Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Policy för miljö och hållbar utveckling
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Processorienterat förbättringsarbete
Samordnad individuell plan
Välkommen till Ledardagen!
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
SMAK-seminariet Berth Danermark
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Ett studiematerial om valberedningars arbetssätt Rune Kjernald 1.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Hearing om vård och omsorg om äldre. Utvecklingsområden gällande omsorg om äldre ur ett MAS perspektiv.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Jämställhet och lika villkor medarbetare
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Tankar om återkoppling SANT-teamet i Västerås Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015.
Öka tempot i redaktionens digitala utveckling Hyr in en redaktionell coach för förändringsarbetet Som hjälper er att… - Identifiera och konkretisera mål.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Exkursioner och studiebesök som undervisningsformer och läraktiviteter
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
VISA DENNA BILD: INLEDNING
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Förändringsprocessen
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
När idéer ska utvecklas När företag ska växa
Heby kommuns kvalitetspolicy
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Styrgruppen Vårdsamverkan Skaraborg, 8 november 2017
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Förhållningssätten.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Förslag: Projekt ”utveckla forum för samråd” sektor utbildning – process, systematik, röd tråd, fokus, lokalt-centralt ”So-undervisning mitt ibland oss”
Tips för bättre kommunikation
Gnosjö kommuns styrmodell
KRUT ATT GE PLATS.
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Styrning och ledning matematik
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018

Kompetens Författaren Kerstin Keen har beskrivit en modell för hur man kan visualisera kompetens, läs mer i boken ”Kompetens: vad är det?" (2003) Fördelen med att använda handen som referens är att den alltid är med oss. Den här modellen hjälper oss att komma ihåg att det finns olika typer av kompetens. Vad innebär kompetens för den situation ni har valt att simulera? Vad är färdigheter, kunskaper, erfarenheter mm. Diskutera. Se nästa bild (Kompetenshand exempel för SIP)

Kompetens för SIP Grundkunskap om SIP: Att leda ett effektivt SIP-möte Identifiera den äldres behov Prioritera och tillgodose den äldres behov Kommunicera, lyssna aktivt och använda teach-back metod Formulera mål utifrån den äldres perspektiv Grundkunskap om SIP: - lag mm - påläst om ordföranderollen - påläst om personens behov och beteende - Rutinkollen - SIP-kollen Exempel på hur man kan använda kompetenshanden för SIP-mötet. Det är många olika kompetenser som är viktiga för att samverkan ska bli bra. Vem gör vad och när Uppföljning Tydligt ledarskap Aktiv deltagande i mötet Involverande av den äldre, vad är hens fokus? Lärdomar från tidigare SIP:ar (egen erfarenhet och från verksamheten) Om Rutinkollen Om SIP-kollen Alla i teamet är lika viktiga Den äldre är en i teamet. Vi har hens behov i fokus. Bevara det friska. Se möjligheter istället för begränsningar. Ta reda på den äldres resurser, tro på att hen kan. Möta de behoven som behöver mötas. Inte leverera lösningar som den äldre inte behöver. Bemötande Vara genuint intresserad av den äldre/närstående Teamsamverkan – ta vara på allas kompetenser

Tumme - färdigheter Att leda ett effektivt SIP-möte (starta upp, genomföra och utvärdera) Identifiera den äldres behov Prioritera och tillgodose den äldres behov Kommunicera, lyssna aktivt och använda teach-back metod Formulera mål utifrån den äldres perspektiv

Pekfinger – fakta, kunna metoder Grundkunskap om SIP lag mm påläst om ordföranderollen vara påläst om den äldres behov och beteende Rutinkollen SIP-kollen

Långfinger - erfarenheter Lärdomar från tidigare SIP:ar (egen erfarenhet och från verksamheten) T.ex. rollfördelning, ledning av möte, inventering av den äldres behov, formulering av den äldres mål Rutinkollen SIP-kollen

Ringfinger - kontakter Vara genuint intresserad av den äldre/närstående Teamsamverkan – ta vara på allas kompetenser

Lillfinger - värderingar Alla i teamet är lika viktiga. Grundvärdering: den äldre är en i teamet. Vi har hens behov i fokus. Bevara det friska. Se möjligheter istället för begränsningar. Ta reda på den äldres resurser, tro på att den äldre kan. Möta de behoven som behöver mötas. Inte leverera lösningar som den äldre inte behöver.

Handflata - samordning Vem gör vad och när, uppföljning Tydligt ledarskap Aktiv deltagande i mötet Involverande av den äldre, vad är hens fokus?