss del eller relativt väl upprätthåller samtalet. Vi går genom vilka kunskaper som krävs för att nå kunskapskraven. Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg

Konkretisering av mål Eleverna kan med sagans hjälp utveckla och förstå sina egna erfarenheter som i sin tur kan utveckla hans eller hennes fantasi men även en förståelse för sin egen situation. Sagan öppnar upp eleven för dialog mellan det lilla jaget och den stora världen. I mötet med sagan förmedlas en dialog mellan det goda och onda där det onda måste besegras. Eleven har en möjlighet att identifiera sig med någon person eller händelse i sagan. Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg

Konkretisering av mål Att utveckla ordförrådet och begreppet på modersmålet. Elevernas förmågor är att föra resonemang om likheter och skillnader mellan modersmål och svenska. Eleven kan utifrån egna referensramar och erfarenheter på ett enkelt, utvecklat och väl utvecklat sätt beskriva och resonera om för eleven viktiga kunskapsområden med anknytning till modersmålet och områden där modersmålet talas. Eleverna kan ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som till viss del eller relativt väl upprätthåller samtalet. Vi går genom vilka kunskaper som krävs för att nå kunskapskraven Eleverna kan med sagans hjälp utveckla och förstå sina egna erfarenheter som i sin tur kan utveckla hans eller hennes fantasi men även en förståelse för sin egen situation. Sagan öppnar upp eleven för dialog mellan det lilla jaget och den stora världen. I mötet med sagan förmedlas en dialog mellan det goda och onda där det onda måste besegras. Eleven har en möjlighet att identifiera sig med någon person eller händelse i sagan.

Arbetsformer Vecka 1: Läraren ställer frågor: - Vad är en saga? - Hur kan sagan börja och avsluta? - Vad kännetecknar en saga ? - Vilka brukar huvudpersonerna vara ? - Hur är de? / Hur ser de ut? Eleverna diskuterar . Läraren delar in eleverna i par / grupper, anpassat efter att de skulle kunna ha mest utbyter av varandra. De flesta har mycket klart för sig vad en som finns med i sagorna (tankekarta): Prinsar, prinsessor, godhet, ondska, talet sju och tre osv. Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg

Läraren låter eleverna att namnge sagorna som de läste/ hörde … Arbetsformer Läraren låter eleverna att namnge sagorna som de läste/ hörde … Eleverna återberättar muntligt för varandra en saga som de gillar mest. Läraren bryr sig om alla elever. Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg

Låta eleverna att titta på en sagafilm. Arbetsformer Vecka 2: Låta eleverna att titta på en sagafilm. Förklara ordspråk, uttrycker eller svåra ord medan de tittar på filmen. Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg

Arbetsformer Vecka 3 + 4: Eleverna diskuterar i gruppen om sagafilmen som de tittade förra veckan genom att svara på frågorna. Till exempel: - Vad heter filmen? - Hur många personer finns det i filmen? - Hur är de? / Hur ser de ut? - Vem är huvudpersonen? - När / Var händer berättelsen? - Vad handlar filmen om? ... Osv … Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg

Läraren kan också ge till eleverna olika salgs av övningar, t.ex: Arbetsformer Läraren kan också ge till eleverna olika salgs av övningar, t.ex: Rätt eller fel? Fylla i ord som saknas i meningar Rätta meningar … osv … Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg

Arbetsformer Eleverna återberättar för varandra om sagan innan de skriver om. Läraren skriver sagans rubrik på tavlan. Under rubriken skriver Början Mitten Slut och på varje kolumm skriver läraren också några nyckla ord som kan hjälpa eleven lättare att skriva om sagan. Eleverna skriver och lämnar till läraren. Det är otroligt spännande när de kan rita några bilder för att illustrera berättelsen . Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg

Arbetsformer riktlinjer Läraren : tar hänsyn till varje enskild individs behov, stärkar elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan, stimulerar, handledar och ger särskilt stöd till elever som har svårigheter, Ger utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika utrycksmedel. Organiserar och genomförar arbetet så att eleven succesivt får fler och större självständiga uppgifter och ett ökat eget ansvar. I teman kan man koppla några ämne till NO, SO, …osv… Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg

Resultat/ UTVÄRDERING Både eleverna och läraren var njöda med samarbete. Alla tyckte att det var roliga lektioner. Eleverna jobbade alltid med hela sin förmåga. De kunde utveckla sina förmågor : lyssna, samtala, läsa och skriva och sitt ordförråd, begrepp... på modersmålet. Några elever hade svårighet att skriva rätt grammatik, ordförråd … Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg

Kim Nguyen – Språkcentrum – Göteborg