VARMT VÄLKOMNA TILL SPECIALPEDAGOGERNAS KATEGORITRÄFF

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
1 EALTA Europeiska sammanslutningen för prov och bedömning i språk
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Läroplansträff grundskola + gymnasium Välkomna!
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Partnerskap för jämställdhet i Gävleborg
En reviderad läroplan för förskolan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Systematiskt kvalitetsarbete
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Tillgänglighets- uppdraget
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldraråd
Nulägesanalys skattning 1-10
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Läroplansträff fritidshem
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Regionalt SYV-råd Mönsterås
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Start av.
Demens och tidshjälpmedel
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Hur kan vi förstå begreppet?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
ARBETSMODELL FÖR ÅTGÄRDSPROGRAM
Inkluderingsarbete Bagaregårdskolan
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gymnasieskola/Vuxenutbildning Mattias Olsson, skolchef Barn- och utbildningsnämnden Kommunalt aktivitetsansvar.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Bedömning och betygsättning
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Mål och resultat på Åsaskolan
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Ny Remissrutin till BUP
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Längre eller upprepad frånvaro
Funderar du på att starta företag? Ta det första steget här!
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Funderar du på att starta företag? Ta det första steget här!
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Nyheter i skollagen från och med
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Handledarutbildning Steg 2.
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

VARMT VÄLKOMNA TILL SPECIALPEDAGOGERNAS KATEGORITRÄFF

DAGENS INNEHÅLL Fika Tematräff Praxis den 14/11. Info R-grupper den 7/11, 14/11, 5/12 Ny ärendeblankett till Team Tal och Språk Inför SPSM den 30/11 -utvecklingsarbete med åtgärdsprogram/handlingsplaner Övrigt ni önskar delge varandra eller ta upp

Utvecklingsarbete med åtgärdsprogram efter revision ”I skolenheternas rutiner och mallar saknas tydligt stöd och betoning på att skapa konkreta och utvärderingsbara åtgärder i åtgärdsprogrammet.” ”Enligt de Allmänna råden ska åtgärderna vara konkreta och utvärderingsbara, vilket innebär att det måste framgå på vilket sätt och i vilken omfattning eleven ska få stöd. Detta dels för att göra det möjligt att på ett bra sätt följa upp och utvärdera hur åtgärdsprogrammet fungerar.”

Beslut om utvecklingsarbetet med åtgärdsprogram är taget i: Kommunstyrelsen Sektor Lärande Verksamhetsutvecklingsgruppen (VUM) Ledningsgruppen för rektorer/förskolechefer På kategoriträff för specialpedagoger I forum 3,4,5 beslutades om att arbetet även omfattar handlingsplaner för förskolan.

Inför utvecklingsarbete med åtgärdsprogram/handlingsplaner Vad önskar du att vi främst fokuserar på? Vem skriver/utformar åp/handlingsplan? Vad är din enhet särskilt nöjd/stolt över som du vill dela med dig av? Vad behöver din enhet utveckla? Hur fungerar utvärderingen? Erfarenheter av Skolverkets Studiepaket för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åp? Övrigt du önskar tar upp eller fråga SPSM om!  

Fundera och delge dina tankar 14:30-14:15 15 min själv 14:45-15:15 30 min i grupp ca 5 st fsk/skola 15:15- 30 min återkoppling med alla