Nätverksträff 2 Synliggöra lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Utifrån entreprenöriellt lärande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Borlänge 13 maj 2014.
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Läroplansträff Välkomna!.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Dagens lektion: Fångarnas dilemma + Utilitarism
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Uppsala Kompetensutvecklingsdagar MAS
Hej och välkomna!.
Att synliggöra lärande
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Den individuella utvecklingsplanen
Superstar Effects in Deluxe Gastronomy – An Empirical Analysis of Value Creation in German Quality Restaurants.
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Up Up and Away! Advances automatically or by clicking Music will recycle to the end of slide show Skicka länkar till.
Utvecklingsarbete Vt-15
Utmaningar i arbetet med BfL
Varför dataspel? Skollagen säger: ” Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Vilka är vi och vem är jag?
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Bedömning Matriser Tillfälle 3 1. Till idag Läst Pettersson Konstruerat matris, 2.
Hur kan vi förstå begreppet?
HANDLÄGGARDAG OM DOKUMENTATION
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Motivationen att lära sig svenska
Formativt och Summativt
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Lektionsupplägg Elevkommentarer Länkar och namn. Lektionens arbetsgång Uppvärmning Säger tal-eleven lägger och skriver Se talgestalter- eleven lägger,
Replik AB Tankar kring förändring The Neuroscience of Leadership David Rock and Jeffrey Schwartz.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Bedömning i formativ mening
Att synliggöra det synliga lärandet
Föräldramöte 09 röd
Tema 1 ” The Impact of Different Dog-related Stimuli on Engagement of Persons With Dementia”.
Sophie Mårtensson Linda Partland Minna Granica Karin Envall
Fredagsmys Vecka 35.
BFL Nuläge och framåt ….
Florida The Sunshine State. The history of Florida.
Svenska – skriva berättelser
Engelska – English Pick a colour…
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Välkommen på föräldraråd
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Mindset.
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
Överklagningar av tvärvillkorsbeslut
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Religion Livsåskådning.
Presentationens avskrift:

Nätverksträff 2 Synliggöra lärandet Linda Wallberg Uppsala kommun, UBF 2019-02-10

Strategi 2 – Synliggöra lärandet Var befinner sig eleven? Se progressionen lektion till lektion. Hur synliggör vi lärandet? 2. Ställa bra frågor. Vad tror du? Vad tycker du? Vad säger du om det NN just sa? 1. Klassrumsklimatet – bra att misslyckas. Tänka – prova – göra fel men endast under förutsättning att bli guidad rätt. Responsverktyg: Exit- ticket Mini whiteboard Digitalt/analogt Har alla förstått? Är jag tillräckligt tydlig?

Vad säger allmänna råden? ”Lärare behöver utforma bedömningssituationer för att få information om elevernas styrkor och utvecklingsbehov. Denna information kan sedan användas i formativt syfte för att stödja elevernas kunskapsutveckling”. (s.16) ”Lärare behöver också utforma bedömningssituationer i summativt syfte som kan användas vid betygsättning. (s.16) Det är viktigt att lärare eftersträvar att bedömningssituationerna blir giltiga och tillförlitliga för sina syften. (s.16)

Carol Dweck – The power of ”yet” https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_th at_you_can_improve?language=sv#t-4154