VärNa modellen – att mäta och styra samverkan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Advertisements

Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Processorienterat förbättringsarbete
Göteborgs universitet förnyas
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Samordnad individuell plan
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Att få rätt saker att hända
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Nationellt råd Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Socialstyrelsen samt Sveriges Kommuner och Landsting utgör Nationellt råd för finansiell samordning.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Finansiell samordning
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Beslut i kommunfullmäktige
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Ramverk för patientmedverkan
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Heby kommuns kvalitetspolicy
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Reglab Medlemsmöte 12 sept.
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
ArtDatabanken Till styrmodell .
7 mars 2018 Arenasamverkan i GGVV
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Gnosjö kommuns styrmodell
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Utvärdering av samordningsförbundens verksamhet, del 1 och del 2.
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

VärNa modellen – att mäta och styra samverkan 9 maj Siv Liedholm siv.liedholm@kvadrat.se Presentation

Frågeställningar Varför utveckla ett sätt att mäta och styra samverkan? Viktiga utgångspunkter Hur utvecklar vi VärNamodellen? Vad har vi kommit fram till? Framåtblick

Varför utveckla ett sätt att mäta och styra samverkan? NNS har definierat 15 indikatorer för finansiell samordning varav 7 -10 mått riktas till deltagare och 3-9 mått riktas till personal, parternas chefsgrupp och styrelse . Indikatorernas utformning är ”låst”, enkäten styrs via NNS. SUS är ett myndighetsgemensamt verktyg som används för att mäta resultatet av individinriktade insatser. Verktyget har brister, olämpligt att använda i utvärderingssyfte enligt ISF. NNS-indikatorer VärNa modellen SUS Ger möjlighet att koppla samman mätningar på strukturell nivå med mätningar på individnivå. Ger flexibilitet i tid och rum. 2019-06-30

Utgångspunkt: Behovstriangeln Invånare som behöver hjälp… Invånare som behöver hjälp från minst 2 parter… Invånare som klarar sig själva   2019-06-30

Utgångspunkt: Styrningen behöver utformas utifrån verksamheten som ska styras Kommuner AF FK Region Sto

VärNa modellen Mäter förmågan att uppfylla syftet med det gemensamma arbetet och det som är viktigt för målgruppen och parterna

Hur utvecklar vi VärNamodellen? Med utgångspunkt från uppdraget – vad är syftet med verksamheten? Gemensam förståelse för vad som är viktigt WS 1 och WS 2 Mål och målbild Mätningar av målgrupper och behov Mätningar av flöde (tid och insatser) Mätningar av resultat WS 2 och WS 3 Mätningar av förutsättningarna för samverkan Mätningar av kvalitet (delatagarkvalitet, professionell kvalitet) Hur arbetet organiseras och utförs Avslutsmöte Användning av mätningar för att planera, styra/förbättra, utveckla och redovisa resultat

VAD HAR VI KOMMIT FRAM TILL SÅ HÄR LÅNGT?

Syfte och mål Syfte: ”Genom samverkan skapar vi förutsättningar för människor i Nacka och Värmdö till egenförsörjning och ökad egenmakt” Mål: En ökande andel av de som bor i Nacka och Värmdö försörjer sig själva (långsiktig effekt) Resan mot hållbar egenförsörjning blir effektivare* (effekt på kort/mellanlång sikt)) * Rätt insats i rätt tid för att undvika onödigt lång tid i utanförskap, omarbete för parterna, långa genomloppstider med alla kostnader det för med sig för samtliga parter (inkl. personen och anhöriga)

