Bra analyser av resultat vässar verksamheten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Stöd för analys och förbättring
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
Pedagogiskt ledarskap
AU Digital samverkan LO Process
Lokal pedagogisk planering
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Hur analyserar du resultaten i din kommun? Analysguide i fyra steg Öppna jämförelser – Stöd till brottsoffer.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Effektivitet – vad är det och hur gör man?
Välkommen till Ledardagen!
Exempel på analys och handlingsplan
Nyckeltal inom vård och omsorg; Inriktning Äldreomsorg 2009
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Kunskapskrav och matriser
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Länkad Koladadata. öppnadata.skl.se – verktyget  Få upp intresset för att publicera öppna data  Ta bort tröskeln att publicera öppna data  Få till.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Framtidskartläggning
Förbättringsområde folkhälsa Matvanor hos föräldrar till minderåriga barn och vissa utvalda övervikts- och/eller diabetespatienter.
6.Kunskapsstyrning vägen till bättre ekonomi! Anders Ekholm Annika Wallenskog Ingrid Bengtsson-Rijavec Mats Bojestig, moderator.
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
Kommun- och landstingsdatabasen - Kolada RKA – Rådet för främjande av kommunala analyser (staten och SKL) Främja jämförelser och analys Öppen och kostnadsfri.
Hur kan vi se resultat inom integration?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Summering från lördagen
Jämtland Härjedalen Analysgruppens presentation
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Analyserade alternativ
stöd för uppföljning och förbättring
[Förbättringsprojekt]
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Strategi för Bästa Heby
Mål och styrning Läroplansmålen
Mål och mått för en jämställd och jämlik vård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
53. Finansiell analys från utsidan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Vad blir vårt nästa steg?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
34. Lättare analysera äldreomsorgens kostnader
Verktyget Utmärkelsen….
Enkät i gymnasieskolan 2015
XX Benchmarking 3 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Kommundirektören och digitaliseringen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Benchmarking 1 Beskrivning av organisationens ledning och styrning
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Bra analyser av resultat vässar verksamheten Hanna Lundborg, SKL Maria Price, RKA Åsa Holmberg, Karlskoga kommun Emanuel Raptis, Karlskoga kommun KOMMEK Malmö 2018-08-22 Bilden står på medan personer sätter sig. Jag inleder med att presentera mig och vilka jag har med mig på scenen. TRYCK

Från att ”veta” till att ”vässa” Förmåga att prioritera Kunskaper om analys Efterfrågan på analys Seminariet handlar om att med stöd av analyser kunna förbättra verksamhet. För analyser krävs resultat att analysera. För resultat krävs nyckeltal/indikatorer/mått som visar på fakta. Om vi vågar oss på en liten historisk tillbakablick, jag jobbat rätt länge med detta, kring att mäta och analysera verksamhetens resultat i kommuner så handlade 90-talet om att vi ville börja mäta, vi måste veta vad vi får ut av våra pengar, vilken kvalitet vi har. Det började med så började vi små droppar av nyckeltal kring våra verksamheter. Idag har vi ett hav av nyckeltal, vissa bra – konkreta resultat, vissa mer av karaktären mängder eller prestationer. Diskussionen vi hör nu hos våra medlemmar handlar snarare om hur går vi från att mäta, mäta och mäta, dvs veta till att faktiskt kunna förändra utifrån det vi vet? TRYCK Ja här kommer ju vikten av en bra analys in, kunskaper om analys, efterfrågan på analys från de som bestämmer. Men OCKSÅ förmågan att prioritera vad man ska analysera, vad ska vi välja ut att fördjupa oss i – kan inte använda hela havet av nyckeltal – då drunknar vi!!

Förmåga att prioritera Vad gäller förmåga att prioritera vilka nyckeltal/resultat som ska analyseras för att med analysen kunna förbättra vill jag slå ett slag för Öppna jämförelser!! Använd det som finns! ÖJ är prioriteringsstöd i sig - här är de bästa nt utvalda. För att enkelt kunna använda Öppna jämförelser så använder ni såklart Koladas Jämföraren! Här kan ni lätt hittera resultat och här börjar er analysresa! Maria, du är inte bara en hejare på Kolada – i egenskap av RKA som är ansvariga för Kolada, du har också väldigt bra kunskaper om analys och ska nu ge oss en snabb genomgång av ett lyckat analysförfarande. Därefter kommer Åsa och Emmanuel besätta om det spännande och goda arbete ni gjort kring analys av resultat i Karlskoga. Varsågod Maria!

