Arbetsintegrerat lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetensplattform Västra Götaland Westum
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Presentation Dialogseminarium om samverkan Dan Brändström
MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET... en medicinsk fakultet som ständigt bryter ny mark för ett bättre liv.
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
Studierektor/universitetsadjunkt
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
38 minuter med tåget från Göteborg!
Barn och ungdomsfrågor
Biblioteken som stöd till vuxen- och distansstuderande.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Policy för miljö och hållbar utveckling
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Mälardalens högskola Det här är.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Integration och mångfald –
Maria Appelqvist, November 2008 Malmö högskola Migrationsforskning i Sverige Framväxt och utveckling.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Förslag på Ny Organisation
Högskolan i Gävle. HÖGSKOLAN I GÄVLE – AVDELNINGEN FÖR KOMMUNIKATION OCH SAMVERKAN – MAJ 2008.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
MDH – den samverkande högskolan
Idrottspolitiskt program
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
Kunskapskrav och matriser
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
Uppdrag validering Björn Scheéle
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Barn och ungdomars lärande, utveckling, hälsa och livsvillkor
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Validering Av Livslångt Lärande
Teknik – System – Samhälle – Individer Teknikens inbäddning i samhället De enklaste problemen är lösta – de svåraste finns kvar Linköpings Universitet.
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
E-government – utbildningarna Blekinge Tekniska Högskola.
Det antropologiska basåret Välj kurser på vårt antropologiska smörgåsbord.
37 minuter med tåget från Göteborg!
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Globala hållbarhetsmålen med koppling till Umeås strategier
Branschorganisationen för geodataområdet
Modell för bättre matchning mellan utbud och efterfrågan
Verksamhetsplan FSV 2016.
Aktuella forskningsfrågor Universitetsstyrelsen
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Göteborgs universitet Året 2016
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Jämlik psykiatrisk vård
Akademimöte AUE, oktober 2015
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Forskningsrådet Formas
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Presentationens avskrift:

Arbetsintegrerat lärande GITS Arbetsintegrerat lärande Bibbi Ringsby Jansson, Vicerektor AIL, Högskolan Väst

Arbetsintegrerat lärande – Kunskap och utveckling skapas i mötet mellan akademi och omvärld Högskolan Väst – Sveriges ledande AIL-högskola

HÄR GÅR AKADEMISK UTBILDNING INTE I ARV

VI SKAPAR KUNSKAP TILLSAMMANS!

Vi kallar det Arbetsintegrerat lärande Tillsammans med omvärlden skapar vi kunskap och gör den tillgänglig för fler Vi menar att detta ger förutsättningar för Livslångt lärande i ett jämlikt och hållbart samhälle

AIL – kunskap i samverkan Värdegrund Pedagogisk filosofi Modeller och metoder för lärande och kunskapsproduktion Strukturer och organisering för samverkan med omvärlden

EN VÄRDEGRUND… MED INTEGRATION, DEMOKRATI OCH HÅLLBART SAMHÄLLE I FOKUS

Arbetsintegrerat lärande – vår pedagogiska filosofi Kunskap skapas på olika arenor i samhället Samverkan kräver ett ödmjukt förhållningssätt till andras kunskaper och perspektiv Praktisk kunskap och teoretisk kunskap är olika kunskapsformer – båda krävs för att utveckla yrkeskunnande Arbetsintegrerat lärande är en viktig kvalitetsdimension i utbildning och lärande

Strategiska utvecklingsinsatser Forskarutbildning i området och ämnet Arbetsintegrerat lärande from 2020 Sex nystartade postdoc-tjänster med fokus på forskning om och i Arbetsintegrerat lärande Strategiska medel för projekt med fokus på utveckling av pedagogiska modeller med inriktning på AIL och digitalisering – 19 miljoner och 2 miljoner för integrationsprojekt

Tre viktiga strategiska indikatorer… Samtliga högskolans utbildningsprogram ska vara AIL-certifierade Samtliga av högskolan prioriterade samverkanspartners ska vara Ail – certifierade Samtliga program ska vara utformade för att kunna läsas på campus och på certifierade lärcentra, alternativt vara helt nätbaserade

Struktur och organisering för samverkan AIL-plattformar Validering – Antagning Rekrytering, kompetensförsörjning - samverkanskompetens