Nätverksträff 2 Synliggöra lärandet Linda Wallberg Uppsala kommun, UBF 2019-02-10
Strategi 2 – Synliggöra lärandet Var befinner sig eleven? Se progressionen lektion till lektion. Hur synliggör vi lärandet? 2. Ställa bra frågor. Vad tror du? Vad tycker du? Vad säger du om det NN just sa? 1. Klassrumsklimatet – bra att misslyckas. Tänka – prova – göra fel men endast under förutsättning att bli guidad rätt. Responsverktyg: Exit- ticket Mini whiteboard Digitalt/analogt Har alla förstått? Är jag tillräckligt tydlig?
Vad säger allmänna råden? ”Lärare behöver utforma bedömningssituationer för att få information om elevernas styrkor och utvecklingsbehov. Denna information kan sedan användas i formativt syfte för att stödja elevernas kunskapsutveckling”. (s.16) ”Lärare behöver också utforma bedömningssituationer i summativt syfte som kan användas vid betygsättning. (s.16) Det är viktigt att lärare eftersträvar att bedömningssituationerna blir giltiga och tillförlitliga för sina syften. (s.16)
Carol Dweck – The power of ”yet” https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_th at_you_can_improve?language=sv#t-4154