Kolada Staten SKL Försäkringskassan Riksidrottsförbundet Miljöfordon Syd Arbetsförmedlingen Socialstyrelsen Olika kvalitetsregister Apoteket Avfall Sverige SKL Läkemedelsverket Skolverket Kolada Bolagsverket SCB Öppna Jämförelser KKiK. m.fl.

Nyckeltal för att styra – eller veta? 3 30 300 300 nyckeltal kanske behövs för att veta hur det går i en verksamhet, vilket resultat som levereras, vilka kostnader och volymer man har – men för att styra kan det inte vara så många fler än en handfull. Om något ska förändras behöver varje chef och varje medarbetare göra något annat än de gjorde förra året. Och då kan inte antalet nyckeltal/utvecklingsområden vara särskilt många ifall styrningen ska fungera. Risken med att ha nyckeltalen för att ”tävla” är att det alltid går att välja just de nyckeltal där man har bäst resultat och blunda för dem som kanske skulle behöva utvecklas…

Vad förändrar Vad vill vi - vi – (mål) (åtgärder) Vad vet vi – (resultat)

Analysera resultat och prioritera förbättringsområden Lagar Policies Rikt-linjer Rutiner Pro-gram Styrsystem – mål och resultat Kvalitetsarbete Skola, äldreboende, simhall, bygglovskontor osv Brukare Kvinnor och män, flickor och pojkar

Samla information Olika utgångspunkter: Analys av antagna mål och mått Nulägesanalys inför mål- och budgetprocess Analys av resultat i rapport (ÖJ, KKiK etc) Genomlysning/utredning av specifikt område Nationell statistik Tidigare analyser Tidigare åtgärder Data från verksamhetssystem Medarbetarförslag Brukarsynpunkter

Fokusera Beskriv avvikelsen Varför är den ett problem Vad syns den i jämförelse med egna mål tidigare år andra kommuner enheter mellan kön

Varför ser det ut så här???

Det är så speciellt hos oss Vanliga förklaringar Fel på statistiken!! Vem har lämnat in de där siffrorna? Det beror på att man mätte vid fel tidpunkt. Hur ska vi vara säkra på att vi jämför samma saker? Det måste vara slumpen! Men det är ju inte alla brukare som har svarat! Det finns så många lågutbildade här. De äldre är så mycket sjukare nu. Vi har tagit emot många nyanlända. Det är så speciellt hos oss

Möjliga orsaker till avvikelse Omvärld Enhet Förvaltning Brukare Fel?? Lagstiftning Befolkning Arbetsmarknad Ekonomi Utbildning Behov Önskemål Förväntan Naturlig variation Styrning Organisation Ledarskap Riktlinjer Ambitionsnivå Kultur Ledarskap Ambitionsnivå Effektivitet Kompetens Arbetssätt Medarbetar-engagemang Kultur

Dra slutsatser Bekräfta eller avfärda myter Jämför med tidigare resultat på området Använd olika kompetenser Vilka mönster syns? Tydliggör vilka orsaker som hittats Förklara samband mellan avvikelse och orsak

Föreslå åtgärder Vilken avvikelse/vilket problem ska åtgärdas och varför? Hur ska det åtgärdas, med vilken aktivitet? Beskriv olika möjliga alternativ Vem är ansvarig? Hur kan tidplanen se ut? Kommunicera förslagen med berörda

Analysprocess Fokusera Samla information Sök orsaker Dra slutsatser Brukarsynpunkter Medarbetarförslag Nationell statistik Verksamhetssystem Fokusera Identifiera avvikelser Gör jämförelser Är avvikelsen ett problem? Sök orsaker Granska statistiken Föreslå orsaker Lyft fram myter Dra slutsatser Sök mönster och samband Föreslå åtgärder Bedöm effekter och resurser XXXXX Tack Maria; lämnar över till Åsa och Emanuel – Hur har Karlskoga arbetat med att vässa verksamhet med stöd av analyserna?

Bra analyser av resultat vässar verksamheten Hanna Lundborg, SKL Maria Price, RKA Åsa Holmberg, Karlskoga kommun Emanuel Raptis, Karlskoga kommun KOMMEK Malmö 2018-08-22