Mål för förutsättningar Orange ruta= grund- förutsättningar Syfte: ”Genom samverkan skapar vi förutsättningar för människor i Nacka och Värmdö till egenförsörjning och ökad egenmakt” Ljus gul ruta= ideala förutsättningar Förutsättningar för samverkan Informationsinhämtning/ mätningar görs för planering, styrning (förbättring) och uppföljning av resultat från samverkan – på samtliga nivåer IT-system Samtliga ledningsnivåer (politiker och tjänstemän) har formulerat gemensamma mål för samverkan (mål för förutsättningarna för samverkan samt för utfall/effekter av samverkan) Synkade regelverk så långt som möjligt Delad, aktuell information om personer, insatser mm i en digital plattform (app) Kunskap om varandras uppdrag och regelverk, ”språk” Organiserade mötesstrukturer mellan parterna finns avtalade/överenskomna på alla nivåer. Cheferna stödjer samverkan. Praktikplatser tillgängliga lokalt. Lokala träffpunkter för kommuninvånare och näringsliv som underlättar kontaktskapande och gemensamt arbete mellan parterna Överenskomna arbetsprinciper och processer, gemensam syn (värderingar) på deltagarna Varje part prioriterar samverkan. Dedikerade resurser (personal, ekonomi) finns för samverkan. Insatser finns tillgängliga och kan/får anpassas Cirkulär kompetens-utveckling Medarbetare från parterna vet vem de ska kontakta och är tillgängliga för varandra vid behov Ökad egen- försörjning Ökad egenmakt ”Effektivt flöde” God arbetsmiljö God ekonomi Arbetssätten i det gemensamma arbetet Samla information och få gemensam bild av nuläget parterna emellan Få gemensam förståelse för situation och behov ur personens perspektiv Skapa en plan tillsammans med insatser anpassade efter individens behov Genomför planen i ”samhandling”, följ upp och besluta om nästa steg

VärNamodellen – en första skiss Syfte: ”Genom samverkan skapar vi förutsättningar för människor i Nacka och Värmdö till egenförsörjning och ökad egenmakt” Mätningar av förutsättningar (resurser, kompetens, relationer, möten, mm) Mätningar av målgrupper och behov Arbetssätt Mätningar av resultat: personer, ekonomi, utfall (kvalitet) samt effekter Skaffa en gemensam bild av nuläget Förstå situation och behov ur personens perspektiv Skapa en plan tillsammans med insatser anpassade efter individens behov Genomför planen i ”samhandling”, följ upp och besluta om nästa steg Mätning av flöde (tid och insatser) Mätningar utifrån personens perspektiv (deltagarkvalitet) Mätningar utifrån professionens perspektiv (professionell kvalitet)

VärNamodellen – en första skiss Mäta målgrupperna och behoven Definition. Inventering av vilka som finns i respektive kommuns ”topptriangel”. Mäta förutsättningarna för samverkan Via enkät mäta parternas stöd för samverkan, tillgängliga resurser, mötesstrukturer, kompetensöverföring mm Mäta deltagarnas upplevda kvalitet och professionell kvalitet Gemensamma planer, mötesnärvaro, grad av uppfyllelse av det som är viktigt för deltagarna Mäta arbetsflödet (tid, insatser) Att mäta tids- och resursåtgång samt ledtider för parterna och deltagarna i olika sätt att organisera arbetet (MIA jmf med ordinarie organisering) Mäta resultat -Mäta graden av egenförsörjning, upplevd egenmakt, och stegförflyttning mot arbete eller studier. -Total kostnad för tid och insatser för ”topptriangeln” - Mäta upplevd meningsfullhet och trivsel hos medarbetare och chefer VärNamodellen – en första skiss Kvalitet: Antal personer i topptriangeln (fördelat på olika behovsgrupper) som har en insatsplan som omfattar flera parter Mötesnärvaro vid gemensamma möten (per möte) Uppfyllelse av det som är viktigt för varje person i behovsgrupperna (rätt insats på rätt sätt?) Antal avbrutna insatser och orsak

En framåtblick

Frågor I vilken utsträckning uppfattar ni att samtalet kring samverkan handlar om att skapa rätt förutsättningar för samverkan? Vad tror ni är viktiga framgångsfaktorer för att VärNa modellen ska kunna bidra till förbättrad samverkan?