Arbetsintegrerat lärande GITS Arbetsintegrerat lärande Bibbi Ringsby Jansson, Vicerektor AIL, Högskolan Väst
Arbetsintegrerat lärande – Kunskap och utveckling skapas i mötet mellan akademi och omvärld Högskolan Väst – Sveriges ledande AIL-högskola
HÄR GÅR AKADEMISK UTBILDNING INTE I ARV
VI SKAPAR KUNSKAP TILLSAMMANS!
Vi kallar det Arbetsintegrerat lärande Tillsammans med omvärlden skapar vi kunskap och gör den tillgänglig för fler Vi menar att detta ger förutsättningar för Livslångt lärande i ett jämlikt och hållbart samhälle
AIL – kunskap i samverkan Värdegrund Pedagogisk filosofi Modeller och metoder för lärande och kunskapsproduktion Strukturer och organisering för samverkan med omvärlden
EN VÄRDEGRUND… MED INTEGRATION, DEMOKRATI OCH HÅLLBART SAMHÄLLE I FOKUS
Arbetsintegrerat lärande – vår pedagogiska filosofi Kunskap skapas på olika arenor i samhället Samverkan kräver ett ödmjukt förhållningssätt till andras kunskaper och perspektiv Praktisk kunskap och teoretisk kunskap är olika kunskapsformer – båda krävs för att utveckla yrkeskunnande Arbetsintegrerat lärande är en viktig kvalitetsdimension i utbildning och lärande
Strategiska utvecklingsinsatser Forskarutbildning i området och ämnet Arbetsintegrerat lärande from 2020 Sex nystartade postdoc-tjänster med fokus på forskning om och i Arbetsintegrerat lärande Strategiska medel för projekt med fokus på utveckling av pedagogiska modeller med inriktning på AIL och digitalisering – 19 miljoner och 2 miljoner för integrationsprojekt
Tre viktiga strategiska indikatorer… Samtliga högskolans utbildningsprogram ska vara AIL-certifierade Samtliga av högskolan prioriterade samverkanspartners ska vara Ail – certifierade Samtliga program ska vara utformade för att kunna läsas på campus och på certifierade lärcentra, alternativt vara helt nätbaserade
Struktur och organisering för samverkan AIL-plattformar Validering – Antagning Rekrytering, kompetensförsörjning - samverkanskompetens